آریا بانو
همه پرسپولیسی‌ها ستاره دربی بودند/ مدیون آقایحیی هستم
شنبه 27 دي 1399 - 00:32:54
آریا بانو - خبر ورزشی / مهدی عبدی مهاجم جوان پرسپولیس گفت: علی علیپور برادر من است که برای اولین بار اسم روستای قراخیل را در فوتبال ایران مطرح کرد.
کم نیستند کسانی که مهدی عبدی را ستاره دربی اخیر می‌دانند. در مسابقه‌ای که سیدجلال حسینی و وحید امیری هم خوش درخشیدند اما این جوان 22 ساله یک گل زد، یک پاس گل بی‌نقص به احمد نورالهی داد و نمایش خیره‌کننده‌ای ارائه داد. مهدی عبدی جوان در دقیقه 50 این دیدار درحالی که پرسپولیس بازی را از رقیب سنتی خود عقب بود توانست با عبور از صد مدافعین استقلال و رشید مظاهری دروازه را باز کند. این دومین گل مهاجم جوان و مازندرانی پرسپولیس در دربی بود. در دوران سرمربیگری گابریل کالدرون و در دربی رفت لیگ نوزدهم درحالی که به نظر می‌رسید بازی با نتیجه صفر - صفر به پایان برسد ناگهان تابلو تعویض در دقیقه 80 بالا رفت و در میان شوک همگان مهدی عبدی جوان و کم نام و نشان به جای وحید امیری وارد میدان شد. او تنها یک دقیقه بعد از حضورش در زمین، در اولین بازی خود در نخستین تجربه خود در دربی با اولین ضربه خود موفق شد دروازه استقلال را باز کند تا تبدیل به ستاره آن دیدار شود. حالا این مهاجم جوان توانسته است دوباره خودش را سرزبان ها بیندازد و ثابت کند مرد بازی های بزرگ است. آخرین و تازه‌ترین گفت‌وگوی ما با مهدی عبدی را بخوانید.
این مصاحبه را ازکجا شروع کنیم؟
هرجایی که راحت هستید! چه‌طور مگه؟!
مهدی عبدی روزهای تلخ و شیرینی را در همین چند هفته گذشته پشت سر گذاشته است. ازگلزنی در فینال آسیا بگیرید تا گل نزدن در لیگ برتر که شاید بدشانسی مهم‌ترین عامل آن بود و... ناگهان دوباره دربی و باز هم یک گل حساس! 
فوتبال همین است و رو ندارد. یک روز شیرین تمام می‌شود و روزی دیگر تلخ.
برای تو در این چند هفته گذشته بیشتر تلخ بوده یا شیرین؟
راستش را بخواهید تلخ‌ترین آن فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. وقتی با کمک همبازیانم گل اول را به اولسان کره‌جنوبی زدم احساس خیلی خوبی پیدا کردم. انگار جام قهرمانی دردستان ماست ولی... خیلی تلخ بود. ما تیم شایسته قهرمانی بودیم. 
روی دو اشتباه فردی و دو پنالتی جام را دادید؟
اشتباه فردی بخشی از فوتبال است و شاید برای من اتفاق می‌افتاد. به نظرم تیم بدشانسی بودیم که نتوانستیم قهرمان شویم.

آریا بانو

واقعا به شانس اعتقاد داری؟
شانس با تلاش حاصل می‌شود اما شما کافی است صحنه پنالتی اول اولسان را دوباره نگاه کنید. حامد لک خیلی خوب جهت توپ را تشخیص داد و آن را دفع کرد. می‌شد آن دفع توپ به سمت دیگری یا حتی کرنر برود اما جلوی پای بازیکن برزیلی افتاد و تبدیل به گل شد. حامد لک که بهترین دروازه‌بان لیگ قهرمانان آسیا بود کارش را کرد و فقط بدشانسی باعث گل شدن آن پنالتی شد. شما نظر دیگری دارید؟!
