آریا بانو
کووپارس رازی، جزو بی‌خطرترین واکسن‌های کروناست
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 14:18:33
آریا بانو - صدا و سیما / آقای دکتر علی اسحاقی با اشاره به وضعیت عوارض تست بالینی واکسن کووپارس رازی، افزود: این نوع واکسن نوترکیب از بی‌خطرترین پلت فرم‌های واکسن است و ما انتظار نداریم این نوع واکسن عوارض خاصی نشان دهد، حقیقت این است که فکر می‌کنیم جزو واکسن‌های بی‌خطر خواهد بود.
وی ادامه داد: از این واکسن در کشور‌های دیگر هم ساخته شده که من نمی‌توانم نام آن‌ها را ببرم، ولی می‌توان عوارض واکسن را توسط مطالعه‌ی مراحل ساخت همین واکسن در کشور‌هایی که نوترکیب تولید کردند به دست آورد که نشان خواهد داد عوارض بسیار کمی داشته است.
آقای اسحاقی افزود: قاعدتا طبق طراحی که شده عوارض حادی دیده نشده و جزو بی‌خطر‌ترین واکسن‌هایی است که تولید شده است.
وی درباره موضوع اثر کم این نوع واکسن‌ها گفت: قطعا اثر این واکسن به شکلی است که ایمنی زایی ایجاد کند، در مطالعات پیش بالینی هم این اتفاق افتاده که بعد در مطالعات انسانی کار را جلو بردیم، حال امکان دارد که این واکسن عوارض جانبی کمی داشته باشد، اما به این معنی نیست که اثر بخشی کمی داشته باشد، دقت کنید که کار این واکسن ایمنی بخشی است و این کار را انجام می‌دهد.
آقای اسحاقی ادامه داد: البته در این باره بحث‌های تخصصی بسیاری مطرح است و همه چیز به طراحی واکسن بستگی دارد که ما نتیجه خوبی از تزریق آن بر روی میمون گرفتیم، چون ایمنی بسیار بالایی داشت و در مورد همه این‌ها باید بعد از انجام فاز دو نظر داد که چقدر اثر بخشی داشته و قضاوت الان کار درستی نیست.
وی افزود: دو فاز این واکسن به حدود 4 ماه زمان نیاز دارد و بعد از آن فونداسیون نهایی که دیگر دوز واکسن مشخص است و می‌توان گفت که چه اندازه تولید انبوه خواهیم داشت.
آقای اسحاقی در پایان گفت: تقریبا اواسط فاز 3 مشخص می‌شود که وزارت بهداشت چه زمانی اجازه استفاده عمومی واکسن را می‌دهد که قاعدتا امکان دارد تابستان این اتفاق می‌افتد.

http://www.banounews.ir/fa/News/535292/کووپارس-رازی،-جزو-بی‌خطرترین-واکسن‌های-کروناست
بستن   چاپ