آریا بانو
سرطان پستان؛ علائم هشدار دهنده اولیه را می‌شناسید؟
یکشنبه 17 اسفند 1399 - 9:16:27 AM
آریا بانو - سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خاموشی‌ست که خانم‌ها به آن مبتلا می‌شوند. معاینه‌ی ماهیانه و اطلاع از نشانه‌های این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌همین دلیل در این مطلب، به سرطان سینه و راه‌های تشخیص آن خواهیم پرداخت.
برترین‌ها: سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خاموشی‌ست که خانم‌ها به آن مبتلا می‌شوند و درصورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند حتی فرد را به کام مرگ بکشاند. البته درصد کمی از آقایان هم دچار این بیماری می‌شوند، اما این بیماری بیشتر برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد. معاینه‌ی ماهیانه و اطلاع از نشانه‌های این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌همین دلیل در این مطلب، به سرطان سینه و راه‌های تشخیص آن خواهیم پرداخت.
سرطان سینه چیست؟
به تومور‌های کوچک به شکل غده در بافت‌های سینه یا رشد سلول‌های غیرطبیعی در پستان، سرطان سینه گفته می‌شود. با اینکه سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان وجود دارد، اما دومین عامل مرگ و میر بانوان در اثر ابتلا به سرطان است. هر چقدر سرطان سینه سریع‌تر و زودتر تشخیص داده شود، درمان آن موفقیت آمیزتر است.
علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان
علائم تومور‌های پستان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان عبارتند از:
تغییرات پوستی مانند تورم، قرمزی یا سایر تفاوت‌های قابل مشاهده در یک یا هر دو سینه افزایش اندازه یا تغییر در شکل پستان‌ها تغییر در ظاهر نوک یک یا هر دو سینه درد عمومی در هر قسمت از پستان احساس توده‌ها یا گره‌هایی در داخل پستان علائم اختصاصی‌تر سرطان تهاجمی پستان خارش یا التهاب سینه تغییر رنگ و بافت سینه افزایش اندازه یا شکل پستان (طی مدت زمان کوتاه) احساس تغییر حین لمس پستان پوسته پوسته شدن نوک پستان وجود توده یا ضخیم شدن سینه قرمزی یا گود شدن پوست پستان (مانند پوست پرتغال)

آریا بانو


علائم تهاجمی سرطان پستان
علائم تهاجمی سرطان پستان عبارتند از:
وجود توده در پستان تورم همه یا بخشی از پستان، حتی اگر توده‌ای احساس نشود. سوزش یا گود شدن پوست درد پستان یا نوک پستان تورفتگی نوک سینه (چرخش به سمت داخل) قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک یا پوست پستان ترشح نوک پستان توده یا تورم در غدد لنفاوی زیر بغل توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به دلایل دیگری غیر از سرطان پیش آمده باشند. به عنوان مثال، تغییر در بافت پوست پستان ممکن است در اثر اگزما ایجاد شود و گره‌های لنفاوی متورم ممکن است در اثر عفونت در پستان یا بیماری غیرمرتبط دیگری ایجاد شود.
اگرچه هر یک از این علائم می‌تواند به دلیل موارد دیگری غیر از کانسر پستان ایجاد شود، در صورت وجود آن‌ها بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که آزمایش‌های غربالگری و ماموگرافی کمک می‌کنند تا قبل از بروز هر گونه علائم، سرطان پستان را هر چه سریع‌تر کشف کنید و شانس بیشتری برای درمان داشته باشید.
یک توده سرطان سینه چه حسی دارد؟
موارد توده سرطان سینه، احساس یکسانی ندارند. پزشک شما باید هر نوع توده‌ای را بررسی کند، خواه با رایج‌ترین علائم ذکر شده در زیر مطابقت داشته باشد یا نداشته باشد.

آریا بانو


معمولاً یک توده سرطان سینه:
یک توده سخت است بدون درد است دارای لبه‌های نامنظم است بی‌حرکت است (هنگام هل دادن حرکت نمی‌کند) در قسمت فوقانی پستان شما ظاهر می‌شود با گذشت زمان رشد می‌کند همه موارد توده سرطان سینه از این معیار‌ها برخوردار نیستند و توده سرطان سینه که همه این صفات را داشته باشد، توده عادی نیست. یک توده سرطان سینه ممکن است احساس گرد، نرم و لطیف داشته باشد و می‌تواند در هر نقطه‌ای از سینه ایجاد شود. در بعضی موارد، توده سرطان سینه حتی می‌تواند دردناک نیز باشد.

