آریا بانو
سانسور مانع نمایش «قاتل و وحشی» در جشنواره می‌شود؟!
يکشنبه 5 بهمن 1399 - 09:27:09
آریا بانو - روزنامه شهروند / سریال حواشی فیلم پرماجرای حمید نعمت‌الله ادامه دارد.
انگار قرار نیست حواشی دست از سر فیلم «قاتل و وحشی» بردارند. فیلم ششم کارنامه سینمایی حمید نعمت‌الله- که سال گذشته به دلیل اختلافات مالکیتی از جشنواره فیلم فجر بیرون ماند و این‌گونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید، امسال نیز چوب این ماجرا را خواهد خورد.
قاتل و وحشی دور از جشنواره
در روزهای اخیر اعلام شده که هیأت داوران جشنواره سی‌ونهم فجر موفق به تماشای فیلم «قاتل و وحشی» نشده‌اند. این یعنی مدیران جشنواره از ورود این فیلم به بخش رقابتی جشنواره جلوگیری کرده‌اند. اقدامی که تاکنون دو دلیل برای آن ذکر شده است. در شرایطی که هنوز مدیران جشنواره توضیحی درباره دورماندن این فیلم از جشنواره ارایه نداده‌اند، در فضای مجازی اما گفته می‌شود که از ورود «قاتل و وحشی» به جشنواره به دلیل همان مشکل پیشین ممانعت شده است. البته در این میان عده‌ای نیز به ممیزی و سانسور به‌عنوان دلیل خروج این فیلم از جشنواره اشاره می‌کنند.

آریا بانو


تاریخچه حواشی
حاشیه‌های «قاتل و وحشی» از پاییز سال 98 آغاز شدند. یعنی زمانی که این فیلم روزهای فیلمبرداری را می‌گذراند و هنوز روزشمار معرفی فیلم‌ها به سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آغاز نشده بود. در آن زمان بالارفتن هزینه‌های «قاتل و وحشی» نسبت به برآوردهای اولیه، باعث شد صادق رنجکشان سرمایه‌گذار و حمید نعمت‌الله تهیه‌کننده با هم دچار اختلاف شوند- که همین هم موجب توقف فیلمبرداری این فیلم شد.
با این حال بعد از مدتی فیلمبرداری این فیلم ادامه پیدا کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که عباس نادران با وعده بازپرداخت و بازگرداندن هزینه‌های صادق رنجکشان، به‌عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده مشترک به کار اضافه شد و این کار باعث شد به هر شکلی فیلمبرداری «قاتل و وحشی» به پایان برسد. البته ورود نادران در ادامه راه، مشکلات حاشیه‌ای فیلم را نه‌تنها تمام نکرد، بلکه بیشتر هم کرد. وقتی وعده‌های نادران عملی نشد و چک‌هایی که داده بود، برگشت خورد، اختلافاتی که بر سر افزایش هزینه‌های فیلم به وجود آمده بود، به اختلافات مالکیتی تبدیل شد و از ورود «قاتل و وحشی» به جشنواره جلوگیری کرد.
اما انگار قرار نیست حواشی دست از سر «قاتل و وحشی» بردارند، درحالی که به نظر می‌رسید حل‌شدن اختلافات مالکیتی فیلم و حذف نام عباس نادران از تهیه‌کنندگی مشترک و سپرده‌شدن سکان تهیه‌کنندگی فیلم به خود نعمت‌الله باعث ورود بی‌دردسر «قاتل و وحشی» به سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر خواهد شد، اما رخدادهای اخیر نشان می‌دهند که هنوز این فیلم از طلسم مشکلات رهایی نیافته است.

