آریا بانو
توضیحات آموزش و پرورش درباره سنجش پایانی دانش‌آموزان
يکشنبه 5 بهمن 1399 - 08:44:19
آریا بانو - میزان / رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: برنامه ریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا و برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و کلاس‌ها تصویب شده است، انجام شد و برای ترم دوم سال تحصیلی 99-1400 هنوز مشخص نیست و امیدوار هستیم که با کاهش بیماری مدارس بازگشا شوند.
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به برگزار شدن و ارزیابی نهایی برنامه امتحانات دی ماه، و نحوه ارزشیابی برای کلیه پایه‌های تحصیلی در گفتگو با میزان گفت: طبق آیین نامه‌های آموزشی برنامه ریزی و تصمیم گیری از در اختیار مدارس بوده‌است، اما امسال با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شیوه نامه‌ای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح کشور برای برگزاری امتحانات نوبت اول اعلام شد که طبق آن اجرا شد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: امتحان دی ماه این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی که معلم از شروع دوره تحصیلی تا دی ماه بر اساس حضور و فعالیت دانش آموز انجام داده است، معیار سنجش قرار می‌گیرد. در واقع نمره پایانی هر فرد یک ترکیب از نمره کلاسی و امتحان دی ماه است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی توضیح داد: در شرایطی که امسال امتحانات برگزار شد امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان به علت شیوع بیماری کرونا فراهم نبود، و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه‌های مربوط دوره‌های تحصیلی ارزشیابی بصورت کامل در همه دوره‌ها مجازی برگزار شد.
ساکی در خصوص نحوه ارزیابی برای دوره ابتدایی توضیح داد: برای ارزشیابی پیشرفت تحصیـــــلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایـی؛ طبق مواد 4، 3، 2، 1 و 9 آیین نامه مربوط، مصوب آموزش و پرورش و در شیوه نامه بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی مشخص شد و بصورت مجازی برگزار شد و کارنامه هم از طریق سایت سیدا در دسترس قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص ارزشیابی برای دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) گفت: در شرایط فعلی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه فراهم نبود، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبـت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام شد.
وی ادامه داد: در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین (برخط) در سامانه شاد یا سایر سامانه‌های مورد تایید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی (مستمر) با استفاده از مستندات و شواهد جمع‌آوری شده از فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش آموزان در نیم سال اول که در کلاس‌های مجازی حضور فعالی داشتند تعیین می‌شود.
ساکی توضیح داد: برای ارزشیابی تکوینی (مستمر) شیوه‌های ذیل که نتایج آن‌ها در کارپوشه دانش آموزان در طول دوره درج می‌گردد، پیشنهاد شده است. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: آزمون‌های شفاهی، آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی نظیرفهمیدن، به کاربستن، تحلیل کردن، ارزشیابی کردن وآفریدن (خلق کردن) نمره پایانی مشخص می‌شود.
وی تاکید کرد: آزمون‌های کوتاه به صورت مستمر (چند سؤال درزمان معین)، تکالیف کلاسی، بحث وگفتگوی دانش آموزان با معلم، پروژه‌های فردی وگروهی، پژوهش‌های دانش آموزی یک بخش دیگر از نمره و ارزشیابی پایانی ترم اول مشخص می‌شود. ساکی ادامه داد: مشاهده رفتار در موقعیت‌های واقعی و شبیه سازی شده، ارزشیابی از گروه‌های کوچک به جای ارزشیابی تک تک افراد، کار‌های میدانی کوچک با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و گزارش آن در قالب یادداشت به معلم، ارائه آنلاین (برخط) مطالب، ارائه فیلم عملکرد یادگیری مشخص می‌شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: توضیح و تفسیر فیلم‌های کوتاه آموزشی یا پاسخ دادن به سؤالات در خصوص آنها، استفاده از ابزار‌های خودسنجی توسط دانش آموز و گزارش آن به معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین برای نظارت بر فرایند یاددهی-یادگیری دانش آموزان و ارائه گزارش یادگیری دانش آموز به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر نحوه دیگری از ارزیابی عملکرد دانش آموزان است. ساکی تاکید کرد: درصورتی که اگر معلم با تایید مدیر مدرسه تشخیص می‌دادند که امکان ارزیابی مجازی برای یک دانش اموزی وجود ندارد و امکان ارزشیابی پایانی بصورت آنلاین (برخط) فراهم نیست، معلم می‌توانست از ارزشیابی تکوینی (مستمر) در کلاس، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/502506/توضیحات-آموزش-و-پرورش-درباره-سنجش-پایانی-دانش‌آموزان
بستن   چاپ