آریا بانو


راه‌های تشخیص سرطان سینه چیست؟
سرطان سینه با مراجع به پزشک و انجام آزمایشات مختلف قابل تشخیص است. از روش‌های زیر برای تشخیص این سرطان استفاده می‌شود:
1. ماموگرام یا مامو گرافی: ماموگرام‌های سالیانه، همواره برای زنان 45 سال به بالا توصیه می‌شوند. البته شما می‌توانید برای اطمینان بیش‌تر غربالگری را از 40 سالگی به بعد آغاز نمایید.
2. آزمایش اولتراسوند پستان: اولتراسوند آزمایشی است که با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از بخش‌های داخلی بدن فراهم می‌سازد. در صورتی که آزمایش ماموگرام منجر به شناسایی توده شود، آنگاه پزشک درخواست آزمایش اولتراسوند می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع به ویژگی‌های توده به دست آید. گاهی نیز در صورت وجود توده قابل رویت با چشم عادی در پستان، پزشک می‌تواند درخواست آزمایش اولتراسوند بدهد.
3. بیوپسی پستان: در بیوپسی، نمونه‌ای از بافت توده یا غده استخراج می‌شود. این نمونه تعیین می‌کند که ماهیت توده سرطانی است یا خیر؟ این عمل جراحی، معمولاً به صورت سرپایی در محیط بیمارستان اجرا می‌شود.
4. اسکن MRI پستان: اسکن MRI پستان، ابزار متداولی برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان محسوب نمی‌شود. علت این است که احتمال بروز نتایج مثبت کاذب ناشی از آن بسیار بالا است. البته در مواقعی که ریسک سرطان پستان در بیمار بالا باشد، پزشک توصیه می‌کند به عنوان اقدام احتیاطی، اسکن MRI نیز در کنار ماموگرام سالیانه انجام شود.

آریا بانو


چطور از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟
مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سرطان سینه، غربالگری و معاینه‌ی منظم است. علاوه بر غربالگری‌های منظم سرطان پستان، تغییرات روزمره‌ای وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای پیشگیری از سرطان پستان در زندگی خود وارد نمایید:
کاهش وزن
چاقی می‌تواند به طرق مختلفی از پیری سالم جلوگیری کند. از طریق افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و عروقی، یا حتی سرطان پستان. شاخص توده بدنی (BMI) بالا با احتمال بالای ابتلا به سرطان پستان مرتبط است، به خصوص در مورد زنانی که بخش زیادی از وزن آن‌ها مربوط به وزن دور کمر می‌باشد. جلوگیری از افزایش وزن و تلاش برای کاهش وزن در صورت داشتن شاخص توده بدنی بالا از اقدامات مهم برای پیری سالم است، زیرا سبک زندگی بدون تحرک می‌تواند تاثیر خود را در زمان پیری، به ویژه در زنان، آشکار سازد. یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سرطان پستان این است که به طور منظم ورزش کنید و مراقب آنچه می‌خورید باشید.
ممنوعیت مصرف الکل
طبق موسسه ملی سرطان آمریکا، شواهدی وجود دارد که الکل به صورت یک ماده سرطانزا در انسان عمل می‌کند. احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که روزانه بیش از 3 نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف نمی‌کنند، 5/1 برابر بیشتر است. بنابراین اگر به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از سرطان پستان هستید، حذف مصرف الکل گامی در مسیر صحیح محسوب می‌شود.
ترک سیگار
کشیدن سیگار با انواع مختلفی از بیماری‌ها مرتبط است که از پیری سالم جلوگیری می‌کنند، مانند سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی؛ همچنین در ابتلا به سرطان پستان نیز نقش دارد. تصمیم گیری در مورد ترک سیگار یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای سلامت کلی خود انجام دهید و یکی از بهترین نکات برای پیشگیری از سرطان به شمار می‌آید.

آریا بانو


تغییر رژیم غذایی
شاید باور نکنید، ولی عملا یک رژیم غذایی برای سرطان پستان وجود دارد که بازماندگان به استفاده از آن تشویق می‌شوند و همین رژیم غذایی می‌تواند در وهله اول از بروز سرطان پستان جلوگیری نماید. مشابه با یک رژیم غذایی سالم برای قلب، رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان شما را تشویق می‌کند که غذا‌های غنی از فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید، از سدیم پایین و قند‌های اضافی دوری کنید، و مصرف گوشت قرمز یا چربی اشباع را محدود نمایید. مزیت اصلی این رژیم خاص این است که به شما کمک می‌کند در زمان پیری از سلامت کلی بالاتری برخوردار باشید.
تلاش برای سالم پیر شدن
پیشگیری از سرطان ممکن است شبیه به یک چالش به نظر برسد، اما اجرای این تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند نتایج مثبت و قابل توجهی به همراه داشته باشد. توجه به یک سبک زندگی سالم و پیر شدن بدون بیماری‌های مختلف، می‌تواند گام بزرگی در پیشگیری از سرطان باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/538194/سرطان-پستان؛-علائم-هشدار-دهنده-اولیه-را-می‌شناسید؟
بستن   چاپ