چه بگوییم؟! البته موضوعی که درباره تو مطرح می شود این است که مهدی عبدی مرد بازی‌های بزرگ است. هرچه بازی بزرگ‌تر و حساس‌تر باشد راحت‌تر گل می‌زنی. مصداق بارز این ادعا هم گلزنی در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا به النصر و اولسان و همین دربی اخیر به استقلال است. در این رابطه صحبتی نداری؟
من مرد بازی‌های بزرگ نیستم بلکه این تیم پرسپولیس است که مرد بازی‌های بزرگ است. همبازیان جنگنده و پرتلاشی دارم که اعتمادبه‌نفس بالایی داشته و هرگز جلوی هیچ تیمی تسلیم نمی‌شوند. من فقط زحمات همبازیانم را تبدیل به گل کردم. فراموش نکنید فوتبال یک بازی گروهی است که اگر گلی زده شود به نام همه است و گلی هم رد و بدل شود به نام تیم ثبت می‌شود. 
چرا در آسیا راحت‌تر گل می‌زنی؟
آسیا و لیگ برتر ندارد. شاید تیم‌های آسیایی شناخت کمتری ازمن و بقیه بچه‌های تیم مثل عیسی آل‌کثیر داشتند و در لیگ برتر من و آرمان را خوب می‌شناسند. در مجموع باید دوباره بگویم کمی هم در لیگ برتر بدشانس بودم. شما در بازی با سایپا دیدید گلر حریف چگونه در دو قدمی دروازه توپ من را گرفت یا ضربه دیگری که زدم و به تیر دروازه خورد. اگر آن توپ‌ها گل می‌شد شرایط خیلی فرق می‌کرد.
(به شوخی) و ما هم این سؤالات را از تو نمی‌پرسیدیم؟
(با خنده) بله دقیقاً درست است. 
4 هفته اول لیگ برتر گلی نزدی ولی ناگهان زننده تک گل پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا شدی. بعد از اتمام بازی فینال باز هم تا هفته هشتم گلی به ثمر نرساندی و در دربی...
راستش را بخواهید گلی که به استقلال زدم را مدیون آقا یحیی هستم. سرمربی پرسپولیس و کادرفنی ایشان خیلی با تجربه و کاردان هستند. آقا یحیی خوب می‌دانست باید چگونه من را آماده کند.
از لحاظ فنی و در نظر گرفتن تمرینات اختصاصی یا روحی و روانی؟
هردو مورد درست است. سرمربی تیم شرایطم را درک و خیلی با من کار کرد. درتمرینات به صورت اختصاصی گلزنی را مرور می‌کردیم و همین طور روحی و روانی که از من حمایت شد. من به حمایت آقا یحیی نیاز داشتم و صحبت‌های روحیه‌بخش سرمربی پرسپولیس خیلی کمکم کرد.
به همین خاطر پس از گلزنی به استقلال به سمت یحیی گل‌محمدی رفتی و او را بغل کردی؟
دقیقاً همین‌طور است. می‌خواستم پس از گلزنی به شکلی از ایشان تشکر کنم و خیلی خوشحال بودم جواب اعتماد سرمربی را داده‌ام. کاش می‌شد باز هم گل بزنم اما...
دو بار دیگر هم شانس گلزنی در دربی را داشتی که یک مرتبه سرت را چرخاندی و توپ به اوت رفت و بار دیگر به احمد نورالهی پاس دادی و ...
یک بار دیگر هم عارف غلامی روی من خطا کرد.
واقعاً فکر می‌کنی خطای عارف غلامی کارت قرمز داشت؟
شما دیدید 3 کارشناس داوری برنامه فوتبال برتر اعلام کردند باید عارف غلامی اخراج می‌شد. من در شرایط تک به تک بودم و می‌توانستم گل بزنم اما مدافع استقلال خطای عمدی انجام داد و باید کارت قرمز می‌گرفت.
