آریا بانو
حل ساختار بلوری شکل جدید و عجیب یخ
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 14:19:01
آریا بانو - صدا و سیما / به دلیل روش‌های مختلفی که می‌توان اتم‌ها را درون مواد قرار داد، یخ می‌تواند به اشکال بسیار بیشتری از آنچه به عنوان یخ I شناخته شود، نوعی که همه ما با آن آشنا هستیم. دانشمندان در واقع 18 نوع ماده مختلف را طبقه بندی کرده اند که هر کدام ساختار بلوری منحصر به فرد خود را دارند و اکنون نوع دیگری به نام ice XIX را به این لیست اضافه کرده اند.
یخ I یخی است که در زمین و در یخ و برف تشکیل می‌شود و به عنوان تنها نوع یخی که به جز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سطح سیاره ما پیدا خواهید کرد، تنها است. اشکال دیگر، مانند یخ VI و VII، کشف شده است که در اعماق گوشته زمین قفل شده در داخل الماس‌هایی که با گذشت زمان به آرامی به سمت بالا رانده می‌شوند، ایجاد شده است، در حالی که انواع دیگر را می‌توان در سیارات و قمر‌های دیگر یا در فضا یافت.

آریا بانو

دانشمندان چندین سال پیش با کند کردن روند خنک سازی و افزایش فشار حتی بیشتر، به موفقیت بزرگی دست یافتند. این روش منجر به تشکیل نوع دیگری از یخ شد، که ترتیب متفاوتی از اتم‌های هیدروژن را نشان می‌داد.
توماس لورتینگ نویسنده این مطالعه گفت: در آن زمان ما شواهد روشنی یافتیم که این یک نوع سفارش یافته جدید است، اما ما قادر به توضیح ساختار بلوری نبودیم.

آریا بانو

لورتینگ و همکارانش مطالعه این فرم جدید یخ را که یخ XIX لقب گرفته است ادامه داده اند و اکنون با استفاده از تکنیکی به نام پراش نوترون موفق به تأیید ساختار بلوری آن شده اند. تیم تحقیق این مورد را به یافتن سوزن در انبار کاه تشبیه کرده است، باید هزاران نامزد را قبل از رسیدن به ساختار بلوری صحیح مرتب کند، که توسط یک گروه تحقیقاتی متفاوت در ژاپن در آزمایش‌های جداگانه تایید شد.
این ممکن است نوزدهمین نوع یخ باشد که دانشمندان تأیید کرده اند، اما این کشف اولین مورد مهم را بشارت می‌دهد. یخ XIX شباهت‌های قابل توجهی با XV دارد، در حالی که شبکه اکسیژن یکسان است، هرچند که اتم‌های هیدروژن به گونه‌ای متفاوت مرتب شده اند. به گفته محققان، این یخ XV و یخ XIX اولین زوج خواهر و برادر در فیزیک یخ هستند.

آریا بانو

این همچنین بدان معنی است که برای اولین بار اکنون می‌توان در آزمایش آزمایش انتقال بین دو فرم یخ مرتب را درک کرد.
این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است. توماس لورتینگ نویسنده این مطالعه گفت: در آن زمان ما شواهد روشنی یافتیم که این یک نوع سفارش یافته جدید است، اما ما قادر به توضیح ساختار بلوری نبودیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/535302/حل-ساختار-بلوری-شکل-جدید-و-عجیب-یخ
بستن   چاپ