آریا بانو
Life in a Day 2020 ؛ مستندی جذاب از یک روز زندگی مردم در 192 کشور جهان
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 08:25:05
آریا بانو - روزیاتو / کوین مک دونالد با روایت داستان افراد خارق العاده توانسته اعتباری برای خود در سینمای مستند دست و پا کند و انسان های معمولی نیز خود را در شرایط خارق العاده ای دیده اند. این کارگردان برنده جایزه اسکار که آثار باکیفیتی مانند Touching the Void و Whitney و همچنین درام تازه The Mauritanian را ساخته، کارهای متفاوتی دارد. مک دونالد در یک اثر متفاوت، هزاران ساعت ویدیو از زندگی روزمره مردم را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کرده است.

آریا بانو

در مستند Life in a Day 2020، مک دونالد وظیفه خطیر خلاصه کردن زندگی مردم جهان در 25 جولای 2020 را بر عهده می گیرد. در این برهه از تاریخ، دو اتفاق بسیار بزرگ به تیتر اصلی خبرهای رسانه ها و شبکه های مجازی تبدیل شده بود: اعتراضات و جنبش جان سیاهان اهمیت دارد در ایالات متحده و ثبت رکورد 254,000 مورد ابتلا به ویروس کرونا در جهانی که در قرنطینه فرو رفته بود. اما این سرتیترها تنها درصدی از داستان واقعی بودند، چیزی که نقطه تمرکز اصلی فیلم مک دونالد است. برای تولید یک تصویر بزرگ تر و کامل تر از ماجرا، مک دونالد و ریدلی اسکات به عنوان تهیه کننده اجرایی مستند Life in a Day 2020، از مردم خواستند ویدیوهای شخصی که پس از 25 جولای گرفته اند را برایشان ارسال کنند، درست همان کاری که در مورد مستند Life in a Day در سال 2010 انجام داده بودند، فیلمی که خلاصه شده ای از 4,500 ساعت ویدیوهای خانگی گرفته شده در سراسر جهان بود.
مک دونالد می گوید که این ایده را از هامفری جنینگز، مستند ساز مشهور بریتانیایی گرفته است. جنینگز در سال 1942 با فیلم Listen to Britain سعی کرد زندگی عموم مردم در دوران اوج جنگ جهانی دوم را به تصویر بکشد و داستان آن ها را از زبان خودشان روایت کند. این بار برای مک دونالد بیش از 320,000 ویدیو فرستاده شده بود که طول آن ها به 15,000 ساعت می رسید که برای تماشای بی وقفه به مدت یک سال و نیم کافی بود. تیم مک دونالد در نهایت 500 ساعت از این ویدیوها را در اختیار کارگردان و سه تدوینگر گذاشتند که طول آن را به 15 ساعت کاهش داده و در نهایت یک فیلم 86 دقیقه ای از روی آن ساخته شد. مک دونالد می گوید که این ویدیوها از بیش از 192 کشور جهان برای وی فرستاده شده و بسیار بزرگ تر و گسترده تر از ویدیوهایی بوده که در سال 2010 در مستند قبلی برای وی فرستاده شده بود.

آریا بانو

این فیلم با تولد آغاز شده و با کهنسالی به پایان می رسد. شیوع ویروس کرونا در متن روایت فیلم قرار دارد، از جشن فارغ التحصیلی دبیرستان در خانه تا ویدیویی از تولید واکسن آسترازنکا. در این فیلم تراژدی و شادی شانه به شانه هم به تصویر کشیده می شوند، در کنار دیگر احساسات روزمره که همزمان در تمام نقاط جهان حضور دارند. مک دونالد در مورد اثر تازه خود می گوید: «ما سعی می کنیم تصویری عمیق از ناخودآگاه جهان ارائه دهیم. ترفند این فیلم این است که به مردم این احساس را بدهد که انگار یک داستان وجود دارد، در حالی که در واقعیت چنین نیست».

http://www.banounews.ir/fa/News/534843/Life-in-a-Day-2020-؛-مستندی-جذاب-از-یک-روز-زندگی-مردم-در-192-کشور-جهان
بستن   چاپ