برخی‌ها معتقدند فاصله مهدی عبدی از دروازه خیلی دور بود و شاید یکی از مدافعان یا بازیکنان سرعتی استقلال به تو می‌رسیدند؟
امکان نداشت. عارف غلامی آخرین مدافع استقلال جا مانده و پشت سرم بود و بازیکن دیگری هم به من نمی‌رسید. من کارشناس داوری نیستم اما تقریباً همه آنها رأی به اخراج مدافع استقلال داده بودند.
و استقلالی‌ها می‌گویند آن که جهت حرکت تو کمی متمایل به کنار زمین بود و به سمت دروازه نبوده است؟
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است. دیگر گذشته‌ها گذشته است و من هم نمی‌خواهم حرف‌های تکراری بزنم اما شک نکنید آن خطای مدافع استقلال صد درصد جریمه‌اش اخراج بود. اگر آن کارت قرمز داده می‌شد، می‌توانستیم نتیجه‌ای تاریخی در دربی ثبت کنیم اما حیف شد!
بهترین بازیکن دربی چه کسی بود؟
به نظر من کل تیم پرسپولیس ستاره دربی بودند. من در مورد خودم صحبت نمی‌کنم اما همه بازیکنان پرسپولیس عملکرد خوبی داشته و ثابت کردند بهترین تیم ایران و حتی آسیا هستند. ما خیلی حرف‌ها شنیدیم و فصل گذشته و امسال اذیت شدیم اما در زمین فوتبال خودمان را ثابت کردیم.
مهدی عبدی قبل از شروع فصل گذشته و لیگ نوزدهم فکرش را می‌کرد یک سال و 3 یا 4 ماه بعد به این جایگاه برسد؟
لطف خدا شامل حالم شده است و دعای پدر و مادر. البته زحمات و اعتماد مربیان و کمک همبازیانم را هم باید ذکر کنم.
بی تعارف دچار غرور نشدی؟
نه، من هنوز به جایی نرسیدم که مغرور شوم. من فراموش نمی‌کنم و افتخار هم می‌کنم بچه روستای قراخیل (از توابع قائم شهر) مازندران هستم. یک بچه روستایی که به خواست خدا امروز پیراهن تیم بزرگ پرسپولیس را پوشیده است. اهداف زیادی در سر دارم و فرصتی برای مغرور شدن ندارم.
اولین بار علی علیپور اسم روستای قراخیل را آورد. از او خبری داری؟
علی برادر من است. همسایه و بچه محلم که برای اولین بار اسم روستای قراخیل را در فوتبال ایران مطرح کرد. علیپور همیشه راهنمای من در پرسپولیس بود و برای او در فوتبال پرتغال آرزوی موفقیت می‌کنم. 
این روزها با مصدومیت مواجه شده است. می‌دانی؟
بله، علی علیپور فوتبالیست زحمتکش، گلزن و جنگنده‌ای است. مطمئن هستم در لیگ پرتغال هم خودش را مثل پرسپولیس ثابت خواهد کرد. امیدوارم هرچه زودتر برگردد و دوباره گلزنی کند.
دو مهاجم درجه یک از یک روستای کوچک در حوالی قائم‌شهر به پرسپولیس می‌آیند و هردو هم موفق می‌شوند. مردم این روستا خیلی فوتبالی هستند؟
خیلی خیلی فوتبالی هستند. وقتی من در دربی گل زدم تا نیمه شب مردم روستای قراخیل بیدار بودند و شادی کردند. همین‌طور بعد از نیمه‌نهایی آسیا که با تماس و پیام‌های خود من را شرمنده کردند. در روستای ما نوجوانان و جوانان مستعدی حضور دارند که فقط کمی توجه می‌خواهند. من مطمئن هستم استعدادهای دیگری هم از قراخیل به سطح اول فوتبال ایران خواهند رسید.
برگردیم به بازی با استقلال! دربی با بقیه بازی ها چه فرقی می‌کند؟
دربی یک بازی خاص در لیگ برتر است. یک مسابقه متفاوت که برای هواداران، مربیان و بازیکنان دو تیم از حساسیت بالایی برخوردار است. واقعاً نمی‌توانم از سختی‌های این بازی چیزی بگویم و فکر می‌کنم تیم باهوش‌تر و نترس‌تر موفق است.
