آریا بانو
مجلس هنوز لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را اعلام وصول نکرده است
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 01:18:11
آریا بانو - علی ربیعی: دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را حدود یک ماه قبل تصویب و به مجلس ارسال کرد اما تاکنون با وجود پیگیری‌های متعدد،‌ متاسفانه اعلام وصول نشده است.

علی ربیعی: دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را حدود یک ماه قبل تصویب و به مجلس ارسال کرد اما تاکنون با وجود پیگیری‌های متعدد،‌ متاسفانه اعلام وصول نشده است. علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری در خصوص عملکرد دولت در زمینه لایحه منع خشونت علیه زنان، ثبت نام مادران در کارت ملی و ارائه خدمات درمانی به زنان معتاد و بی خانمان، اظهار کرد: دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را حدود یک ماه قبل تصویب و برای طی تشریفات قانونی توسط رئیس جمهور، به مجلس ارسال کرد اما تاکنون با وجود پیگیری‌های متعدد،‌ متاسفانه اعلام وصول نشده است.
وی ادامه داد: دولت جهت تبیین لایحه، تاکنون سه نشست تخصصی در تهران و سه جلسه در قم برگزار کرد و چون لایحه، اجماع دولت و قوه قضاییه را نیاز داشت، ‌انتظار می‌رود مجلس اقدام لازم را انجام بدهد.
سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت برای حمایت از زنان در معرض اعتیاد، گفت: معاونت و ستاد مقابله با مواد مخدر، 2 به طور کلی در خصوص برنامه ریزی های که در مورد اعتیاد انجام داده ایم اعتیاد کودکان و زنان در اولویت قرار دادیم و اقدامات خوبی هم در این زمینه پایه ریزی شد، به عنوان نمونه دو طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و گفت و گوی ملی خانواده، برای خانواده‌های زندانیان و جوامع در معرض اعتیاد نیز اجرا می شود.
وی ادامه داد: طرح مرکز مادر و کودک که از سال 96 به اجرا درآمده، تاکنون توانسته به 697 زن در تهران برای بهبودی وارتقای توانمندی‌های روانی اجتماعی کمک کند. همچنین طرح مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری، برای ایجاد مکانی امن برای زنان بهبود یافته از اعتیاد و بازگشت به خانواده و اجتماع از سال 94 اجرا شده که در نتیجه آن، فقط در تهران830 نفر خدمات دریافت کرده ‌اند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: در طرح مرکز بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد نیز که از اواخر سال 92 توسط دولت در 25 استان به اجرا درآمده، حدود 74 هزار نفر درمان شده و به خانواده و اجتماع بازگشته‌اند. مراکز کاهش آسیب اعتیاد هم طرح دیگری است که آن هم از سال 92 به اجرا درآمده و با هدف کاهش بیماری‌های منتقله از راه تزریق و رفتارهای پرخطر در زنان مصرف کننده مواد، به بیش از 156 هزار نفر در 30 استان خدمت رسانی کرده اند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل این است که این طرح ها تا قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید وجود نداشت و با آغاز به کار دولت یازدهم، برنامه‌ریزی‌ها برای اقدامات فوق آغاز شد و طرح‌های مورد اشاره همچنان در حال اجرا است.
ربیعی قانون صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را نمونه دیگر طرح‌های حمایتی دولت از زنان عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از 55 هزار نفر از فرزندان زیر 18 سال و بیش از 33 هزار نفر فرزند بالای 18 سال در سایت مربوطه پیش ثبت نام کرده اند که از این حدود 15 هزار پرونده به مراجع مربوطه جهت استعلام ارسال و بیش از 600 شناسنامه صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ گونه صف انتظاری برای دریافت شناسنامه وجود ندارد و بلافاصله بعد از تشکیل پرونده اقدامات لازم برای صدور شناسنامه انجام می‌شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره افزودن نام مادر روی کارت ملی، گفت: با توجه به موانع زمانی و مالی که در حال حاضر وجود دارد، یک نظر کارشناسی توسط همکاران ما در وزارت کشور در حال بررسی است مبنی بر اینکه پس از اصلاح آیین‌نامه اجرایی مربوطه درخصوص اطلاعات چاپی روی کارت، برای متقاضیات کارت ملی از تاریخ 1401/1/1 به بعد، شامل نام مادر هم باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/529370/مجلس-هنوز-لایحه-حفظ-کرامت-و-حمایت-از-زنان-در-برابر-خشونت-را-اعلام-وصول-نکرده-است
بستن   چاپ