آریا بانو
طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 06:14:17
آریا بانو - زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای سنتی ایرانی به حساب می آید. اما گاهی برای تنوع، دوست داریم در مهمانی ها مرغ را جور دیگری بپزیم. در این روش، برنج به صورت آبکش دم می شود. سپس مرغ ریش ریش شده همراه با زرشک و زعفران پخته و روی برنج ریخته می شود. این غذا را می توان در مجالس و مهمانی ها نیز سرو نمود. همچنین از آن جا که با مرغ ریش ریش تهیه می شود می توان از قسمت های استخوانی مرغ برای این کار استفاده نمود. تلفیق طعم زرشک و مرغ و شکر، طعم ملسی به غذا می دهد. میزان شکر بستگی به ذائقه خانواده و مهمان ها قابل تغییر و حذف است. مواد لازم برای 4 نفر گوشت مرغ 800 گرم برنج 4 پیمانه زرشک 1 پیمانه زعفران دم کرده ½ فنجان رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری شکر 2 قاشق غذاخوری پیاز 2 عدد نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی زردچوبه و روغن به مقدار کافی دستور پخت زرشک پلو با مرغ ریش ریش مرحله اول برای تهیه زرشک پلوی خوشمزه با مرغ ریش ریش ابتدا یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. سپس یک پیاز را شسته و پوست می کنیم و خلالی برش می زنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. مرحله دوم در این مرحله کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده و مرغ ها را هم اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا بوی بد مرغ گرفته شود. سپس با کمی آب و نمک می گذاریم به مدت 45 دقیقه تا مرغ ها به طور کامل بپزد. مرحله سوم حالا برنج را شسته و از چند ساعت قبل با آب و نمک می گذاریم تا خیس بخورد (زمان خیساندن برنج به نوع و تازگی آن بستگی دارد). یک قابلمه بزرگ برداشته وتقریبا چهار برابر برنج آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آّب به جوش آید. مرحله چهارم آب برنج را ریخته و با کمی نمک داخل آب در حال جوش می ریزیم تا بجوشد و نیم پز شود. سپس آبکش کرده و با ته دیگ دلخواه و کمی روغن دم می کنیم. مرغ های پخته شده را ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم. مرحله پنجم یک پیاز دیگر را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلال ریز می کنیم. سایز خلال بستگی به سلیقه دارد. یک ماهی تابه بر می داریم و کمی روغن درون آن می ریزیم و روی حرارت ملایم گاز می گذاریم تا داغ شود. مرحله ششم سپس پیاز ها را درون روغن ریخته و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. در ادامه مقداری زردچوبه را اضافه می کنیم و کمی دیگر تفت می دهیم تا زردچوبه و پیاز ترکیب شوند، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. مرحله هفتم پس از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد، زرشک هایی که شسته و آب آن خارج شده است را درون ماهی تابه ریخته و تفت می دهیم. کمی که زرشک و رب تفت خورد، مرغ ریش ریش شده را اضافه کرده و تفت می دهیم. مرحله هشتم در این مرحله زعفران دم کرده را همراه با آبلیمو و شکر اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. سپس یک لیوان از آب مرغ را درون ماهی تابه ریخته و درب ظرف را می گذاریم. مرحله نهم حالا اجازه می دهیم تا حدود 20 دقیقه روی شعله ملایم گاز پخته و جا بیفتد و آب آن کشیده شود. در ادامه برنج را در ظرف مناسب می کشیم، سپس مخلوط مرغ و زرشک و زعفران روی آن می ریزیم و سرو می کنیم.

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای سنتی ایرانی به حساب می آید. اما گاهی برای تنوع، دوست داریم در مهمانی ها مرغ را جور دیگری بپزیم. در این روش، برنج به صورت آبکش دم می شود. سپس مرغ ریش ریش شده همراه با زرشک و زعفران پخته و روی برنج ریخته می شود. این غذا را می توان در مجالس و مهمانی ها نیز سرو نمود. همچنین از آن جا که با مرغ ریش ریش تهیه می شود می توان از قسمت های استخوانی مرغ برای این کار استفاده نمود. تلفیق طعم زرشک و مرغ و شکر، طعم ملسی به غذا می دهد. میزان شکر بستگی به ذائقه خانواده و مهمان ها قابل تغییر و حذف است.
مواد لازم برای 4 نفر
گوشت مرغ800 گرم
برنج4 پیمانه
زرشک1 پیمانه
زعفران دم کرده½ فنجان
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش2 قاشق غذاخوری
شکر2 قاشق غذاخوری
پیاز2 عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی
دستور پخت زرشک پلو با مرغ ریش ریش
مرحله اول
برای تهیه زرشک پلوی خوشمزه با مرغ ریش ریش ابتدا یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. سپس یک پیاز را شسته و پوست می کنیم و خلالی برش می زنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.
مرحله دوم
در این مرحله کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده و مرغ ها را هم اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا بوی بد مرغ گرفته شود. سپس با کمی آب و نمک می گذاریم به مدت 45 دقیقه تا مرغ ها به طور کامل بپزد.
مرحله سوم
حالا برنج را شسته و از چند ساعت قبل با آب و نمک می گذاریم تا خیس بخورد (زمان خیساندن برنج به نوع و تازگی آن بستگی دارد). یک قابلمه بزرگ برداشته وتقریبا چهار برابر برنج آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آّب به جوش آید.
مرحله چهارم
آب برنج را ریخته و با کمی نمک داخل آب در حال جوش می ریزیم تا بجوشد و نیم پز شود. سپس آبکش کرده و با ته دیگ دلخواه و کمی روغن دم می کنیم. مرغ های پخته شده را ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم.
مرحله پنجم
یک پیاز دیگر را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلال ریز می کنیم. سایز خلال بستگی به سلیقه دارد. یک ماهی تابه بر می داریم و کمی روغن درون آن می ریزیم و روی حرارت ملایم گاز می گذاریم تا داغ شود.
مرحله ششم
سپس پیاز ها را درون روغن ریخته و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. در ادامه مقداری زردچوبه را اضافه می کنیم و کمی دیگر تفت می دهیم تا زردچوبه و پیاز ترکیب شوند، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.
مرحله هفتم
پس از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد، زرشک هایی که شسته و آب آن خارج شده است را درون ماهی تابه ریخته و تفت می دهیم. کمی که زرشک و رب تفت خورد، مرغ ریش ریش شده را اضافه کرده و تفت می دهیم.
مرحله هشتم
در این مرحله زعفران دم کرده را همراه با آبلیمو و شکر اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. سپس یک لیوان از آب مرغ را درون ماهی تابه ریخته و درب ظرف را می گذاریم.
مرحله نهم
حالا اجازه می دهیم تا حدود 20 دقیقه روی شعله ملایم گاز پخته و جا بیفتد و آب آن کشیده شود. در ادامه برنج را در ظرف مناسب می کشیم، سپس مخلوط مرغ و زرشک و زعفران روی آن می ریزیم و سرو می کنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/521765/طرز-تهیه-زرشک-پلو-با-مرغ-ریش-ریش
بستن   چاپ