آریا بانو
همه جنجال هایی که مجریان تلویزیون به پا کردند!
یکشنبه 5 بهمن 1399 - 9:16:25 AM
آریا بانو - این‌که بعضی از مجریان تلویزیون، سوال‌هایی از میهمان برنامه می‌پرسند که او را ناراحت می‌کند یا حتی مردم یک شهر و منطقه را می‌رنجاند، همیشه این پرسش را پیش آورده که چرا اصول اجرا، از یک استاندارد برخوردار نیست تا باعث ناراحتی کسی نشود؟
اشتباهات جنجالی مجریان تلویزیون که اصلاح نمی ‌شود
تلویزیون برای بعضی‌ها سکوی پرتاب بوده و برای بعضی دیگر هم جایی که تنها بر سر زبان‌ها بیفتند؛ این موضوع بیشتر درباره مجریان تلویزیون صدق می‌کند که با اجرای برنامه‌های مختلف، سعی می‌کنند بیشتر و بهتر دیده شوند و حتی دست به کارهایی می‌زنند که علاوه بر این‌که خودشان مورد توجه قرار بگیرند، برنامه‌شان هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود.
اما در مواقعی، اوضاع بر وفق مراد نیست و یک مجری با یک‌سری الفاظ یا سوالاتی که از مهمان می‌پرسد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد و سیل واکنش‌ها به او، از مردم عادی گرفته تا چهره‌های سیاسی و فرهنگی، سراریز می‌شود. اما نباید فراموش کنیم که حاشیه هم به عنوان عضوی همیشگی همراه مجریان تلویزیون و همچنین برنامه‌های زنده بوده؛ گاهی این حاشیه خودخواسته بوده و در مواردی هم بدون خواست مجری اتفاق افتاده است. گاهی این حواشی، منجر به ممنوع‌التصویری مجری برنامه شده و گاهی هم با ارائه توضیحاتی از سوی تهیه‌کننده و عوامل برنامه، ختم به خیر شده است.
در ماه‌های اخیر، مجریان برنامه‌های تلویزیونی «دستپخت» و «عصر خانواده» با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده‌اند که در یک گزارش، علاوه بر این موارد، به نمونه‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده‌اند و جنجالی بوده‌اند هم اشاره می‌شود.
نشناختن لباس کردی
محمدجعفر خسروی، یکی از مجریانی است که بیشتر او را با اجرای برنامه‌ «زنده‌باد زندگی» می‌شناسیم. او در یکی از برنامه‌های قدیمی‌اش از مهمانش، دکتر فریبرز عزیزی که از اهالی استان کرمانشاه است، پرسیده بود: «این لباس چوپانی چیه پوشیدید؟» و میهمان برنامه هم توضیح می‌دهد: «این لباس در اصل یادگار زمان کاوه آهنگر و ضحاک مار به‌دوش و نماد آزادی از چنگال ظلم و بیگانگان است.»
پس از دو سال، این ویدئو و سوال تعجب‌برانگیز مجری برنامه، بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده و با عکس‌العمل‌هایی روبه‌رو شد که چرا خسروی از لفظ چوپان برای این لباس استفاده کرده است. شاید این سوال هم برای مخاطبان مطرح می‌شود که چرا مجری برنامه نباید در استفاده از کلمات دقت بیشتری به خرج دهد؟
این ویدئوی کوتاه از مجری شبکه دو، با اعتراض نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی هم روبه‌رو شد. سیدمهدی فرشادان با انتقاداتی نسبت به سوال خسروی گفت: «صحبت‌های اخیر این مجری نسبت به لباس کردها درباره این‌که نماد چوپانی است، از دو حالت خارج نیست یا این مجری بی‌سواد، ناآگاه و خام است و یا این‌که این گفتار، سیاست غلط سازمان صدا و سیما را نشان می‌دهد. این اولین‌بار نیست که این سازمان برخلاف رسالت و کارکرد اصلی خود که همانا ایجاد وحدت و همدلی است، حرکت می‌کند. من اهانت به مردم نجیب کرد را توسط این مجری در حقیقت سیاست غلط صدا و سیما می‌دانم که دارای نگاه از بالا به پایین است. به لباس کردی افتخار می‌کنم زیرا کردها پایه و بنیاد تمدن این سرزمین هستند که در روزهای سخت حافظ این کشور بوده‌اند.»
