آریا بانو
یک عمر فعالیت هنری پرویز پورحسینی به روایت تصویر
شنبه 8 آذر 1399 - 17:42:23
آریا بانو - جام جم / نوشتن از چهره ای که عادت داشته ایم او را در سینما و تلویزیون و روی صحنه تئاتر ببینیم پس از مرگ سخت است. پرویز پورحسینی یکی دیگر از چهره هایی است که بیماری کرونا او را از ما گرفت و این بهانه تلخ باعث شد نگاهی بیندازیم به ماندگارترین نقش هایی که از او در ذهن مان داریم.

آریا بانو

طلسم
داستانی ترسناک در سینمای تازه جان گرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی آنقدر جذاب بود که بعد از گذشت 34 سال هنوز هم خیلی ها پرویز پورحسینی را با بازی اش در فیلم «طلسم» می شناسند، فیلمی که براساس «قلعه کولاک» نوشته بهرام بیضایی توسط داریوش فرهنگ ساخته شد و پرویز پورحسینی نقشی خاص را در آن بازی کرد. پیشکار به ظاهر بی آزار و آرام شازده که هرچه قصه پیش رفت فهمیدیم پشت چهره و چشمان آرامش یک مجرم ترسناک قرار دارد که بی حد و مرز می تواند بی رحم باشد. بازی خوب پرویز پورحسینی در این فیلم باعث شد تا مدت ها به او نقش هایی شبیه آن پیشنهاد شود. تعقیب و گریز، عروس شازده و پیشکار در اتاق آیینه قصر یکی از ترسناک ترین صحنه های سینمای ایران است.

آریا بانو

باشو غریبه کوچک
«باشو غریبه کوچک» فیلمی که تلخی جنگ را به تصویر می کشید و پرویز پورحسینی در این تصویر نقش پررنگی داشت. او در فیلم بهرام بیضایی نقش همسر «نایی» را داشت. زنی شمالی که باشو را به فرزندی پذیرفت؛ با وجود همه مخالفت های همسرش. یکی از به یادماندنی ترین صحنه های این فیلم زمانی است که همسر «نایی» به روستا بازمی گردد، روبه روی باشو می ایستد و وقتی باشو از او می پرسد کیست؟ می گوید: «پدرت.» باشو دستش را به سمتش دراز می کند تا با هم دست بدهند اما جای دست راست مرد خالی است.

آریا بانو

دکتر فاستوس
یکی از بهترین تله تئاترهایی که از تلویزیون پخش شد «دکتر فاستوس» بود. سال 1362 با بازی پرویز پورحسینی در کنار جمیله شیخی و جواد خدادادی. نمایشی که ایرج راد آن را کارگردانی کرد و مردمی که آن سال ها به تماشای تله تئاتر عادت داشتند بازی پورحسینی در نقش دکتر فاستوس در یادشان ماند.

آریا بانو


کمال الملک
پرویز پورحسینی در یکی از آثار به یادماندنی علی حاتمی هم حضور داشت. فیلم «کمال الملک» که سال 1362 ساخته شد و پورحسینی در آن در نقش «کامران میرزا» ظاهر شد. یک نقش منفی و سخت که با اینکه کوتاه بود با بازی خوب پورحسینی ماندگار شد و در ذهن ها ماند.

آریا بانو


هزاردستان
پرویز پورحسینی در سریال دوست داشتنی و خاطره انگیز «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی نقشی خاص و متفاوت داشت. در کنار همه شخصیت های نسبتا عجیب و غریب این سریال، پورحسینی نقش «متین السلطنه» را بازی کرد. مدیر روزنامه عصر جدید که توسط کمیته مجازات به قتل رسید. صحنه قتل او در میان یک سخنرانی یکی از بهترین صحنه های این سریال بود.

آریا بانو


رابطه
یکی از نخستین فیلم هایی که درباره ناشنوایان در ایران ساخته شد با بازی خوب و درخشان پورحسینی بیشتر در ذهن مردم ماند. او در فیلم «رابطه» به کارگردانی پوران درخشنده نقش پدری را بازی کرد که یک فرزند ناشنوا داشت. پدری سنتی و مهربان که با ناشنوایی فرزندش دچار مشکلات عصبی شده بود. نقشی که تماشاگر گاهی از دستش در نهایت تنفر قرار می گرفت و گاهی برایش دل می سوزاند و همه اینها با بازی خوب پورحسینی در این نقش امکان پذیر شد.

آریا بانو


کارنامه بندار بیدخش
نمایشی که سال 1376 با کارگردانی بهرام بیضایی در تئاترشهر روی صحنه رفت یکی دیگر از آثار ماندگار پرویز پورحسینی بود. درباره دانشمندی به نام «بندار» که جام جهان بین را برای «جم» ساخت و پورحسینی در این نمایش نقش «جم» را بازی کرد. نمایشی که بسیار مورد توجه قرار گفت و در آلمان هم اجرا شد. سال 95 فیلم این نمایش به مناسبت تولد بیضایی در تهران به نمایش درآمد.

آریا بانو


اولین شب آرامش
پرویز پورحسینی را در سریال های زیادی دیدیم اما یکی از بهترین نقش های او در تلویزیون در سریال «اولین شب آرامش» به کارگردانی احمد امینی بود. سریالی که سال 1385 با بازی مهدی پاکدل و مهتاج نجومی پخش شد و پرویز پورحسینی در آن نقش «جلال شایان» را بازی کرد. دوست خانوادگی علیرضا با بازی مهدی پاکدل که همیشه کنارش بود و با آرامش و مهربانی تلاش می کرد مشکلاتش را حل کند. اما جلال شایان یک راز بزرگ داشت؛ او سال ها به مادر علیرضا علاقه داشت و با این علاقه زندگی کرد بدون اینکه آن را به زبان بیاورد.

http://www.banounews.ir/fa/News/463165/یک-عمر-فعالیت-هنری-پرویز-پورحسینی-به-روایت-تصویر
بستن   چاپ