آریا بانو
ذرات بزرگ «کلسترول خوب» می‌توانند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهند
شنبه 9 اسفند 1399 - 18:51:03
آریا بانو - دیجیاتو /محققان با انجام مطالعه‌ای جدید دریافتند که تمام ذرات کلسترول خوب لزوماً مفید نبوده و اگر بیش از اندازه بزرگ باشد، می‌توانند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهند.
بسیاری از متخصصین سلامت به بیماران توصیه می‌کنند تا رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تغییر دهند تا کلسترول بد خون یا LDL کاهش و کلسترول خوب یا HDL افزایش یابد. اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که افزایش کلسترول خوب لزوماً ریسک بیماری قلبی را کاهش نمی‌دهد. بر اساس تحقیق جدید، یکی از دلایل این عدم تأثیرگذاری، به اندازه ذرات کلسترول‌ها برمی‌گردد.
به عبارت ساده، کلسترول بد، نوعی است که با انباشته شدن درون رگ‌ها، بیمار را در معرض خطر بیماری قلبی یا بیماری‌های مشابه قرار می‌دهد. کلسترول خوب اما، کلسترول را از دیواره شریان‌ها برداشته و آن‌ها را برای نابودی به کبد می‌برد.

آریا بانو

حال بر اساس تحقیق جدید مرکز تحقیقاتی Hospital del Mar Medical Research Institute اسپانیا، افزایش HDL لزوماً سبب ارتقا ایمنی بدن نمی‌شود و مفید یا خطرناک بودن آن، به اندازه ذرات بستگی دارد؛ هر چه ذرات بزرگتر باشند ریسک حمله قلبی بیشتر می‌شود.
«Robert Elosua»، یکی از محققان اصلی این تحقیق می‌گوید: «یک رابطه مثبت علت و معلولی میان اندازه ذرات کلسترول HDL و ریسک حمله قلبی پیدا کردیم. بنابراین با اینکه باید سطح کلسترول خوب را در خون افزایش دهیم، اندازه ذرات آنها باید همیشه کوچک باشد.»
ذرات کوچک کلسترول خوب می‌توانند به شیوه‌ای موثر کلسترول‌ها را از دیواره رگ‌ها جمع‌آوری کرده و به کبد حمل کنند. با اینکه این تحقیق مسیر را برای انجام مطالعات بیشتر درباره کلسترول هموار کرده است، متأسفانه در حال حاضر هیچ دارویی برای افزایش کلسترول‌های خوب یا کاهش اندازه ذرات آنها وجود ندارد.
یافته های این تحقیق در ژورنال Metabolism, Clinical and Experimental منتشر شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/532370/ذرات-بزرگ-«کلسترول-خوب»-می‌توانند-ریسک-بیماری-قلبی-را-افزایش-دهند
بستن   چاپ