آریا بانو
استیک هندلینگ بانوان ایرانی زیر ذره‌بین IIHF
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 09:54:37
آریا بانو - آخرین خبر / فعالیت‌های اسکیت‌ هاکی بانوان ایران اخیرا مورد‌توجه مجامع جهانی قرار گرفته است؛ تا جایی که علاوه‌بر سایت فدراسیون جهانی آیس‌هاکی(IIHF)، صفحه اینستاگرام ‌NHL، بزرگ‌ترین لیگ اسکیت‌هاکی روی یخ جهان هم به بازنشر ویدیوی فعالیت بانوان اسکیت‌هاکی ایران در صفحات رسمی خود، اقدام کرده‌اند. ماجرا از یک پویش ورزش درخانه شروع شد؛ آن‌جا که 2 دختر نوجوان اصفهانی ابتکار عمل به خرج دادند و با رفتن به اماکن تاریخی شهرشان، ویدیویی از حرکات استیک هندلینگ خود تهیه کردند؛ ویدیویی که بعد از انتشار در صفحه اینستاگرام ایران‌هاکی، وایرال شد تا هم در صفحه رسمی فدراسیون جهانی آیس‌هاکی بازنشر شود و هم در صفحه اینستاگرام NHL. کاوه صدقی رئیس انجمن اسکیت‌هاکی و سرمربی تیم‌ملی در تشریح ماجرا به خراسان می‌گوید: «درخشش اسکیت‌هاکی ایران بعد از کسب مدال طلای آسیا توسط پسران و سومی دختران‌مان در آسیا و نیز ساخت مستندی به نام «جایی برای فرشته‌ها نیست» (مستندی درباره تیم‌ملی دختران اسکیت‌هاکی ایران که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفت) باعث شد تا جنبش ویژه‌ای در رشته اسکیت‌هاکی در سراسر کشور شکل بگیرد. در این‌راستا انجمن اسکیت‌هاکی فدراسیون اسکیت هم تعدادی چوب‌هاکی ساخت داخلی را برای ورزشکاران در سراسر کشور ارسال کرد. ضمن این‌که در شرایط فعلی که با انتشار ویروس کرونا مواجه هستیم، پویش ورزش در خانه را داشتیم که بچه‌ها خلاقیت‌های ویژه‌ای در این پویش به خرج دادند. طی آن 2 دختر نوجوان اصفهانی از انجام حرکات‌ استیک هندلینگ(کار چوب و توپ) خود در مقابل مکان‌های تاریخی شهر اصفهان ویدیو تهیه کردند و ما این ویدیو را در صفحه اینستاگرام ایران‌هاکی منتشر کردیم. بلافاصله بعد از این اتفاق، هم صفحه اینستاگرام NHL(بزرگ‌ترین لیگ اسکیت‌هاکی روی یخ جهان) این فیلم را منتشر کرد و صفحه فدراسیون جهانی آیس‌هاکی(IIHF)‌ هم خبر انگلیسی منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها را بازنشر کرد.» صدقی با تاکید بر این‌که اسکیت‌هاکی ایران بانوان بسیار مستعدی دارد، می‌گوید: «فعالیت‌های‌هاکی ایران در خارج از کشور و در مجامع بین‌المللی به خوبی دیده شده و امروز به جرات می‌توان گفت بانوان ورزشکار این رشته، نمایندگان شایسته کشورمان در دنیا هستند و نشان داده‌‌اند که بانوان ایرانی می‌توانند در این ورزش جذاب فعال باشند.» 
هزینه خرید یک چوب ‌هاکی‌100‌دلار است!
رئیس انجمن اسکیت‌‌هاکی ایران در پاسخ به این‌که آیا این رشته ورزشی در زمره رشته‌های گران محسوب می‌شود یا خیر هم می‌گوید: «هاکی ورزشی است که نیازمند تجهیزات است اما در مقایسه با رشته اسکی، ورزش گرانی نیست و یک دهم میزان هزینه یک روز اسکی، برای ورزشکار هزینه در‌بر دارد. به‌هر حال این رشته تجهیزات و زیرساخت‌های خاص خود را نیاز دارد و در دنیا هم اینلاین‌هاکی رشته‌ای کم‌هزینه است و آیس‌هاکی رشته گران‌تری محسوب می‌شود. البته تامین هزینه‌های این رشته برای قهرمانان سخت است و متاسفانه ما تا این لحظه در فدراسیون اسکیت، انجمن ‌هاکی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نتوانسته‌ایم در تامین تجهیزات حتی یک ریال هم به قهرمانان داشته ‌باشیم و تاکنون تمام هزینه‌ها توسط خود قهرمانان انجام شده است. با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه تجهیزات هم افزایش یافته. به عنوان مثال یک چوب‌هاکی که 3 ماه قابلیت استفاده برای یک بازیکن حرفه‌ای را دارد، در‌حال حاضر‌100‌دلار یعنی چیزی معادل 2.5 میلیون تومان قیمت دارد. نکته قابل‌توجه این‌که با وجود گرانی تجهیزات این رشته، اکثر مخاطبان این رشته که به رده‌های‌ ملی می‌رسند، از قشر متمول جامعه نیستند.»
اسکیت‌‌هاکی به دنبال دریافت کمک از فدراسیون جهانی
صدقی در پاسخ به این‌که تلاش‌های انجمن اسکیت‌هاکی و فدراسیون برای دریافت تجهیزات از فدراسیون جهانی به کجا رسید هم می‌گوید: «مدت زمان یک سال و چند ماه است که عضو فدراسیون جهانی شده‌ایم و در این مدت هم درگیر ویروس کرونا بودیم و فرصتی پیدا نکردیم که از فدراسیون جهانی کمک ویژه‌ای دریافت کنیم. اما در حوزه‌های مختلف سعی کردیم از طریق کمیسیون صلح کمیته ملی المپیک، یک برنامه صلح‌محور اجرا‌ و از این طریق توجه مسئولان جهانی را جلب کنیم تا بتوانیم از مجامع جهانی هم کمکی دریافت کنیم. ضمن این‌که صالحی‌امیری رئیس کمیته‌ملی المپیک هم طی بازدیدی که از فدراسیون داشتند، مبلغ‌100‌میلیون تومان کمک مالی در‌نظر گرفته که البته هنوز محقق نشده ولی به زودی این اتفاق رخ خواهد داد. هرچند‌ این مبلغ رقم خاصی نیست اما صالحی‌امیری قول داد تا شرایطی برای حمایت بیشتر این رشته توسط کمیته ملی المپیک فراهم کنند. به دنبال آن هستیم که کمکی از فدراسیون جهانی دریافت کنیم.»

http://www.banounews.ir/fa/News/519641/استیک-هندلینگ-بانوان-ایرانی-زیر-ذره‌بین-IIHF
بستن   چاپ