آریا بانو
معاون وزیر ورزش: ‌کم‌تحرکی ایرانیان چالش جدی آینده است
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 19:12:41
آریا بانو - ایرنا /معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: کشور با کم‌تحرکی 56 درصد ایرانیان به سمت بحرانی حرکت می‌کند که موجب چالش جدی در آینده خواهد شد.
عبدالحمید احمدی روز چهارشنبه در مراسم آغازین "نخستین همایش ملی اوقات فراغت" در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد در قالب ارتباط ویدیوکنفرانس، افزود: کم‌تحرکی در جمعیت زنان بیشتر از مردان شیوع دارد لذا برنامه‌ریزی جامع برای مشارکت همه افراد جامعه در رفع این معضل ضروری است.
وی ادامه داد: کم‌تحرکی و تغذیه ناسالم دو علت مهم افزایش بیماریها در جامعه هستند لذا توجه ویژه به حوزه ورزش با توجه به کم‌تحرکی 56 درصد جمعیت کشور امری ضروری است.
معاون وزیر ورزش و جوانان بر لزوم توجه به سلامت اوقات فراغت و برنامه‌ریزی صحیح مدیریت آن نیز تاکید و بیان کرد: فقدان برنامه‌ مناسب و هدفمند برای گذراندن اوغات فراغت می‌تواند این زمان را مصروف فعالیتهایی نماید که برای سلامت افراد مخاطره‌آمیز هستند. 
وی گفت: گسترش و تقویت فعالیتهای ورزشی به عنوان یکی از موضوعات محوری برای گذران اوقات فراغت ضامن سلامت خواهد بود بنابراین سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه ورزش با برجسته‌سازی آن برای اوقات فراغت علاوه بر ارتقاء سلامت روحی و جسمی اعضای جامعه موجب کاهش و مهار انواع آسیبهای اجتماعی می‌شود. 
احمدی افزود: بر اساس آخرین آمارها 50 درصد افرادی که ورزش می‌کنند بطور میانگین 237 دقیقه (چهار ساعت) زمان را در طول هفته به فعالیتهای ورزشی اختصاص می‌دهند. این آمار نسبت به آمارهای پیشین نشانگر افزایش 60 دقیقه‌ای ورزش به ویژه در بین جوانان است. 
وی پیاده‌روی و بدنسازی را در صدر ورزشهای مورد اقبال عموم افراد جامعه اعلام و بیان کرد: محل فعالیت ورزشی 43 درصد شهروندان در مجموعه‌های ورزشی، 25 درصد در محلات و خیابانها و 13 درصد آنها در منزل است. 
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بر اساس نتایج پیمایش مرکز آمار ایران بر روی شهروندان بالای 15 ساله "فرهنگ، اوقات فراغت، رسانه و ورزش" جایگاه قابل توجهی در گذران اوقات فراغت دارند. مردان نسبت به زنان وقت بیشتری را صرف ورزش، رسانه و برنامه‌های فرهنگی می‌کنند.
رییس فدراسیون ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم کم‌تحرکی را یکی از چالشهای ملی توصیف و بیان کرد: برحان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در سطح جهان و نیز ایران موجب تشدید کم‌تحرکی شده بنابراین می‌بایست اقداماتی جدی، جامع و اثربخش در این حوزه صورت گیرد. 
افشین ملایی افزود: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا باید برای تقویت و تشدید "اوقات فراغت فعال" در میان شهروندان ملزومات آن نیز مورد توجه قرار گیرد با ترویج فعالیتهای ورزشی تبعات بحران ویروس همه‌گیر به حداقل رسد.
نخستین همایش ملی اوقات فراغت با شعار "تفریحات سالم، شهر سالم" و هدف ایجاد فرصتی برای تبادل نظر و توسعه شبکه ارتباطی پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم ورزشی تا فردا 30 بهمن ماه در قالب ارتباط ویدیوکنفرانسی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در مشهد ادامه دارد
"فناوریهای نوین در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، ابعاد اجتماعی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، جایگاه سلامتی و تندرستی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، بازاریابی و گردشگری در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، ابعاد اقتصادی، ابعاد فرهنگی و تربیتی، روانشناسی و همچنین حقوق و اخلاق اسلامی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی" محورهای کاربردی این همایش حول موضوع فراغت و ورزش اعلام شده‌اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/523514/معاون-وزیر-ورزش--‌کم‌تحرکی-ایرانیان-چالش-جدی-آینده-است
بستن   چاپ