آریا بانو
7 راهکار موثر برای حل مشکلات زندگی مشترک شما
پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 14:09:11
آریا بانو - بازده / همه ما درک می‌کنیم که کلید یک رابطه سالم ارتباط خوب است. با این حال، در همه رابطه‌ها بحث و جدل‌هایی وجود دارند که زندگی را به کام هر دو طرف تلخ می‌کنند. و بدتر اینکه اگر آنها را ادامه بدهید و به دنبال راه‌حل نباشید ممکن است به مرور رابطه ازدواج‌تان خراب شود. در این نوشتار با 7 راهکار موثر برای حل مشکلات زندگی مشترک آشنا می‌شوید که کمک‌تان می‌کنند بحث و جدل‌ها و مشکلات بین‌تان را از بین ببرید و در عین حال رابطه‌ای سالم و ماندگار را بین خودتان و شریک زندگی‌تان خلق کنید. با ما همراه باشید!
راهکارهای موثر برای حل مشکلات زندگی مشترک
1. مدام یک حرف را تکرار نکنید
کلمات تکراری و بی‌معنی و دائما پیش کشیدن حرف‌های گذشته می‌توانند شما را از شریک زندگی‌تان دور کنند و ممکن است دیگر از شنیدن حرف‌های شما منصرف شوند. اگر خود را تکرار می‌کنید، حتی اگر در مورد موضوعی باشد که هر دو قبلاً در مورد آن بحث کرده‌اید، ممکن است شریک زندگی شما از شما عصبانی شود.
در عوض، حتی اگر می‌خواهید مشکلی که قبلاً در مورد آن صحبت کرده‌اید را تأیید کنید، سعی کنید از کلمات و عباراتی مانند “مانند” یا “می‌دانی” خودداری کنید و اجازه ندهید عصبانیت بر لحن شما غلبه کند.
2. از به کار بردن صفت‌هایی که قضاوت به نظر می‌رسند، خودداری کنید
حیرت‌آور است که چه‌قدر عبارات معمول و روزمره می‌توانند شما را آدمی اهل قضاوت دیگران نشان بدهند حتی اگر خودتان چنین چیزی را نخواهید. به همین دلیل است که بسیاری از جر و بحث‌ها زمانی پیش می‌آیند که شما انتظار ندارید و حتی ممکن است به یک درگیری بزرگ تبدیل شوند.
برای جلوگیری از قضاوتی به نظر رسیدن، به جای کلمات از نظر و ایده خودتان بگویید.
– “خوب” یا “بد” را با “دوست ندارم” ، “بسیار دوست دارم” و سایر کلمات مشابه جایگزین کنید.
– “درست” یا “غلط” را با “موافق نیستم” یا “استدلالی که در ذهن دارید” جایگزین کنید.
– بندها یا گفته‌ها را با «در حقیقت» یا امثالهم شروع نکنید. به این معنی که در آغاز جمله‌تان”حقیقت این است که …” نباشد.
– حرف زدن در مورد حقیقت و واقعیت را کنار بگذارید و از اعتقادات خودتان صحبت کنید. مثلا می‌توانید جمله‌تان را با گفتن، “من معتقدم …” شروع کنید.
3. اول احساسات خودتان را درک کنید
شاید بهتر این باشد که پیش از هر چیزی احساسات خود را شناسایی کنید زیرا می‌تواند دلیل اصلی قضاوت اشتباه شما باشد. به همین دلیل، ابتدا باید احساسات خود را بشناسید و کنترل کنید. اگر متوجه شدید که احساسات شما می‌توانند بر تصمیمات شما تأثیر بگذارد، راهی برای آزاد کردن آنها پیدا کنید. برخی از شیوه‌های موثر برای آزاد کردن احساسات تند عبارتند از:
– به تنهایی قدم بزنید یا سگ خود را به پیاده‌روی ببرید.
– به موسیقی آرام‌بخش گوش دهید.
– با یک دوست تماس بگیرید و حرف بزنید تا بتوانید ذهن‌تان را خالی کنید.
– تنفس عمیق را تمرین کنید و از تکنیک تنفس 4-7-8 استفاده کنید. از طریق بینی تا 4 شماره هوا را استنشاق کنید، آن را تا 7 شماره نگه دارید، سپس با 8 شماره آن را از طریق دهان آزاد کنید.
