آریا بانو
تبرئه بیهوشی عمومی به عنوان متهم زوال عقل!
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 17:38:44
آریا بانو - خراسان /تحقیقات نشان می دهد بیهوشی برای عمل جراحی تاثیری بر حافظه سالمندان ندارد
بسیاری از سالمندان و حتی افراد میان سال درباره بیهوشی عمومی برای عمل‌های جراحی نگرانی‌هایی دارند. یکی از نگرانی‌های رایج در این زمینه، افت حافظه و شروع زوال عقل بعد از تجربه بیهوشی عمومی است. مطالعه جدیدی در این زمینه که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد این نگرانی چندان به‌جا نیست.
بیهوشی عمومی در برابر بی‌حسی موضعی
در مرحله اول این مطالعه که حدود چهار سال طول کشید 7499 فرد بالای 66 سال بدون سابقه زوال عقل که نیاز به بیهوشی عمومی برای عمل جراحی داشتند، در انتاریوی کانادا انتخاب شدند و وضعیت حافظه و عملکرد شناختی این افراد پیش از عمل ارزیابی شد. در کنار این گروه 7499 فرد دیگر که از نظر سن، جنسیت و برخی ویژگی‌های دیگر مشابه این گروه بودند اما قرار بود برای عمل جراحی خود، تنها بی‌حسی موضعی دریافت کنند، انتخاب شدند و وضعیت حافظه و عملکرد شناختی آن‌ها هم پیش از عمل، ارزیابی شد. سپس وضعیت همه‌ شرکت‌کنندگان تا پنج سال پیگیری شد تا مشخص شود وضعیت شناختی و حافظه آن‌ها چه تغییراتی را از خود نشان می‌دهد.
نگران نوع بیهوشی خود نباشید
بررسی نهایی وضعیت شرکت‌کنندگان طی پنج سال بعد از عمل جراحی نشان داد تفاوتی بین افرادی که تجربه بیهوشی عمومی داشتند با افرادی که تجربه بی‌حسی موضعی داشتند، از نظر میزان ابتلا به زوال عقل و افت عملکرد شناختی، وجود ندارد. پس اگر پزشک شما بیهوشی عمومی برای عمل جراحی تجویز کرده است، می‌توانید در این زمینه نگران نباشید و در نظر بگیرید که کمی اختلال در حافظه و عملکرد شناختی بعد از تجربه بیهوشی عمومی، لزوما به معنای عوارض طولانی‌مدت نیست.
این مطالعه در شماره اکتبر 2020 نشریه Journal of the American Geriatrics Society منتشر شده است. 

http://www.banounews.ir/fa/News/534760/تبرئه-بیهوشی-عمومی-به-عنوان-متهم-زوال-عقل!
بستن   چاپ