آریا بانو
چاقی مرگبارتر از دخانیات است
پنجشنبه 14 اسفند 1399 - 23:32:33
آریا بانو - سیناپرس /پژوهشگران انگلیسی در تحقیقات جدید خود دریافتند که در حال حاضر مرگ و میر ناشی از چاقی و چربی های دور شکمی از مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار و دخانیات بیشتر است و مردان بیشتر تحت تاثیر این مسئله قرار دارند.
 از آنجا که تا کنون استعمال دخانیات دلیل اصلی مرگ های قابل پیشگیری محسوب می شده، اما باید گفت تحقیقات جدیدی از دانشگاه گلاسگو نشان می دهد که چاقی و چربی های اضافی دور شکمی می تواند از دخانیات کشنده تر باشد. 
گروهی از پژوهشگران دانشگاه گلاسگو انگلستان از سال 2014 میلادی به بررسی مرگ ناشی از چاقی یا مصرف سیگار و دخیانیات پرداختند. پیش از این برخی تحقیقات نشان می داد که بین سال های 2003 تا 2017 میلادی، درصد مرگ های ناشی از سیگار کشیدن از 1/23 درصد به 4/19 درصد کاهش یافته است. قابل توجه است که در همان دوره زمانی، به نظر می رسد مرگ های ناشی از چاقی و چربی های دور شکمی از 9/17 درصد به 1/23 درصد رسیده است. تصور می شود برای اولین بار در تاریخ در سال 2014 تعداد بیشتری از مردم به دلیل چاقی دور شکمی جان خود را از دست داده اند.
دانشمندان دانشگاه گلاسگو داده های مربوط به 192 هزار و 239 بزرگسال که به طور متوسط 50 سال داشتند را در سراسر انگلیس و اسکاتلند بررسی کردند. در این بررسی ها، قد و وزن داوطلبان اندازه گیری شده و نسبت به مصرف سیگار و دخانیات نیز از آنها سوال شد. 
با ترکیب این داده ها و تخمین های علمی در مورد خطر مرگ ناشی از سیگار کشیدن یا چاقی و چربی اضافی بدن، پژوهشگران می توانند برآوردی از تعداد مرگ های ناشی از هر یک را محاسبه کنند.
محققان اعلام کردند گرچه چاقی و چربی های دور شکمی منجر به افزایش مرگ و میر در بزرگسالان 45 سال و بالاتر می شود، اما به نظر می رسد سیگار کشیدن و مصرف دخانیات در میان بزرگسالان 44 ساله یا کمتر یک قاتل مهم محسوب می شود.
نکته بسیار نگران کننده در تحقیقات این است که مردان به طور نامتناسب تحت تأثیر قرار گرفته اند. تصور می شود که مرگ و میر ناشی از اضافه وزن برای مردان در تمام سنین بین سال های 2003 تا 2017 میلادی 31 درصد افزایش داشته، در حالی که این میزان برای زنان فقط 9/25 درصد است.به گزارش سیناپرس، در ضمن کاهش وزن، زنان را 1/18 درصد و مردان را 9/14 درصد از خطر مرگ نجات می دهد. 
جیل پل (Jill Pell)، از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه گفت: «افزایش مرگ های تخمینی به دلیل چاقی و چربی اضافی دور شکمی احتمالاً به دلیل سهم آنها در سرطان و بیماری های قلبی - عروقی است. یافته های ما نشان می دهد که بهداشت عمومی و سیاست های مداخله ای با هدف کاهش مصرف سیگار و دخانیات موفقیت آمیز بوده است و استراتژی های لازم برای مقابله با چاقی و اضافه وزن بدن، به ویژه با تمرکز روی گروه های سنی میانسال، مسن و مردان، باید عمومی شده و به عنوان اولویت سلامت جامعه در نظر گرفته شود.»
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله BMC بهداشت عمومی (BMC Public Health) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

http://www.banounews.ir/fa/News/536524/چاقی-مرگبارتر-از-دخانیات-است
بستن   چاپ