آریا بانو


قاتل و وحشی
«قاتل و وحشی» فیلم مرموزی است و جز چند جمله کلی تاکنون چیزی درباره داستان و فضای این فیلم به رسانه‌ها اعلام نشده و حتی جز یک عکس تصویری نیز از این فیلم منتشر نشده است.
اما در عین حال این ساخته حمید نعمت‌الله توجهات رسانه‌ای پررنگی به خود جلب کرده- که دلیل عمده‌اش علاوه بر پیشینه سازنده‌اش به ترکیب جذاب بازیگرانش برمی‌گردد. حمید نعمت‌الله در این فیلم از ترکیب دو بازیگر اصلی دو فیلم قبلی‌اش استفاده کرده: لیلا حاتمی و امین حیایی که پیشتر همکاری پرثمری با او داشته‌اند، اولی بازیگر مورد علاقه نعمت‌الله است که در «قاتل و وحشی» برای سومین‌‌بار بعد از «بی‌پولی» و «رگ خواب» مقابل دوربین این کارگردان قرار گرفته (او در فیلم بعدی نعمت‌الله، «چشم و ابرو» نیز بازیگر اصلی فیلم است)؛ و امین حیایی هم پیشتر در فیلم «شعله‌ور» با نعمت‌الله همکاری داشته. ستاره اسکندری و شهرام حقیقت‌دوست نیز دیگر بازیگران «قاتل و وحشی» هستند. یک ترکیب جذاب که قرارگیری‌شان کنار هم اتفاقی نویدبخش برای سینمادوستان و خود این بازیگران قلمداد می‌شود.
اجماع علیه سانسور
حاشیه جدید «قاتل و وحشی» به عدم نمایش آن برای داوران جشنواره بازمی‌گردد. تصمیمی که اگرچه در آغاز به نظر می‌رسید در ادامه همان مشکلات پیشین است، اما شنیده‌ها و زمزمه‌های موجود حکایت از این دارند که این فیلم به سد بزرگ ممیزی و سانسور خورده و همین نیز مانع از نمایش ساخته پرحاشیه نعمت‌الله در جشنواره شده است. اتفاقی که با انتقاد و اعتراض تقریبا یکپارچه اهالی سینما و رسانه مواجه شده؛ و جالب اینکه علاوه بر سینماگران و سینمادوستانی که همیشه علیه سانسور موضع گرفته‌اند، این‌بار حتی کسانی هم که در رسانه‌هایشان با کنترل و سانسور حاکمیتی موافق بوده‌اند، علیه نقش ممیزی و سانسور موضع‌گیری کرده و بر این باورند که «مدیران برای فرار از تبعاتِ تصمیمات‌شان می‌خواهند حمید نعمت‌الله را از منتقدانِ انقلابی بترسانند و پشت حزب‌اللهی‌ها پنهان شوند تا هزینه‌ تصمیمات خود را بر انقلابی‌ها تحمیل کنند» و این درحالی است که «نعمت‌الله همواره از مورد حمایت‌ترین و محبوب‌ترین فیلمسازان در بین روزنامه‌نگاران سینمایی جریان انقلاب بوده است»!
ستاره‌ها علیه سانسور
حمایت از «قاتل و وحشی» در روزهای اخیر البته منحصر به فعالان رسانه نبوده و بسیاری از ستارگان و چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران نیز که در میان‌شان نام‌هایی مانند هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، سحردولتشاهی، همایون شجریان، حامد بهداد، امیر جدیدی، طناز طباطبایی، تینا پاکروان، نرگس آبیار، مهناز افشار، سجاد افشاریان، حبیب رضایی و هومن بهمنش به چشم می‌خورد، با انتشار پست و توییت و استوری در فضای مجازی از فیلم «قاتل و وحشی» و نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر حمایت کرده‌اند.
هدیه تهرانی که اصولا در فضای مجازی فعالیت کمی دارد، در حمایت از نمایش این فیلم نوشته: «اجازه دهید این فیلم با حضور مردم در جشنواره قضاوت شود».
حبیب رضایی نیز یادآوری کرده که «از امثال حمید نعمت‌الله، هرگز هیچ آسیب و عارضه‌ای به مخاطب اصیل سینما نمی‌رسد. سختی‌ها و گرفتاری‌ها همیشه از غیر اهالی و ناخلف‌ها سوغات رسیده. سینما را از سینما دریغ نکنیم».
دیگر ستارگان سینمای ایران نیز حتی اگر شده در یک جمله خواهان چشم‌پوشی از ممیزی و سانسور «قاتل و وحشی» و نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر شده‌اند.
پیج تند
حالا دیگر به پیچ تندی رسیده‌ایم که تکلیف آینده این فیلم را روشن خواهد کرد. نمایش فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره به معنای عبور این فیلم از این پیج تند خواهد بود. اما اگر این اتفاق نیفتد، بی‌تردید به این معنا خواهد بود که به فهرست پرشمار فیلم‌هایی که چوب عدم تساهل و تحمل تصمیم‌گیران فرهنگی این چند دهه را خورده‌اند، فیلم دیگری نیز اضافه شده است و بدتر اینکه این فیلم را کسی ساخته که تاکنون درگیری چندانی با نهادهای متولی ممیزی و سانسور نداشته- که می‌تواند این پیام ناامیدکننده را داشته باشد که آستانه تحمل متولیان سانسور پایین‌تر از همیشه آمده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/502809/سانسور-مانع-نمایش-«قاتل-و-وحشی»-در-جشنواره-می‌شود؟!
بستن   چاپ