این اتفاق، باعث شد صدا و سیما توضیحاتی را ارائه دهد که البته نمی‌توان آن را قبول کوتاهی یا حتی عذرخواهی دانست.
دعوت مردم به حرکات موزون در «عصر خانواده»
اگرچه خسروی خودش سوتی داده و حاشیه درست کرده است، برخی مجریان، نقشی در ماجرا ندارند و چوب رفتار و سخنان میهمانان برنامه را می‌خورند.
در برنامه شب یلدای «عصر خانواده» با اجرای رزیتا قبادی، مهمان برنامه در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «مردم باید در این شب بادام بخورند و حرکات موزون انجام دهند که حرکات جسمی باعث می‌شود شب راحت‌تر بخوابند و شادیِ خانواده‌ها در کنار یکدیگر شاید باعث شود تا استرسی که مردم اخیرا برای بیماری کرونا تحمل کرده‌اند، کم‌تر شود.»
این صحبت‌ها خندیدن مجری برنامه را به همراه داشت، اما روز بعد قبادی در بخشی از برنامه گفت: «در برنامه ما یک اشتباه لفظی اتفاق افتاد و کارشناس برنامه لفظی را به کار بردند که در شان برنامه ما و در شان مخاطبان برنامه نبود و من از همه مردم بابت این اشتباه لفظی عذرخواهی می‌کنم.»
حالا خبرهایی از ممنوع‌التصویری رزیتا قبادی به گوش می‌رسد چرا که او در برنامه «عصر خانواده» حضور ندارد. اما علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عصر خانواده»، دو روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد: «رزیتا قبادی، مجری برنامه «عصر خانواده» ممنوع‌التصویر نیست و هیچ نامه‌ای برای ما نیامده و تنها به یک تذکر بسنده شده است. بعد از اتفاقات اخیر برنامه و جنجالی که پس از به کار بردن یک کلمه توسط میهمان برنامه شب یلدای ما ایجاد شد، تصمیم گرفتیم خانم قبادی دو هفته استراحت کنند. ان‌شاء‌الله او از هفته آینده در جمع گروه عصر خانواده حضور خواهد یافت.»
بیشتر بدانید : مجری جنجالی شبکه دو ممنوع التصویر شد؟ + عکس
بحث رانندگان تاکسی در «دستپخت»
چندی پیش، ویدوئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد که به برنامه «دستپخت» تعلق داشت. در این ویدئو، سیدوحید حسینی، مجری برنامه از میهمان که یک دختر نوجوان است، می‌پرسد: «اینکه بابا راننده تاکسی است، پیش دوستات ناراحتت نمی‌کند؟» دختر هم پاسخ می‌دهد: «نه، خب این هم یک شغل است. مگر همه شغل‌ها باید دکتر یا مهندس باشد؟» اما مجری برنامه که انگار دست‌بردار نبود، باز هم پرسید: «پس همه دوستانت می‌دانند که بابا راننده تاکسی است؟»‌ و دختر هم جواب داد:‌ «بله، همه می‌دانند و خوشحال هم هستم.»
این ویدئو بعد از این‌که در شبکه‌های اجتماعی چندین و چند بار دیده شده، با واکنش‌های زیادی همراه شد و اعتراض رانندگان تاکسی را هم به دنبال آورد. در نهایت حسینی هم وادار به عذرخواهی شد. او در بخشی از برنامه «دستپخت» گفت: «پدر خود من هم راننده تاکسی بوده،‌ بازبینی که برنامه را دیده و مجوز پخش صادر کرده، پدرش راننده تاکسی است و اصلا ما در سال 99 قصدمان از دعوت مشاغل، تکریم از آن‌هاست و می‌خواهیم از آن‌ها تقدیر کنیم و قصد تخریب نداریم. قصد ما جواب غرورآمیز آن دختر است که با افتخار درباره‌ شغل پدرش صحبت می‌کند. من دست همه رانندگان تاکسی را می‌بوسم و قصد برنامه ما تقدیر از این گروه است و اگر جسارتی شده، عذرخواهی می‌کنم.»