4. نتیجه‌گیری نکنید (ابتدا شریک زندگی خود را درک کنید)
ما دم‌ها غالبا دوست داریم سریع نتیجه‌گیری کنیم! نه تنها در روابط‌مان بلکه در تعاملات روزمره نیز همین‌طور هستیم. این امر در روابط شما تداخل ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند برای سلامت روان‌تان نیز مضر باشد. با چند گام ساده، شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید با موفقیت مشاجرات را به آرامش برسانید.
– به موقعیت‌هایی فکر کنید که به نتیجه نادرست رسیده‌اید و تاثیری که این مسئله روی امور گذاشته است.
– اول قسمت‌ها و تکه‌های تصویر بزرگ‌تر را مشاهده و تحلیل کنید.
– گزینه‌های دیگری را در نظر بگیرید تا قضاوت اولیه خود را تغییر دهید.
– افراد دیگری را که در تلویزیون یا فیلم‌ها به نتیجه نادرست می‌رسند تماشا کنید و نتیجه را تحلیل کنید.
5. اطمینان حاصل کنید که رفتارتان ناشی از خودشیفتگی نیست
خودشیفتگی باعث می‌شود شما جملاتی مانند “من بهتر می دانم” را بر زبان برانید و فکر نکنید که دیدگاه های دیگران هم ارزش گوش دادن را دارند. این شیوه تفکر می‌تواند منجر به درگیری شود و حتی ممکن است رابطه شما را خراب کند. بنابراین به جای اینکه با ایده‌ای که از نظر خودتا بهتر می‌دانید، واکنش نشان دهید، باید انجام موارد زیر را در نظر بگیرید:
– نسبت به این ایده که ممکن است 2 یا بیشتر از دو پاسخ درست وجود داشته باشد، باز و پذیرا باشید.
– از بازخورد هر کسی، نه فقط شریک زندگی خود استقبال کنید، تا بتوانید رفتار خود را ارزیابی کنید.
– از این شگرد قدیمی‌ استفاده کنید – صبر کنید، فکر کنید و سپس مطابق آن پاسخ دهید.
6. از عبارات درست استفاده کنید
وقتی شریک زندگی شما نظر خود را به اشتراک می‌گذارد یا می‌خواهد پاسخی درباره شما بدهد، باید به طور موثر صحبت کنید و از عبارات حاوی “من” استفاده کنید. این امر به شما امکان می‌دهد که بر احساسات و افکار خود مالکیت پیدا کنید، و در عین حال، قدرت دفاعی شریک زندگی خود را به حداقل برسانید. مثلا:
– از گفتن این جمله پرهیز کنید: “وقتی به خانه برمی‌گردی من را نادیده می‌گیری.”
– در عوض، بگویید، ” وقتی به خانه برمی‌گردی احساس می‌کنم نادیده گرفته شده‌ام.”
7. از سخنرانی در مقابل شریک زندگی خود بپرهیزید
اگر به سبکی صحبت می‌کنید که سخنرانی به نظر می‌رسد، ممکن است شریک زندگی خود را ترغیب کنید که دیگر به سخنان شما گوش ندهد. این روند باعث می‌شود شما احساس نادیده گرفته شدن و شنیده نشدن داشته باشد، و ممکن است اینطور به نظر برسد که شریک زندگی شما مانند یک کودک رفتار می‌کند. اما “رئیس” ، “معلم” یا “استاد” بودن در رابطه شما هیچ کمکی نخواهد کرد. بلکه فقط تاثیر عکس دارد و کینه به وجود می‌آورد.
بنابراین، به جای اینکه به نظر برسد در حال سخنرانی برای شریک زندگی خود هستید، سوالات یا نگرانی‌های خود را به وضوح توضیح دهید. بعد، به آنها اجازه دهید صحبت کنند، و تصور نکنید که همه پاسخ‌ها را می‌دانید. با ذهن و قلب باز به صحب‌های شریک زندگی خود گوش بدهید و آنها نیز فعالانه حرف‌های شما را گوش خواهند داد.

http://www.banounews.ir/fa/News/516659/7-راهکار-موثر-برای-حل-مشکلات-زندگی-مشترک-شما
بستن   چاپ