آریا بانو
اثری که امین فقیری پاره تن خود می‌داند
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 18:32:57
آریا بانو - ایبنا /«ظلمت شب یلدا» تازه‌ترین اثر امین فقیری از سوی نشر آفتابکاران منتشر شد.
امین فقیری نویسنده و نمایشنامه‌نویس پیشکسوت شیرازی جدیدترین رمان خود را راهی بازار نشر کرده است. این رمان که در بستر یک رویداد تاریخی شکل گرفته بنابر گفته نویسنده، عاشقانه‌ای است بر بستر تاریخ.
عیسی سنگتراش که مجسمه‌سازی و سنگتراشی را از پدر و پدربزرگش فرا گرفته به طور اتفاقی و بدون این که خود بخواهد درگیر ماجرای دلدادگی به یلدا دختر یکی از صاحب‌منصبان دربار حاکمان جنوب در فارس می‌شود و در این گیرودار عاشقانه تا پای مرگ پیش می‌رود.
فقیری خود درباره این رمان گفته است: «این رمان پاره جان من است و اینکه رمان تاریخی و عاشقانه خوبی است کوتاه نمی‌آیم. خیلی مرارت کشیده‌ام تا نوشته شده است. آن هم با دست‌دردی که دارم.»
فقیری سال‌ها در کنار معلمی به روزنامه‌نگاری پرداخت. نخستین مجموعه داستانش را با عنوان «دهکده پرملال» در بیست و دو سالگی منتشر کرد و همراه محمود دولت آبادی برنده لوح زرین بهترین نویسنده بیست سال داستان‌نویسی در سال 1376 شد.
این رمان که با همت نشر آفتابکاران منتشر شده است با نقب به تاریخ معاصر ایران و در قرن یازدهم شمسی رخ می‌دهد و نویسنده می‌کوشد تا با مدد گرفتن از اتفاقات تاریخی زمان رخداد آن را مشخص کند و تعیین زمان روایت و رویداد آن را به عهده خواننده فهیم و دانای کتاب بگذارد. رمان به هشت دفتر تقسیم شده است و در هر کدام از این دفترها به سبک دلنشینی رویدادها از پی یکدیگر و با زبان و نثری دلنشین روایت می‌شود. نویسنده در پایان کتاب بخشی را به اصطلاحات و واژه‌های محلی اختصاص داده تا خواننده در حین خوانش کتاب معانی این اصطلاحات را دریابد و به دانش لغات و دانسته های خود اضافه کند.
در شروع داستان عیسای سنگتراش را می‌بینیم که با تنی رنجور و زخمی و در حال مرگ جلوی منزل مادر رها شده و اینکه چگونه مادر با نگرانی و ترس و وحشت تلاش می‌کند تا فرزندش از مرگ نجات یابد. بهای عشق و دلدادگی در آن زمان خاص و در حضور حاکمانی که به چیزی جز ثروت اندوزی و رعب و وحشت مردمان نمی‌اندیشند. از جمله نکات دلنشین و جذاب این کتاب است. بعد از آن اتفاقات رمان با رجوع به گذشته و شرح رویدادها برای خواننده روایت می‌شود تا خواننده در جریان حوادثی که بر عیسی رفته آگاه شود. در کتاب به زندگی مهاجران اولیه ایرانیان زرتشتی در هندوستان و نحوه زندگی واقامت آنان طی سال‌ها زندگی صلح آمیز در این کشور پرداخته می‌شود و فقیری با ظرافت، زیست مسالمت‌جویانه این افراد را در سرزمین هفتاد و دو ملت و نحوه برخورد آنها را با حاکمان هند و نیز در مواجهه با هموطن خود شرح می‌دهد. صحنه‌هایی از رمان شرح و توصیف شیراز،کوچه‌ها و محله‌های این شهر، صحبت از سعدی و حافظ شاعران همشهری امین فقیری و به نوعی شعر و موسیقی و خاطرات نویسنده از زادگاهش است که به طرز دلنشینی در کتاب ظلمت شب یلدا روایت می‌شود.
امین فقیری در نامه‌ای که به ناشرش نوشته ، این رمان را پاره تن خود نامیده است. کتاب «ظلمت شب یلدا» 336 صفحه دارد و قیمت آن 48 هزار تومان است.

http://www.banounews.ir/fa/News/539683/اثری-که-امین-فقیری-پاره-تن-خود-می‌داند
بستن   چاپ