آریا بانو
پژوهشگران از تاثیر مثبت داروی «متفورمین» در کاهش روند پیری خبر می‌دهند
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 18:34:17
آریا بانو - دیجیاتو /جوانی و جاودانگی یکی از آرزوهای دیرینه انسان‌هاست و اکنون تحقیقات دانشمندان از تاثیر «متفورمین» روی کاهش سرعت روند پیر شدن و زوال عقل خبر می‌دهند.
متفورمین معمولا برای کاهش سطح قند خون در درمان دیابت نوع دو تجویز می‌شود. همچنین از آن برای درمان اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز استفاده می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این دارو می‌تواند از سه نوع بیماری زوال عقل، بیماری قلبی و سرطان جلوگیری کرده یا روند ابتلا را به تاخیر بیندازد. اگر متفورمین بتواند به صورت موثر با چنین بیماری‌هایی مقابله کند، نقش موثری در افزایش طول عمر و به تعویق انداختن روند پیری خواهد داشت.

آریا بانو


«نیر بارزیلائی»، مدیر انستیتوی تحقیقات جوانی از کالج پزشکی آلبرت انیشتین می‌گوید:
«این روش درمانی می‌تواند روند پیر شدن را به تاخیر بیندازد.»
بارزیلائی در سال 2014 با گروهی از دانشمندان در اسپانیا در مورد روش‌های مبارزه با پیری جلسه داشتند. بعد از این جلسه، گروهی برای آزمایش بالینی روش‌های به تاخیر انداختن روند پیری تشکیل شد. تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که متفورمین می‌تواند سرعت روند پیر شدن را به تاخیر بیندازد. قرار است 3000 داوطلب در سنین 65 تا 79 سال در 14 آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه‌های ایالات متحده در آزمایش بالینی شرکت کنند.
شواهد نشان می‌دهد که روند پیری در افرادی که به دلیل بیماری دیابت متفورمین مصرف می‌کنند، کندتر از افراد غیر دیابتی است که چنین دارویی را مصرف نمی‌کنند. پیشتر نیز مطالعه دیگری که در مجله «Cell Metabolism» منتشر شده بود، نتایج دلگرم کننده‌ای از به تعویق افتادن زوال عقل، بیماری قلبی و سرطان خبر داده بود.
در روزهایی که همه گیری کرونا تاثیر بسیار زیادی روی سلامت جمعیت سالخورده جهان گذاشته، چنین تحقیقاتی می‌توانند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. «یاکورینا راس»، استاد مرکز تحقیقات ملی بهداشت و درمان در تگزاس اعلام کرد این موسسه در حال تحقیق روی تاثیر داروهایی مانند متفورمین روی حیوانات است.

http://www.banounews.ir/fa/News/539712/پژوهشگران-از-تاثیر-مثبت-داروی-«متفورمین»-در-کاهش-روند-پیری-خبر-می‌دهند
بستن   چاپ