آریا بانو
طرز تهیه شوید پلو با ماهیچه
پنجشنبه 30 بهمن 1399 - 06:41:01
آریا بانو - خوراک ماهیچه یکی از غذاهای سنتی ایرانی به حساب می آید که همیشه همراه با باقالی پلو سرو می شده است. در این دستور، ماهیچه همراه با شوید پلو سرو شده است. ماهیچه ای که در این دستور بیان شده است، همراه با رب انار و رب نارنج طبخ شده که طعم ترش، خوشمزه و متفاوتی به ماهیچه می دهد. این غذا را علاوه بر اینکه می توان در مجالس مهم و رسمی، طبخ نمود، می توانید از آن به عنوان یک شام یا ناهار خوشمزه در کنار اعضای خانواده نیز لذت ببرید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید. مواد لازم برای 4 نفر برنج 4 پیمانه ماهیچه 4 تکه رب انار 1 قاشق غذاخوری رب نارنج 1 قاشق غذاخوری آلو بخارا 6 عدد شوید تازه 1 پیمانه در صورت استفاده از شوید خشک ½ پیمانه دستور پخت شوید پلو با ماهیچه مرحله اول برای تهیه شوید پلو با ماهیچه شمالی ابتدا گوشت را شسته و کنار می گذاریم تا آب آن خارج شود. سپس یک قابلمه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن گرم شود. سپس پیاز را شسته و پوست می کنیم. مرحله دوم سپس به صورت خلالی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. نمک و فلفل و زرد چوبه را اضافه می کنیم. کمی که ادویه ها سرخ شد، ماهیچه ها را اضافه کرده و سرخ می کنیم. وقتی ماهیچه ها سرخ شد، از قابلمه در آورده و کنار می گذاریم. مرحله سوم در همان قابلمه که پیاز ها سرخ شد، رب انار و رب نارنج را اضافه کرده و هم می زنیم. سپس آلو بخارا نیز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. ماهیچه های سرخ شده را به آن مجددا بر می گردانیم. چوب دارچین و مقداری آب داخل قابلمه می ریزیم. مرحله چهارم حالا شعله را زیاد می کنیم تا به جوش آید. سپس حرارت را کم می کنیم تا به آرامی پخته شود. برنج را شسته و از شب قبل با آب و نمک می گذاریم تا خیس بخورد. یک قابلمه بزرگ برداشته وتقریبا چهار برابر برنج آب می ریزیم. مرحله پنجم سپس روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش آید. آب برنج را ریخته و با کمی نمک داخل آب در حال جوش می ریزیم تا بجوشد و نیم پز شود، 5 دقیقه مانده به این که بخواهیم برنج را آبکش کنیم شوید ها را اضافه کرده و می گذاریم 5 دقیقه بجوشد. مرحله ششم سپس آبکش می کنیم و در یک قابلمه با ته دیگ دلخواه ( سیب زمینی ورقه ای یا نان لواش) دم می کنیم ( آموزش دم کردن برنج آبکش را از اینجا ببینید ). وقتی ماهیچه ها پخته شد، نمک و زعفران دم کشیده را به آن اضافه می کنیم و حرارت را کم می کنیم تا جا بیفتد. مرحله هفتم وقتی آب ماهیچه ها به میزان مناسبی رسید زیر گاز را خاموش کرده و ماهیچه ها را کنار برنج در ظروف مناسبی سرو می کنیم. اگر بوی ماهیچه اذیت می کند می توان هنگام پخت از دو عدد برگ بو استفاده کرد و موقع سرو از خورش خارج نمود.

خوراک ماهیچه یکی از غذاهای سنتی ایرانی به حساب می آید که همیشه همراه با باقالی پلو سرو می شده است. در این دستور، ماهیچه همراه با شوید پلو سرو شده است. ماهیچه ای که در این دستور بیان شده است، همراه با رب انار و رب نارنج طبخ شده که طعم ترش، خوشمزه و متفاوتی به ماهیچه می دهد. این غذا را علاوه بر اینکه می توان در مجالس مهم و رسمی، طبخ نمود، می توانید از آن به عنوان یک شام یا ناهار خوشمزه در کنار اعضای خانواده نیز لذت ببرید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.
مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
ماهیچه4 تکه
رب انار1 قاشق غذاخوری
رب نارنج1 قاشق غذاخوری
آلو بخارا6 عدد
شوید تازه1 پیمانه
در صورت استفاده از شوید خشک½ پیمانه
دستور پخت شوید پلو با ماهیچه
مرحله اول
برای تهیه شوید پلو با ماهیچه شمالی ابتدا گوشت را شسته و کنار می گذاریم تا آب آن خارج شود. سپس یک قابلمه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن گرم شود. سپس پیاز را شسته و پوست می کنیم.
مرحله دوم
سپس به صورت خلالی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. نمک و فلفل و زرد چوبه را اضافه می کنیم. کمی که ادویه ها سرخ شد، ماهیچه ها را اضافه کرده و سرخ می کنیم. وقتی ماهیچه ها سرخ شد، از قابلمه در آورده و کنار می گذاریم.
مرحله سوم
در همان قابلمه که پیاز ها سرخ شد، رب انار و رب نارنج را اضافه کرده و هم می زنیم. سپس آلو بخارا نیز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. ماهیچه های سرخ شده را به آن مجددا بر می گردانیم. چوب دارچین و مقداری آب داخل قابلمه می ریزیم.
مرحله چهارم
حالا شعله را زیاد می کنیم تا به جوش آید. سپس حرارت را کم می کنیم تا به آرامی پخته شود. برنج را شسته و از شب قبل با آب و نمک می گذاریم تا خیس بخورد. یک قابلمه بزرگ برداشته وتقریبا چهار برابر برنج آب می ریزیم.
مرحله پنجم
سپس روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش آید. آب برنج را ریخته و با کمی نمک داخل آب در حال جوش می ریزیم تا بجوشد و نیم پز شود، 5 دقیقه مانده به این که بخواهیم برنج را آبکش کنیم شوید ها را اضافه کرده و می گذاریم 5 دقیقه بجوشد.
مرحله ششم
سپس آبکش می کنیم و در یک قابلمه با ته دیگ دلخواه ( سیب زمینی ورقه ای یا نان لواش) دم می کنیم ( آموزش دم کردن برنج آبکش را از اینجا ببینید ). وقتی ماهیچه ها پخته شد، نمک و زعفران دم کشیده را به آن اضافه می کنیم و حرارت را کم می کنیم تا جا بیفتد.
مرحله هفتم
وقتی آب ماهیچه ها به میزان مناسبی رسید زیر گاز را خاموش کرده و ماهیچه ها را کنار برنج در ظروف مناسبی سرو می کنیم. اگر بوی ماهیچه اذیت می کند می توان هنگام پخت از دو عدد برگ بو استفاده کرد و موقع سرو از خورش خارج نمود.

http://www.banounews.ir/fa/News/523870/طرز-تهیه-شوید-پلو-با-ماهیچه
بستن   چاپ