آریا بانو
یک فعال سیاسی:
زنان در مناصب مدیریتی می‌توانند شجاعانه‌تر و کم‌حاشیه‌تر از مردان حضور پیدا کنند
شنبه 25 بهمن 1399 - 09:26:27
ایسنا - زنان
آریا بانو - ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای استانی حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در طی این سال‌ها به همه نشان داده شده است که قطعا اگر خانم‌های ما مناصبی هم در سطوح بالای مدیریتی کشور داشته‌اند، ضعیف‌تر از آقایان نبوده‌اند و حتی در بعضی از موارد خیلی شجاعانه‌تر و کم حاشیه‌تر عمل کرده‌اند.

نسرین یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برداشت‌های مختلفی که از مفهوم رجل سیاسی و مذهبی می‌شود، اظهار کرد: برخی رجل را به عنوان هر فردی تعریف می‌کنند که توانایی اداره کشور را دارد، در حالیکه از نظر برخی دیگر، رجل صرفا به مردان اطلاق می‌شود. شاید چون در سال‌های گذشته در کشور ما مشارکت خانم‌ها در حوزه سیاسی کمرنگ بوده است، مطالبه‌گری‌ها در خصوص حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری خیلی نتوانسته بود مطرح شود. 
وی افزود: با مصوبه‌ دولت مبنی بر تعلق گرفتن 30 درصد کرسی‌های مدیریتی به خانم‌ها و همچنین حضور خانم‌ها در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر در چند سال اخیر، باعث شده است تا چنین مطالبه‌ای از جانب بانوان مطرح شود که واژه رجل لزوما به مردان اطلاق نمی‌شود و هر فردی که تجربه سیاسی و توانایی اداره کشور را دارد، می‌تواند رجل سیاسی و مذهبی باشد. 
عضو شورای استانی حزب کارگزاران سازندگی در خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته خانم‌های کشور ما توانسته بودند در سطح وزیر و معاون رئیس جمهور حضور داشته باشند، لذا این مطالبه ایجاد شده است که پس خانم‌هایی که تا به حال توانسته‌اند در چنین‌ مناصبی مشغول به کار باشند، با مردانی که چنین‌ پست‌هایی را داشته‌اند، تفاوتی ندارند و می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت کنند. 
یوسفی با اشاره به نگاه‌های سنتی که در این خصوص به بانوان وجود دارد، ادامه داد: اما خوشبختانه در طی این سال‌ها به همه نشان داده شده است که قطعا اگر خانم‌های ما مناصبی هم در سطوح بالای مدیریتی کشور داشته‌اند، ضعیف‌تر از آقایان نبوده‌اند و چه بسا حتی بهتر و کم‌حاشیه‌تر هم بوده‌اند و حتی در بعضی از موارد خیلی شجاعانه‌تر عمل کرده‌اند و مواضع خود را شفاف‌تر بیان کرده‌اند. به عنوان مثال خانم‌هایی که تا به حال برای برقراری عدالت جنسیتی در کشور بسیار تلاش کرده‌اند و چه بسا حتی در این راه با مشکلات عمده‌ای هم روبرو بوده‌اند. 
وی با بیان اینکه همین عملکرد مثبت بانوان باعث ایجاد چنین‌ مطالبه‌گری‌هایی شده است، گفت: از نظر علمی هم زنان جامعه ما توانسته‌اند رشد بسیار خوبی داشته باشند. رشد علمی بانوان کشور ما 31.5 درصد است در صورتی که این رقم در دنیا به طور میانگین 30 درصد است و ما نسبت به دوره قبل هم در این خصوص 3.5 درصد رشد داشته‌ایم. این‌ها نشان‌دهنده این‌ است که بانوان ما هم در عرصه علمی توانسته‌اند رشد کنند و هم در عرصه سیاسی و ما با توجه به افزایش حضور بانوان در شوراهای شهر، نسبت به دوره‌های قبلی، می‌بینیم که مشارکت سیاسی بانوان نیز افزایش داشته است. 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: خب وقتی چنین پیشرفت‌هایی در حوزه بانوان اتفاق می‌افتد، کم‌کم مفهوم‌ مرد تغییر پیدا می‌کند. شما می‌بینید بانوانی توانسته‌اند در پست‌های مدیریتی و سیاسی عملکردی حتی بهتر از مردان داشته باشند و مواضع خود را بسیار شفاف‌تر نشان دهند و در عین حال در حوزه‌های احقاق مطالبات بانوان نیز در تلاش‌اند. همین موضوع شاید باعث شود که نگاه‌های سنتی که در این‌ خصوص در جامعه نسبت به مردان وجود دارد هم از بین برود. 
یوسفی با اشاره به سخنان چند مدت پیش سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر غیرقانونی نبودن حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: در سال‌های گذشته حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری رسما رد می‌شد و بیان می‌شد که واژه رجل الزاما به مردان تعلق می‌گیرد. اما در حال حاضر همین اقداماتی که فعالان سیاسی و فعالان حوزه زنان در جامعه انجام داده‌اند، باعث تغییر این نگاه‌ها شده است و همین که شورای نگهبان به طور کلی حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری را رد نکرد، جای امیدواری است. 
وی عنوان کرد: تا به حال جامعه ما نشان داده است که با حضور بانوان در عرصه‌های اجرایی مشکلی نداشته است. در شوراهای شهر ما می‌بینیم که بانوان به همان میزانی که اقدام به حضور و ثبت نام در این انتخابات کرده‌اند، به همان میزان هم انتخاب شده‌اند. در مجلس شورای اسلامی نیز تعداد بانوانی که اقدام به ثبت نام در انتخابات مجلس می‌کنند کم است، به همین خاطر ما کمتر نماینده خانم در مجلس داریم که شاید این مسئله از عدم عضویت بانوان در احزاب ناشی می‌شود، چراکه بیشتر لیست‌های انتخاباتی در احزاب بسته می‌شود. 
یوسفی با اشاره به حضور پررنگ‌تر بانوان در مجالس برخی از کشورهای همسایه، اضافه کرد: البته در این کشورها برخی از قوانین تبعیض مثبت برای خانم‌ها لحاظ می‌کنند ولی ما چنین چیزی را در کشورمان نداریم. به طور کلی من فکر می‌کنم نسبت به حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری، از طرف مردم استقبال صورت گیرد، چراکه تا به حال بانوانی که در سطوح بالای مدیریتی کشور حضور داشته‌اند، عملکردی مثبت داشتند و مردم دیدگاه منفی نسبت به آنان ندارند. 
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/517810/زنان-در-مناصب-مدیریتی-می‌توانند-شجاعانه‌تر-و-کم‌حاشیه‌تر-از-مردان-حضور-پیدا-کنند
بستن   چاپ