آریا بانو
فتح قله‌های مرتفع دنیا پس از 60 سالگی
يکشنبه 26 بهمن 1399 - 11:07:00
آریا بانو - خراسان / کارلوس سوریا 81 ساله امیدوار است که یک بار دیگر در فصل بهار راهی هیمالیا شود و این بار می‌خواهد خودش را به قله دهالاگیری در نپال برساند. سپس قصد دارد در فصل پاییز به کوه شیشاپانگما در تبت برود. اگر او بتواند هر دو ماموریت را با موفقیت انجام دهد، آن‌گاه مسن‌ترین مردی خواهد بود که 14 قله مرتفع دنیا را که همگی بیشتر از 8 هزار متر ارتفاع دارند فتح کرده است.
کارلوس یک مبل‌ساز بازنشسته اسپانیایی است. او در تمام زندگی مشغول کوهنوردی بوده اما در دو دهه اخیر رکوردهایی شکسته که به دلیل سن و سالش او را به فردی بی‌نظیر تبدیل کرده است. کارلوس پس از تولد 60 سالگی توانسته 11 قله از 14 قله مرتفع دنیا را فتح کند. او در 62 سالگی مسن‌ترین فردی بود که به قله اورست صعود کرد. تا 70 سالگی توانست مرتفع‌ترین قله‌های هر هفت قاره را فتح کند. سوریا می‌گوید: «رکوردی که بیش از همه به آن افتخار می‌کنم این است که در این مدت هرگز سرمازده نشدم و به کمک نیروهای امداد نیاز پیدا نکردم. من همواره روی پاهای خودم به قله‌ها صعود کردم و از آن‌ها پایین آمدم.»

آریا بانو

وی امیدوار بود رکورد صعود به 14 قله مرتفع جهان را در سال 2020 بشکند، اما شیوع کرونا اجازه نداد طبق نقشه‌هایش پیش برود. او می‌گوید: «می‌خواهم به همسن و سال‌های خودم در سراسر دنیا که به دلیل این ویروس جان‌شان را از دست دادند ادای احترام کنم. به افرادی که در سرای سالمندان روزگار گذراندند و خیلی ترسیده بودند. دسته گل‌های کوچکی همراه خودم می‌برم و به یاد این افراد در قله می‌گذارم. به یاد تمام مردمی که در این وضعیت وحشتناک جان خود را از دست دادند.»
دو سال پیش او مجبور شد جراحی زانو انجام دهد اما این کوهنورد کهنه‌کار می‌گوید: «من بخشی از استحکام زانوها، مقداری از قدرتم و کمی از دقت ذهنی‌ام را از دست داده‌ام. ولی وقتی در هیمالیا بودم هرگز احساس نکردم پیرمرد هستم. افراد سالمند غالبا با هجوم این افکار روبه‌رو یند. خیلی از افراد هستند که می‌گویند همین حالا 70 ساله‌ام، خب که چی؟ اما این یک سن فوق‌العاده است.»
منبع: بی بی سی

http://www.banounews.ir/fa/News/518694/فتح-قله‌های-مرتفع-دنیا-پس-از-60-سالگی
بستن   چاپ