آریا بانو
محیط کاری سمی و ناسالم این شکلیه
شنبه 9 اسفند 1399 - 10:08:32 AM
آریا بانو-

کار کردن در یک محیط سمی قطعاً مورد علاقه و مورد پسند هیچ کس نیست اما گاهی اوقات این موضوع تقصیر ما نیست و ناخواسته وارد یک محیط کاری می شویم که کاملاً سمی و مخرب است. در چنین حالتی استرس به ما غلبه می کند و برای انجام کارهایمان دچار سردرگمی می شویم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مشکلات شما به دلیل حضور در یک محیط کار سمی است یا خیر ؟ اگر می خواهید علائم چنین محیط کاری را بهتر بدانید، این قسمت از نمناک را تا انتها مطالعه کنید.

محیط کاری ناسالم

 مشکلات کاری

1. مهارت مدیریت رئیس تان پایین است

گاهی اوقات محیط کار سمی ناشی از رفتار بد رئیس با کارمندان است. در چنین حالتی سرپرستان از قدرت خود سوء استفاده می کنند و سعی می کنند دیگران را یک انسان ناتوان جلوه دهند و یا حتی به آن ها توهین کنند. زمانی که با چنین رئیسی کار کنید، یعنی در یک محیط کار سمی قرار گرفته اید. اما اگر رئیس تان اهل توهین نیست ارزش او را بدانید و تا حد توان خوب کار کنید. 

2. همکارانتان حرفه ای نیستند

اگر همکاران شما شغل خود را جدی نمی گیرند و مدام در حال شایعه پراکنی یا غیبت کردن هستند ، یعنی شما در جای درستی قرار نگرفته اید. کار کردن در چنین محیطی اصلا حس راحتی به شما نمی دهد زیرا این افراد مدام سعی دارند که از شما سوء استفاده کنند و در حال غیبت و بدتر کردن وضعیت موجود هستند. 

3. تعادل بین کار و زندگی شخصی تان به هم ریخته است

شاید نتوان یک تعادل ایده آل را بین کار و زندگی شخصی ایجاد کرد اما قطعاً باید بتوانید رابطه سالمی با شغل خود برقرار کنید . یکی از علائم محل کار سمی این است که شما هیچ برنامه ریزی مشخصی ندارید و هیچ تعادلی را در زندگی خود احساس نمی کنید. در نتیجه در چنین محیط کاری، جایی برای رشد و پیشرفت نیست و همه چیز پر از استرس و آسیب های ذهنی و یا حتی جسمی است.

به هم ریختگی

4. برای رفتن به محل کار هیجان ندارید

بیایید کمی بیشتر واقع بین باشیم. قطعاً در طول سال، روز هایی هستند که شما حس کار کردن ندارید و این قضیه کاملا طبیعی است که چند وقت یکبار رخ بدهد اما اگر احساس می کنید که هر روز با کلافگی به محل کار می روید ، یعنی در یک محیط کار سمی قرار گرفته اید و دیگر رغبت و انگیزه در شما دیده نمی شود. 

5. بیشتر جنبه های منفی را می بینید

زمانی که کار خود را شروع کردید، شاید مشاهده جنبه های منفی در محل کار برایتان سخت بود زیرا از این که یک شغل پیدا کرده اید، هیجان زده بودید اما کمکم که زمان گذشت احساس کردید که معایب این کار بسیار زیاد است و هر روز بیشتر از قبل جنبه های منفی آن را می بینید و احساس می کنید که دیگر هیچ چیز مثبتی باقی نمانده است و چنین چیزی یکی از علائم قرار داشتن در یک محیط کار سمی است. 

6. رئیس از شما حمایت نمی کند

منظور ما این نیست که رئیس باید دوست صمیمی شما باشد اما یک رئیس خوب سعی می کند به رویا ها، آرزو ها و اهداف کارمندانش اهمیت دهد و تا جایی که می تواند محیط را به گونه ای فراهم کند که آنها به اهدافشان نزدیکتر باشند و در کنارش از آن ها حمایت نیز می کند. البته فقط 15 درصد از همه رئیس های دنیا موفق به انجام چنین کاری هستند اما اگر احساس می کنید که هیچ حمایتی از سمت رئیس خود ندارید ، قطعاً در یک محیط کار سمی هستید.

 حمایت نکردن رئیس

7. رئیس از رشد شما جلوگیری می کند

همه ما در دنیایی زندگی می کنیم که ممکن است حتی رئیس و مدیر هم نخواهند شاهد رشد ما باشند. موضوع بسیار غم انگیزی است اما حقیقت دارد و نمی توان آن را انکار کرد. بیشتر ما در حالت ایده آل دوست داریم در جایی کار کنیم که اجازه ی رشد و پیشرفت به ما بدهند اما گاهی اوقات بعضی از مدیران به گونه ای رفتار می کنند که با اقدامات مختلف ، جلوی رشد و پیشرفت کارمندانشان را می گیرند. 

8. دیگر مانند گذشته شاد نیستید

روزهایی هستند که احساس استرس و ناراحتی در شما زیاد است اما اگر احساس می کنید که دیگر هیچ روزی مانند گذشته شادی را در خودتان پیدا نمی کنید و انرژی کافی برای لذت بردن از زندگی ندارید ، احتمالاً در یک محیط کار سمی قرار گرفته اید. 

9. ندای درونتان به شما می گوید که این کار را ترک کنید

همیشه نمی توان به غریزه درونی اعتماد کرد اما گاهی اوقات هم باید به حرف آن گوش دهید. اگر احساس می کنید که همه حس های منفی در محل کار به شما غلبه می کنند و هرگز دیگر از زندگی لذت نمی برید ، احتمالاً باید به ندای قلبی خود گوش دهید.

