آریا بانو
رضایی: ژاپن تاکید به برگزاری المپیک و پارالمپیک دارد
شنبه 4 بهمن 1399 - 10:59:34
آریا بانو - آخرین خبر / گزارش اخیر روزنامه تایمز انگلیس، ورزش جهان را بار دیگر شوکه کرد؛ آن هم در فاصله 6 ماه مانده به برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2020. خبر کوتاه و ناامیدکننده بود: «بازی‌های المپیک لغو می‌شود!» منبع خبر اما یکی از اعضای ائتلاف حاکم ژاپن بود که نامش رسانه‌ای نشد اما فرد مذکور به تایمز گفته بود حاکمان کشور ژاپن به طور خصوصی به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های المپیک و پارالمپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا باید لغو شود و تمرکز آن‌ها برای گرفتن نخستین میزبانی در دسترس یعنی المپیک 2032 است. هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که مسئولان دولت ژاپن نسبت به آن واکنش نشان دادند تا این‌بار مانابو ساکای، معاون وزیر امور خارجه ژاپن لغو بازی‌ها را تکذیب کند. با این حال هنوز تکلیف برگزاری باز‌ی‌ها کاملا مشخص نیست و همه چیز بستگی به شرایط کنترل کروناویروس در جهان و به‌خصوص در کشور میزبان المپیک دارد. به‌خصوص این‌که به گفته مسئولان ژاپنی، مردم این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در برگزاری یا لغو رقابت‌ها دارند و تاکنون هم 80درصد مردم ژاپن به دلیل نگرانی از شیوع کرونا، خواهان عدم برگزاری المپیک هستند. لغو المپیک به معنی برگزار نشدن بازی‌های پارالمپیک هم خواهد بود. 
برای بازدید مجدد از دهکده بازی‌ها دعوت شده‌ایم
اما این‌که آیا مسئولان کمیته ملی پارالمپیک تاکنون پالسی درخصوص لغو یا تعویق رقابت‌ها دریافت کرده‌اند یا نه سوالی است که هادی رضایی، سرپرست کاروان پارالمپیک ایران در پاسخ به آن به خراسان می‌گوید: «اگر قرار بود رقابت‌های المپیک و پارالمپیک لغو شد، مسئولان برگزاری بازی‌ها از سرپرستان کاروان‌ها دعوت نمی‌‌‌‌کردند که برای بازدید از دهکده بازی‌ها، امکانات آن و انجام کارهای مقدماتی از تاریخ 20 اسفند تا 20 فروردین به توکیو بروند. این دعوت‌نامه به دست ما در کمیته ملی پارالمپیک ایران هم رسیده. بنابراین اخبار مربوط به لغو المپیک و پارالمپیک ناشی از برداشت‌های شخصی افراد است وگرنه از نظر سازمانی و مدیریتی چه کمیته ملی پارالمپیک و چه ستاد برگزاری بازی‌ها تاکید بر برگزاری رقابت‌ها دارند.» 
لغو یا برگزاری المپیک هر 2 محتمل است
رضایی با تاکید بر این‌که کمیته ملی پارالمپیک ایران در حال انجام کارهای اعزام است، می‌گوید: «ما بر اساس تاکید مسئولان ژاپنی درخصوص برگزاری باز‌ی‌ها، در حال هماهنگی برای ارسال اسامی نفرات کاروان ایران و سایر کارهای مربوط هستیم و کارهای‌مان را بر مبنای برنامه‌ریزی سازمان بازی‌ها انجام می‌دهیم. حتی تاکنون اینطور نبوده که بین کمیته‌های ملی پارالمپیک کشورها با ستاد برگزاری بازی‌ها مکاتباتی انجام نشود. این اخبار را ما فقط در رسانه‌ها می‌خوانیم یا از افراد غیرمرتبط با سازمان برگزاری بازی‌ها می‌شنویم. باز هم تاکید می‌کنم که تاکنون خبری دال بر ابطال بازی‌ها نداشته‌ایم.» البته او امکان رخ دادن هر اتفاقی را هم می‌دهد: «البته هر چیزی امکان دارد چون کووید19 قابل پیش‌بینی نیست ولی در حال حاضر شرایط کنترل بیماری به گونه‌ای است که امکان برگزاری المپیک و پارالمپیک وجود دارد. اما این‌که اگر این ویروس جهش جدیدی پیدا کند یا نه را نمی‌‌‌‌توانیم پیش‌بینی کنیم. با این حال وقتی نامه به دست‌مان‌ می‌رسد که از دهکده بازدید کنید، یعنی مسئولان برگزاری بازی‌ها فعلا تاکید به برگزاری رقابت‌ها دارند؛ مگر این‌که نامه دیگری بیاید.»
اندازه تختخواب مهرزاد هم به ما اعلام شده!
رضایی در واکنش به این‌که آیا او به عنوان سرپرست کاروان پارالمپیک در تاریخ تعیین‌شده برای بازدید مجدد از دهکده بازی‌ها به توکیو خواهد رفت یا خیر می‌گوید: «خیر. البته هنوز به دعوت‌نامه‌ای که به دست‌مان رسیده، جواب نداده‌ایم ولی چون یک‌بار رفته‌ایم و دهکده را دیده‌ایم، دیگر نیازی نیست برای بازدید دوباره به توکیو برویم. تنها بر اساس مکاتباتی که بین ما و مسئولان برگزاری بازی‌ها وجود دارد، در حال انجام کارهای‌مان هستیم. سال گذشته رفتیم و امکانات دهکده را دیدیم. همه چیز خوب بود. محل خوابگاه بازیکنان‌مان هم مشخص شده بود و حتی نامه‌ای داشتیم که اندازه تختخواب مرتضی مهرزاد را هم به ما اعلام کرده بودند.»
در بخش اجرایی نیستم که بگویم چقدر بودجه رسیده
کمیته ملی پارالمپیک ایران در حالی برای حضور در رقابت‌های توکیو 2020 آماده می‌شود که در فاصله 2 ماه مانده به پایان سال جاری، کمتر از نیمی از بودجه مصوب خود را دریافت کرده؛ بودجه‌ای که در ابتدا 34میلیارد و 600میلیون تومان در لایحه پیشنهادی دولت در نظر گرفته شده بود و بعدها رقم مصوب در کمیسیون تلفیق به رقم 51میلیارد و 600میلیون تومان افزایش یافت. رضایی در واکنش به تخصیص کمتر از 50درصد بودجه پارالمپیک بعد از گذشت 10 ماه از سال می‌گوید: «من به این سوال اشراف ندارم و نمی‌‌‌‌توانم به آن پاسخی بدهم. علت هم این است که دیگر در بخش اجرایی کمیته‌ ملی پارالمپیک عملا حضور ندارم که بخواهم بگویم چقدر بودجه رسیده و چقدر مانده. تا برج 5 که من بودم، یک‌درصد برابری دریافت کرده‌ بودیم و کارمان انجام می‌شد ولی در حال حاضر اطلاعاتی ندارم که بخواهم جواب بدهم. در این خصوص باید با آقای تابع دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک تماس بگیرید.»

http://www.banounews.ir/fa/News/502263/رضایی--ژاپن-تاکید-به-برگزاری-المپیک-و-پارالمپیک-دارد
بستن   چاپ