برای خودت این بازی آسان‌تر است یا سخت‌تر؟
برای همه سخت است. باید برای این بازی خیلی خوب آماده شد و تمرکز کامل داشت.
دربی‌بازترین همبازی تو چه کسی است؟
همه دربی‌باز هستند. ما خدا را شکر تیم باتجربه‌ای داریم که گل سرسبد آن هم آقا سیدجلال حسینی است. کاپیتانی با کوه تجربه که به ما جوان‌ترها کمک می‌کند.
راستی داشت یادمان می‌رفت. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نتیجه نظرسنجی بهترین گل لیگ قهرمانان آسیا 2020 را اعلام کرد. گل تو به النصر عربستان با کسب 31 درصد آراء به عنوان بهترین گل لیگ قهرمانان آسیا 2020 از سوی کاربران AFC انتخاب شد. نظرت چیست؟
جا دارد اول از هواداران پرسپولیس تشکر کنم که در همه نظرسنجی‌های داخلی و بین المللی از ما حمایت می‌کنند. دست تک‌تک کسانی که به من رأی دادند را می‌فشارم و بعد هم از همبازیانم که کمک کردند آن گل را بزنم. من جوانی اول راه هستم که می‌دانم مسیری طولانی پیش روی دارم. از همان روزهای اول حضور در پرسپولیس با خودم فکر می‌کردم که باید اتفاقات خوبی برایم بیفتد و می‌دانستم باید تلاش کنم. هنوز هم خودم را اول راه می‌دانم دوست دارم باز پیشرفت کنم. این نظرسنجی‌ها و رأی هواداران برای من جوان روحیه‌بخش است.
صحبت‌هایی درباره پیشرفت و اهدافی که در نظر گرفتی انجام دادی. به تیم ملی هم فکر می‌کنی؟
هر فوتبالیستی که در لیگ ایران بازی می‌کند به فکر تیم ملی است.
مشخصاً در مورد خودت پرسیدیم؟
آرزوی من این است که به تیم ملی دعوت شوم. می‌دانم کار بسیار سختی پیش رو دارم چون فوتبال ایران مهاجمان بزرگ و لژیونری دارد. سردارآزمون و مهدی طارمی را همه می‌شناسند یا اینکه کریم انصاری‌فرد و کاوه رضایی و علی علیپور و حتی علیرضا جهانبخش که به عنوان مهاجم به تیم ملی دعوت می‌شود. این مهاجمان بزرگ و مطرح هم‌پُستی من هستند و کار سختی پیش‌روی من است. این موضوع را خیلی خوب می‌دانم اما تمام تلاشم را می‌کنم به آن برسم. در حال حاضرباید روی بازی‌های پرسپولیس تمرکز کنم و بعد انشالله بتوانم نظر سرمربی تیم ملی را جلب کنم.
تو توانسته‌ای در لیگ قهرمانان آسیا گل‌های زیبا و حساسی بزنی. فکر می‌کنی آن گل‌ها و درخشش در دربی برای جلب رضایت دراگان اسکوچیچ کافی باشد؟
من تلاش می‌کنم تداوم داشته باشم و مطمئن هستم اگر در پرسپولیس خوب کار کنم آقای اسکوچیچ هم من را دعوت خواهد کرد. متأسفانه مدت‌هاست بازی‌های تیم ملی به خاطر کُرونا عقب افتاده و بازی دوستانه زیادی هم برگزار نمی‌شود. 
اگر به تیم ملی دعوت شوی می‌توانی در تیم ایران هم گل‌های حساسی بزنی؟
سؤال سختی است. در تیم ملی مهاجمان خوبی داریم و اگر دعوت شوم اول تلاش می‌کنم در تیم بمانم و کمک کنم. مسلماً این یک رؤیای بزرگ برای هر بازیکنی است که برای تیم ملی کشورش گل بزند و چه‌قدر عالی می‌شود این اتفاق در یک بازی بزرگ بیفتد. امیدوارم شانس این را پیدا کنم که بتوانم نظر سرمربی تیم ملی را جلب کنم.