 ترک محل کار

10. مدام بیمار می شوید

گاهی اوقات بیمار شدن به دلیل عوامل محیطی که روی جسم ما تاثیر می گذارند ، مثل ویروس ها و باکتری ها نیست. بلکه این بیماری به دلیل استرس، و حال بد ذهنی و روانی است. اگر در محیط سمی کار کنید، احتمالا تعداد دفعات بیماری شما افزایش پیدا می کند. 

11. زندگی شخصی تان به هم ریخته است

گاهی اوقات استرس کار آن قدر شدید است که شما دیگر به هیچ چیز دیگری از جمله تغذیه، خواب و ورزش خود اهمیت نمی دهید و دیگر هیچ حس و وقتی برای لذت بردن از لحظات زندگی ندارید و یا حتی اگر وقتش را هم داشته باشید ، انرژی و انگیزه را برای انجام این کار در خود تان پیدا نمی کنید. 

12. دیگران متوجه تغییرات منفی در شخصیت شما شده اند

دوستان نزدیک و اعضای خانواده، شما را بهتر از بقیه می شناسند. اگر آن ها اظهار کرده اند که بعد از وارد شدن به این شغل ، تغییرات منفی در شخصیت شما ایجاد شده، بهتر است که دوباره رفتار و طرز فکرتان را مورد بازبینی قرار دهید و ببینید که مشکل از کجاست. شاید استرس زیادِ حاصل از شغلی که دارید ، باعث چنین رفتارهای منفی در شما شده است. 

13. حس ارزش و احترام ندارید

بسیار مهم است که افراد در محل کار جدی گرفته شوند. رئیس یا مدیر حق ندارد که افکار و ایده های شما را نادیده بگیرد . اگر احساس می کنید که در محل کار ارزش شما نادیده گرفته می شود و کسی به شما احترام نمی گذارد و حرف شما را حساب نمی کنند ، احتمالاً در یک محیط سمی هستید. 

نداشتن احترام

14. رقابت ناسالم در محیط کار وجود دارد

وجود کمی رقابت در محیط کار کاملاً طبیعی و نرمال است اما قطعاً هیچ کس نمی خواهد در محیطی باشد که رقابت به حدی سنگین است که هر روز باید با استرس وارد کار شود. این نوع رقابت دیگر عاملی برای انگیزه نخواهد بود. 

15. به محدودیت زمانی تان ارزش داده نمی شود

کارمندان باید بدانند که چه زمان هایی باید در محل کار حضور داشته باشند و از طرفی چه زمان هایی می توانند مرخصی بگیرند. اگر در محیط کاری فعالیت می کنید که از شما می خواهند بعد از تایم کاری هم کارهایی را انجام دهید و 24 ساعته باید در دسترس آن ها باشید ، احتمالاً در یک محیط کار سمی قرار گرفته اید که برای زمان شما ارزش قائل نمی شوند. 

16. رئیس و همکارانتان ارتباط خوبی برقرار نمی کنند

در هر رابطه ای افراد باید قوانین آن رابطه را بشناسند. هیچ کس دوست ندارد که در کنار افراد منفی نگر باشد؛ مخصوصا اگر با این افراد هر روز سر و کار داشته باشد . اگر احساس می کنید که دور و بر شما پر از انسان منفی نگر است ، احتمالاً در یک محیط کار سمی هستید. 

ارتباط نداشتن با دیگران

17. رئیس تان از کارهای بد استقبال می کند

این که رئیس از چاپلوسی و دیگر رفتارهای منفی کارمندان استقبال کند، قطعاً یک رفتار مخرب و سمی است که باعث ایجاد تنش در شما و دیگر همکارانتان می شود و انرژی منفی را به محیط وارد می کند که با هیچ چیز نمی توان آن را برطرف کرد. 

18. کسی به نظرات شما اهمیت نمی دهد

ایده ها و نظرات هر کس در محیط کار بسیار قابل احترام است اما اگر احساس می کنید که ایده های بسیار زیادی برای پیشرفت شغلی دارید اما حتی دیگران اجازه ارائه این نظرات را نمی دهند و یا خیلی بی تفاوت از کنار آن ها عبور می کنند ، پس احتمالاً در یک محیط سمی قرار گرفته اید. 

19. به ارزش درونی خود شک کرده اید

هیچ شغل و هیچ شخصی در زندگی نباید به شما این احساس را بدهد که به اندازه کافی باهوش نیستید. اگر احساس می کنید که محل کارتان به گونه ای است که حس بی ارزشی را به شما القا می کند و شما دیگر مانند قبل به ارزش های درونی خود واقف نیستید، احتمالاً در محیط کار مخربی قرار گرفته اید. 

احساس بی ارزشی

20. هیچ وقت کسی حال و حوصله ندارد

اگر در محیط کاری هستید که همکارانتان اصلا انرژی و حوصله ندارند، همیشه احساس بیماری و خستگی با آن ها همراه است و مدام انرژی منفی در محیط کار وجود دارد، پس قطعاً شما هم دچار ناامیدی و ضعف می شوید و نمی توانید شغل خود را به گونه ای سالم و به درستی پیش ببرید. 

21. مدیر بد دهنی دارید

هیچ کس در دنیا حق ندارد که به هر شکلی به دیگران توهین کند. اگر رئیس شما به دلیل قدرت بالایی که دارد، به خودش اجازه می دهد تا به کارمندان خود توهین کلامی داشته باشد ، قطعاً شما در محیط کار سمی قرار گرفته اید.


http://www.banounews.ir/fa/News/531823/محیط-کاری-سمی-و-ناسالم-این-شکلیه
بستن   چاپ