آریا بانو
تاثیر مشارکت زنان در اشتغال و توسعه پایدار
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 10:40:23
آریا بانو -

به اعتقاد کارشناسان زنان تعاونگر در ایران به دلیل ظرفیتهای قانونی و اجتماعی و گروههای هدف تحت پوشش خود از توانمندی های بالایی برای اشتغالزایی و درآمدزایی در کشور برخوردارند و در صورت حمایت ویژه از آنها می توان تحقق اهداف توسعه پایدار اقتصادی را ممکن کرد .
به گزارش ایسنا، بی تردید فراهم کردن امکان مشارکت آحاد جامعه به ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی از ویژگی ها و اهداف مهم بنگاههای تعاونی به شمار می رود که می تواند به توسعه همه جانبه و پایدار در کشور منجر شود .
از نگاه کارشناسان، اشتغالزایی، کسب استقلال مالی، افزایش درآمد، ایجاد روحیه خودباوری و زمینه سازی برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی از مهمترین کارکردهای تعاونی‌های زنان به شمار می‌رود .
بر اساس آمارها نزدیک به 100 هزار تعاونی در کشور وجود دارد که 10 درصد آنها و معادل 10 هزار تعاونی را تعاونی های زنان تشکیل می دهند. این تعداد تعاونی با اشتغالزایی بیش از 120 هزار نفر در گرایشهای مختلف مشغول فعالیت هستند .
اشتغالزایی، کسب استقلال مالی، ایجاد روحیه خودباوری و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی از ویژگی های برجسته تعاونی‌های زنان به شمار می‌رود .
همچنین سهم شرکت‌های تعاونی فعال زنان از کل تعاونی‌های فعال در کشور از 9.5 درصد در سال 1396 به 10.8 درصد در سال 1399 رسیده است .
بهمن عبدالهی ـ رئیس اتاق تعاون ایران ـ در گفت وگو با ایسنا بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروی انسانی به عنوان یکی از راههای توسعه پایدار تاکید کرده و می گوید: زنان بیش از نیمی از جمعیت هر کشور به شمار می روند و هر کشوری که بتواند از این ظرفیت بزرگ به نحو شایسته استفاده کند، مسیر رشد و توسعه را به شکل هموارتری طی می کند .
او با اشاره به نقش آفرینی زنان در بخش تعاون می گوید: بخش تعاون یکی از بخشهایی است که زنان در رشد و ارتقای آن حضور و نقش موثری ایفا کرده اند. در حال حاضر نزدیک به 11هزار تعاونی ویژه زنان در کشور وجود دارد که عضویت زنان در آنها به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کرده است .
به گفته رئیس اتاق تعاون، بیش از 60 درصد تعاونی های زنان در بخشهای تولید فعالند و زنان بیش از 30 درصد اعضای تعاونی‌های فعال را به خود اختصاص داده اند .
عبدالهی در عین حال افزایش سطح علمی زنان را پشتوانه ای برای فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی دانسته و می گوید: در سالهای اخیر بانوان نقش پررنگی در عرصه های مشارکت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از خود نشان داده اند به نحوی که هم اکنون بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند .
بیش از 60 درصد تعاونی های زنان در بخشهای تولید فعالیت دارند و زنان بیش از 30 درصد اعضای تعاونی‌های فعال کشور را تشکیل می‌دهند .
او تاکید دارد که از ظرفیت بخش تعاون و مدلهای کسب و کار تعاونی در راستای تقویت و توانمندسازی زنان و از مهارتهای به روز شده بانوان برای کارآفرینی و خلق فرصتهای شغلی جدید باید استفاده شود .
وزارت کار در سالهای اخیر به منظور توسعه و تشکیل تعاونی های زنان، از طریق مشاغل خانگی و طرح های خود اشتغالی، حمایت از اقشار آسیب پذیر به ویژه زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار داده است .
زنان از دیرباز تا امروز در زمینه های مختلفی از جمله صنایع دستی، قالیبافی، تولید گیاهان دارویی، کشاورزی، دامداری، فعالیتهای معدنی و دانش بنیان نقش داشته اند؛ بر همین اساس در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس شده و با اقبال خوبی همراه شده اند .
در حال حاضر زنان 50 درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. کارشناسان بر این باورند که با توجه به بالا بودن سطح پایداری و ماندگاری در تعاونی‌های زنان، نظم و انظباط کاری، مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری بیشتر باید از توان و ظرفیت این تشکلها در ایجاد اشتغال، تولید ناخالص داخلی و توسعه پایدار اقتصادی بهره برداری لازم صورت گیرد .
منبع: ایسنا

http://www.banounews.ir/fa/News/521994/تاثیر-مشارکت-زنان-در-اشتغال-و-توسعه-پایدار
بستن   چاپ