آریا بانو
توقیف گلریز با حکم دادستانی
يکشنبه 26 بهمن 1399 - 13:42:18
آریا بانو - شهر: دادسرای ناحیه 37 با بررسی مراتب ، تطبیق نظریات کارشناسی و دعوت از طرفین دستوراتی را صادر کرد تا سینما گلریز در جهت جلوگیری از هرگونه خطرات احتمالی برای شهروندان پلمب شود.

به گزارش خبرنگار شهر ،پیرو اختلافات متعددی که بین مالک و مستاجرین به وجود آمد ، نظریات کارشناسی متعددی در پرونده مطرح شد که در نهایت با مراجعه ذینفعان ، تاییدیه آتشنشانی با رعایت دستورالعمل ها اخذ و ارائه شد. اما درباره عدم استحکام بنا کماکان نظر اداره کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران برپایه نظر نظام مهندسی برای شهرداری ملاک عمل است تا شاهد حوادثی مثل پلاسکو در شهر تهران نباشیم.
رای نهایی دادستانی
در ادامه مراتب به دادسرای ناحیه 37 اعلام شد و دادسرا همه مراتب را بررسی کردند و با تطبیق نظریات کارشناسی و رسیدگی به آنها و دعوت از طرفین نهایتا دستوراتی را صادر کردند که ساختمان سینما برای جلوگیری از هرگونه خطرات احتمالی برای شهروندان پلمب شود و این دستور هم پیرو دستورات قبلی حدودا از 16/10/99 صادر گردیده که با تاکید دادسرا و حضور کلانتری محل اجرا شده است اما این ساختمان می تواند در صورت رفع موانع قانونی و رعایت ضوابط و مقررات ملی معماری و شهرسازی و به شرطی که بنا تاییدیه استحکام دریافت کند ، دوباره به فعالیت خود ادامه دهد.
سینما گلریز دارای قدمتی تاریخی است و پیرو گزارشاتی که به شهرداری تهران رسیده است این ساختمان استحکام ندارد و از حیث مقررات آتشنشانی، دستورالعمل های لازم در آن رعایت نشده است و خطرناک است، بدین ترتیب اداره کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران در ابتدا استعلامی از سازمان نظام مهندسی و معماری شهرسازی استان تهران انجام داده و درخواست کرده است که این موضوع بررسی شود.
ورود سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی در خصوص سینما گلریز نظریات خود را بیان کرد و پیرو آن اداره کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران از منطقه 6 خواست که اقدامات قانونی را در این مورد به کار گیرد ، موضوع در کمیسیون بند 14 ماده 55 جهت جلوگیری از رفع خطر مطرح شد و نظر منطقه بر این بود که برای جلوگیری از آسیب به شهروندان سینما تعطیل شود.
در همین راستا ذینفعان سینما که شامل غرفه داران و در واقع صاحبان سر قفلی بودند آمدند اعتراض کردند و پیرو آن یک تاییدیه استحکام بنا از مهندسین شرکت سپهر آسمان ارائه کردند که سازمان سینمایی وزارت ارشاد مراتب را به سازمان نظام مهندسی در سال 93 اعلام کرد و درخواست کرد که این موضوع بررسی شود. سازمان نظام مهندسی طی پاسخی 10/6/93 موانع اسحکام بنا از جمله وجود شکاف، عدم وجود دستگاه های مناسب تعویض هوا، عدم رعایت مبحث 14 مقررات ملی ساختمان ، وجود ترک های سازه ای در دیواره ساختمان، را با توجه به حدود 345 صندلی که برای نمایش آنجا وجود دارد فاقد سیستم باربر جانبی تشخیص داد و مراتب را هم طی نامه ای مورخه 23/3/ 97 به اداره کل معماری شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/518924/توقیف-گلریز-با-حکم-دادستانی
بستن   چاپ