آریا بانو
سفری به سوی سحابی حباب
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 17:38:40
آریا بانو -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

آخرین خبر / سحابی حباب وسعتی برابر هفت سال نوری داشته و در صورت فلکی ذات‌الکرسی در فاصله 7100 سال نوری از زمین واقع شده‌است. هابل در فوریه سال 2016 این سحابی را نشانه گرفت و با استفاده از دوربین شماره 3 خود جزئیاتی بینظیر از آن را در طیف نور مرئی به ثبت رساند.
در قلب این حباب ستاره‌ای عظیم جا گرفته‌است که جرم آن به صورت تخمینی 45 برابر جرم خورشید است،‌ اگرچه تنها چهار میلیون سال سن دارد. این ستاره غول‌پیکر اما جوان قرار است تا 10 الی 20 میلیون سال دیگر در یک رویداد ابرنواختری بزرگ منفجر شود.
رنگ‌های زیبای این تصویر نمایانگر وجود گازهای مختلفی هستند که در دماهای مختلف تغییر رنگ می‌دهند. آبی نشانگر وجود اکسیژن، سرخ نشانه وجود نیتروژن، و سبز نشانه وجود هیدروژن است. در فضای بیرونی ستاره ستونی زرد‌رنگ دیده می‌شود که حاوی ترکیبی از هیدروژن و نیتروژن است.
شکل حبابی این سحابی ناشی از فوران گازهای ستاره توسط بادهای قدرتمند ستاره‌ای با سرعت چند‌میلیون کیلومتر بر ساعت است. این جریان گازی به حرکت رو به بیرون خود تا زمانی ادامه خواهد‌داد تا گازها با گازهای سردتر میان‌ستاره‌ای برخورد کنند. پس از برخورد با این لایه از گازها،‌ مواد ستاره‌ای به مرور زمان در این مرز با یکدیگر ترکیب شده و شکل حبابی را ایجاد کرده‌اند.
برگرفته از اینستاگرام interstellar_space_ship

http://www.banounews.ir/fa/News/534758/سفری-به-سوی-سحابی-حباب
بستن   چاپ