وقتی مهمان، برنامه زنده «من و شما» را ترک کرد
برنامه «من و شما» با اجرای آرش ظلی‌پور در پاییز سال 97 با حاشیه‌هایی همراه شد که منجر به توبیخ مجری و همچنین باعث ادامه پیدا نکردن برنامه شد.
در یکی از برنامه‌های «من و شما» که از شبکه شما پخش می‌شد، مسعود فراستی، میهمان برنامه بود. او مشغول توضیح دادن مبحثی بود که ظلی‌پور دستش را مقابل دهانش برده بود و خمیازه می‌کشید که در لابه‌لای صحبت‌های فراستی گفت: «چرا فکر می‌کنید حرف‌های شما به سینمای ایران کمک می‌کند؟ ار اولین برنامه «هفت» چه اتفاقی افتاد؟ ما رو به جلو رفتیم؟ پس مسعود فراستی آن‌قدر که خودش فکر می‌کند هم آدم تاثیرگذاری نیست.» فراستی هم که قصد داشت جواب ظلی‌پور را بدهد، گفت: « حرفت را تمام کن و چون ادب نداری. من حرفم را با این جمله تمام می‌کنم و برنامه را ترک می‌کنم؛ من آمدم بگویم که فیلم‌های «هزارپا»، «آمپول» و «لس‌آنجلس تهران»، فیلم‌هایی به‌شدت ضد اجتماعی هستند و درنهایت گرایش به این فیلم‌ها، تنها منجر به بالابردن دستمزد بازیگران می‌شود.»
بیشتر بدانید : واکنش پرویز پرستویی به اخراج مجری «من و شما»
بعد از ترک برنامه توسط فراستی، ظلی‌پور سخنانش را این طور ادامه داد: « من سوال‌هایی از آقای فراستی داشتم که ما در اتاق فکر برنامه، یک هفته درباره‌اش حرف زدیم.»
ظلی‌پور همچنین در صفحه‌ شخصی اینستاگرامش با نوشتن متنی از فراستی عذرخواهی کرد. صحبت‌های مجری برنامه با فراستی، با واکنش‌های بسیار زیادی مواجه شد و باعث شد تا عده‌ای بگویند مجری برای دیده شدن دست به این کار زده است و قصد داشته سر زبان‌ها بیفتد.
بیشتر بدانید : مجری جنجالی به تلویزیون بازگشت! + عکس
سوء‌استفاده از جمشید مشایخی در برنامه «اختیاریه»
برنامه «اختیاریه» با اجرای مرتضی فاطمی ، اسفند سال 97، میزبان زنده‌یاد جمشید مشایخی بود. مجری با سوال‌هایی که درباره زندگی جهان پهلوان تختی از مشایخی پرسید، میهمانش را وادار کرد درباره خانواده و همسر تختی، مطالبی را بیان کند. این ماجرا، مورد انتقاد مردم قرار گرفت و مشایخی هم یک روز بعد، گفت: «از این‌که نقشه بکشند تا کسی را ضایع کنند خیلی بدم می‌آید، در مورد یک بازیگر توانایی که توهین کرده بود، اعتراض کردم. دیشب در برنامه کاری کردند که من کوچک شوم و عذرخواهی کنم.»
فاطمی هم بعد از انتقاداتی که به او وارد شد، در بخشی از برنامه‌، از مشایخی معذرت‌ خواهی کرد.
بیشتر بدانید : تختی نمی توانست همسرش را طلاق دهد پس خودکشی کرد!
بیشتر بدانید : واکنش زشت کارشناس آشپزی به شرکت کننده مسابقه تلویزیونی + فیلم
بیشتر بدانید : سوتی مجری مشهور در افشای راز خانوادگی یک خواننده در تلویزیون!
بیشتر بدانید : سوتی های هیجان انگیز تلویزیون ایران با قابلیت صدور بین المللی
بیشتر بدانید : سوتی های مجریان تلویزیون را بگویید و جایزه بگیرید!
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir

http://www.banounews.ir/fa/News/502740/همه-جنجال-هایی-که-مجریان-تلویزیون-به-پا-کردند!
بستن   چاپ