دوشنبه باید با فولاد خوزستان بازی کنید. فکر می‌کنی بتوانی باز هم برای پرسپولیس گلزنی کنی؟
بازی سختی پیش رو داریم چون فولاد خوزستان یکی از تیم‌های خوب و منظم ایران است. کادرفنی و بازیکنان خوبی دارد و آماده دیداری سنگین مقابل آنها هستیم. 
جواب سؤال ما را ندادی؟
این بازی یک مسابقه بین تیم‌های پرسپولیس و فولاد خوزستان است و بازی فقط مربوط به من نمی‌شود. من هم یکی ازبازیکنان پرسپولیس به شمار می‌روم که دوست دارم برای موفقیت تیم خودم بازی کنم. سعی می‌کنم عنصر مفیدی برای پرسپولیس باشم و انشالله اگر هم فرصتی نصیبم شد از دست ندهم.
اگر موافق باشی می‌خواهیم از وحید امیری بپرسیم. بازی کردن کنار او را چطور توصیف می‌کنی؟
وحید امیری نیازی به تعریف من ندارد. او یک فوتبالیست فنی و تاپ است که از اخلاق خوبی هم بهره می‌برد. هرکسی از جمله خودم از بازی کردن کنار وحید امیری لذت می‌برد و خوشحالم او بازیکن پرسپولیس است.
جالب آن که هر دو گل پرسپولیس در آخرین بازی شما در دربی را تو و وحید امیری زدید که مهاجم تیم محسوب می‌شوید. این نشانه خوبی برای راه افتادن خط حمله پرسپولیس است؟
امیدوارم همین‌طور باشد. البته من و وحید امیری زحمات خط میانی و سایر بچه‌ها را تبدیل به گل کردیم اما این موضوعی هم که گفتید برای من جای خوشحالی دارد. 
از آرمان رمضانی نمی‌خواهی چیزی بگویی؟
آرمان هم یک پسر فوق‌العاده مؤدب و با شخصیت و فوتبالیست خوبی است. من فکرمی کنم او هم با بدشانسی مواجه شده است و با زدن یک گل موتورش روشن خواهد شد.
تو هم حرف فرشاد پیوس را می‌زنی؟
آقا فرشاد که تاج سرماست. یک مهاجم افسانه‌ای که همه جا صحبت از شم گلزنی ایشان است. هنوز هم خاطرات گلزنی آقای پیوس ورد زبان پرسپولیسی‌هاست. 
دربازی دوستانه با تیم پیوس، او نصیحت جالبی به تو کرد و گفت که «به حرف مردم توجه نکن، گل می‌زنی». این حرف چقدربه تو کمک کرد؟
امثال آقای فرشاد پیوس کوه تجربه هستند. هر صحبت و حرف آنها درس بزرگی برای ما بازیکنان امروز است. آن جمله خیلی به من کمک کرد.
و همین‌طور کم کردن فعالیت خودت در فضای مجازی و اینستاگرام! درست می‌گوییم؟
دقیقاً همین‌طور است. من به خودتان هم گفتم این تصمیم را پس از مشورت با بزرگان و مربیان خودم گرفتم و فکر می‌کنم کمک کرد با تمرکز بیشتری بازی کنم.
سؤالات ما تقریباً به اتمام رسید. در پایان اگر حرف ناگفته‌ای داری در خدمتیم؟
ازشما تشکر می‌کنم و همین‌طور هواداران با معرفت پرسپولیس که این روزها پس از دربی نشان داده‌اند چقدر فوتبال فهم هستند. انشالله بتوانیم با ارائه بازی‌های خوب و نتایج بهتر در لیگ برتر لطف و محبت همه طرفداران پرسپولیس را جبران کنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/496728/همه-پرسپولیسی‌ها-ستاره-دربی-بودند--مدیون-آقایحیی-هستم
بستن   چاپ