آریا بانو
امسال رکورد تولید لوازم‌خانگی پس از انقلاب شکسته خواهد شد
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 9:57:58 AM
آریا بانو-

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «کیوان گردان» امروز (چهارشنبه) در نشست هم‌اندیشی صاحبان صنایع با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تدوین راهبرد صنعت لوازم‌خانگی ایران در افق 1404، افزود: برای امسال رشد 30 درصدی تولید و دستیابی به رکورد تولید 12 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی پیش‌بینی شده بود، اما تا پایان 10 ماهه امسال محقق شد.

وی تصریح‌کرد: این صنعت با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات توانسته در دو سال و نیم گذشته با قاطعیت به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد، البته با ممنوعیتی که در واردات لوازم‌خانگی اعمال شد آحاد مردم نیز با همکاری و حمایت از این صنعت، رشد آن را رقم زدند.

گردان به بازار 37 میلیارد دلاری لوازم خانگی در کشورهای همسایه و منطقه و ظرفیت پنج میلیارد دلاری بازار داخلی اشاره کرد و گفت: تلاش می شود با فراهم سازی شرایط، سهم بیشتری از این بازار را به کشورمان اختصاص دهیم.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت توضیح ‌داد: تهیه و تدوین سند راهبردی برای افق 1404 در دست اقدام است که فارغ از تغییر و تحول دولت‌ها به ادامه مسیر بپردازد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه فعالان صنایع لوازم خانگی خواستار رفع مسائل و مشکلات تولید در وهله نخست و سپس توسعه صادرات شدند. به اعتقاد آنان، الگوی توسعه مناسب برای این صنعت، حمایت از صنایع کوچک و متوسط (SME)‌ است.

فعالان صنایع لوازم خانگی همچنین، بر لزوم بهبود شاخص های اقتصادی تاکید کردند و رقابت سالم و شفاف صنایع، رشد طبیعی شرکت‌های برتر و جلوگیری از ایجاد رانت‌های احتمالی را با تهیه و تدوین این سند راهبردی خواستار شدند.

آمار 9 ماهه لوازم خانگی

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 769 هزار و 400 دستگاه ماشین لباس‌شویی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد 59.1 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

در این مدت، کارخانجات داخلی 901 هزار و 500 دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید 572 هزار و 200 دستگاه تلویزیون) رشد 57.6 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تولید یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از اقلام اصلی و پر مصرف لوازم‌خانگی در کشور در این مدت به یک میلیون و 484 هزار و 400 دستگاه رسید. تولیدی که در مقایسه با 9 ماهه 98 رشد 28.5 درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال، تولید کولر آبی در 9 ماهه امسال افت 8.8 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد و به 786 هزار و 100 دستگاه رسید.


http://www.banounews.ir/fa/News/510020/امسال-رکورد-تولید-لوازم‌خانگی-پس-از-انقلاب-شکسته-خواهد-شد
بستن   چاپ