آریا بانو
یک روان‌شناس عنوان کرد
مشاغل خانگی؛ امکانی برای حضور برابر زنان در فرصت‌های شغلی
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 14:08:39
آریا بانو -

یک روان‌شناس گفت: با توسعه مشاغل خانگی، فرصت‌های شغلی بیشتری برای زنان ایجاد می‌شود.
اعظم نوری با اشاره به مزیت‌های اشتغال خانگی برای بانوان، اظهار کرد: در دنیای امروز، مسئله اشتغال بانوان با موانع و مشکلات زیادی مواجه است و در سطح جهانی چنین مشکلاتی وجود دارد و تنها مختص ایران نیست و دوراهی بین اشتغال و درخانه ماندن، همواره برای بانوان به خصوص افرادی که کودک دارند، وجود داشته است.
وی با بیان اینکه در بیشتر مواقع فرصت شغلی برای زنان کمتر از مردان است، افزود: در صورتی هم که فرصت شغلی برای زنان وجود داشته باشد، برابری کمتری نسبت به مردان دارد و مردان در اولویت انتخاب کارفرمایان هستند و یا اینکه زنان برای پرداخت حقوق و دستمزد پایین‌تری انتخاب می‌شوند.
این مسئول ادامه داد: زنان بدسرپرست و یا بی‌سرپرست در شرایط خاصی از زندگی مجبور به اداره زندگی خود به دلیل بیماری همسر یا حبس و یا به واسطه طلاق و یا فوت همسر هستند، از این رو با مشکلات و دغدغه‌های بیشتری در زمینه اشتغال و کسب درآمد روبه‌رو هستند، به همین دلیل پیدا کردن شغل با امنیت اجتماعی بالا برای این افراد، اهمیت بالایی دارد.
این روان‌شناس با اشاره به ترک تحصیل زودهنگام زنان در برخی مناطق محروم، تصریح کرد: اغلب این بانوان نیز تحصیلات عالی ندارند و در برخی موارد با فقر فرهنگی و مالی در خانواده مواجه‌اند و از بنیاد حمایتی خانوادگی و یا حلقه‌های حمایتی بین آشنایان و اقوام و اطرافیان نیز محروم‌ می‌شوند.
نوری یادآور شد: طبق بررسی‌های به عمل آمده، بهترین شغل برای آن‌ها مشاغلی است که در منزل و یا محیط‌های زنانه انجام شود، در واقع مشاغل خانگی، بهترین فرصت در تامین امنیت اجتماعی و آرامش فکری و روحی بانوان سرپرست خانوار است.
وی عنوان کرد: وجود تولیدی‌های کوچک در خانه‌ها و محله‌ها و کار در منزل و یا در فرهنگ‌سراها و در محیط امن و زنانه از جمله مطالبات بانوان سرپرست خانوار است و باید در این زمینه مسئولان به دنبال راهکارهای مناسبی در توسعه اشتغال خانگی و یا واحدهای امن برای این بانوان باشند.
این روان‌شناس با تاکید بر لزوم امنیت فکری زنان سرپرست خانوار در محیط کاری‌شان، گفت: در این دسته از مشاغل، امنیت فکری زنان سرپرست خانوار به خوبی تامین می‌شود و با خیالی آسوده در کنار خانواده و یا محیطی زنانه کار می‌کنند و حتی در کوچه و خیابان تردد کمتری دارد و در نتیجه کمتر در معرض عوامل آسیب‌رسان اجتماعی قرار می‌گیرند و امنیت اجتماعی و شان آن‌ها حفظ می‌شود.
نوری خاطرنشان کرد: اشتغال‌های خانگی موجب می‌شود، زنان سرپرست وقت بیشتری با خانواده داشته باشند و با تنش و دغدغه کمتری روبه‌رو شوند، به خصوص اینکه زندگی زنان سرپرست همواره با تنش‌ها و استرس‌های زیادی همراه است و اشتغال مناسب بخش زیادی از تنش‌ها را از میان می‌برد.
منبع: ایسنا

http://www.banounews.ir/fa/News/529998/مشاغل-خانگی؛-امکانی-برای-حضور-برابر-زنان-در-فرصت‌های-شغلی
بستن   چاپ