آریا بانو
زنان خانه دار چگونه خود را بیمه کنند؟+ شرایط و نرخ حق بیمه
سه شنبه 13 آبان 1399 - 09:16:38
آریا بانو - رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی جزئیات بیمه زنان خانه دار را تشریح کرد و نرخ حق بیمه های دریافتی در سطوح سه گانه برای این دسته از زنان را اعلام کرد.

محمود علی بخشی به مناسبت سوم نوامبر، «روز جهانی زنان خانه دار» اطلاعاتی در این باره ارائه داد و در این باره اظهار کرد: شمار زنان خانه دار زیاد است و تقاضای گسترده ای برای پوشش بیمه در سال های گذشته از سوی آنها مطرح می شد.
وی افزود: در مقررات مشاغل آزاد بر اشتغال افراد تاکید شده اما با پیگیری های صورت گرفته در نهایت با پوشش بیمه ای زنان خانه دار موافقت شد و از آذرماه سال 1387 با اخذ مصوبه هیئت مدیره، زنان خانه دار مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شدند.
رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه زنان خانه دار از کمک 2 درصدی دولت برای حق بیمه پرداختی برخوردار هستند گفت: تا کنون 370 هزار نفر از زنان خانه دار تحت پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته اند.
علی‌بخشی ادامه داد: زنان خانه دار در حد فاصل سنی 18 تا 50 سال می‌توانند به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه و تقاضای بیمه کنند. ضمنا چنانچه متقاضیان در تاریخ ارائه تقاضا بالاتر از سقف سنی مورد اشاره سن داشته باشند درصورتی که معادل مازاد سنی دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشند تقاضای بیمه آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر قابل پذیرش خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی سه سطح از تعهدات بیمه ای را برای زنان خانه دار درنظر گرفته است گفت: نوع اول با نرخ پرداخت حق بیمه 14 درصد است و تنها شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود. نوع دوم نرخ پرداخت حق بیمه 16 درصد است و شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی می باشد و نوع سوم با نرخ پرداخت حق بیمه 20 شامل تعهدات بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی می شود و 2 درصد از نرخ های مورد اشاره در تعهد دولت است.
رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی درباره مبلغ پرداختی مبنای پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار بر اساس «حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار» در سال جاری عنوان کرد: در سال جاری با توجه به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای مدل اول یعنی نرخ پرداخت حق بیمه سهم بیمه شده 12 درصد، مبلغ ماهانه 230 هزار تومان، برای مدل دوم یعنی نرخ پرداخت حق بیمه 14 درصد، مبلغ ماهانه 267 هزار تومان و برای مدل سوم یعنی نرخ پرداخت حق بیمه 18 درصد، مبلغ ماهانه 343 هزار تومان پرداخت می کنند.
علی بخشی افزود: البته این مبالغ برای هر سال متغیر بوده و چنانچه گفته شد بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال معین می شود.
وی مزایای طرح بیمه زنان خانه دار را برشمرد و با اشاره به امکان انتخاب های متفاوت در این نوع بیمه اظهار کرد: در این طرح ابتدا انتخاب نرخ ها با متقاضی است و این طورنیست که سازمان تامین اجتماعی اجباری در انتخاب نرخ پرداخت حق بیمه برای متقاضی داشته باشد لیکن بعد از انتخاب نرخ توسط متقاضی با توجه به شرایط وی از لحاظ سابقه و وضعیت سلامت وی نرخ پرداخت حق بیمه مشخص می شود.
رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی افزود: مزیت دوم بحث درمان است و در این مورد هم اجباری در انتخاب درمان نیست. در دیگر بیمه ها غیر از حرف و مشاغل آزاد، هر نوع بیمه دیگری را افراد بخواهند انتخاب کنند، دارای یک نرخ است و حمایت درمان در آن نرخ لحاظ شده است.
علی بخشی ادامه داد: ممکن است بانوی خانه‌داری که همسرش بیمه است و از خدمات درمانی همسرش استفاده کند، در این صورت ضرورتی ندارد با انتخاب بیمه زنان خانه دار، حق سرانه درمان را هم بپردازد. به عبارتی می‌تواند قرارداد بدون درمان با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرده و از خدمات درمانی بیمه همسر استفاده کرده و تعهدات بلندمدت شامل بازنشستگی ، فوت و از کارافتادگی را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند.
وی افزود: به عنوان مثال دختر مجردی که در خانه پدر زندگی می کند ، می تواند از خدمات درمانی بیمه پدر، مادامی که ازدواج نکرده و یا اشتغال به کار ندارد، بهره مند شود و تعهدات بلندمدت را طی قرارداد بدون درمان از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/443121/زنان-خانه-دار-چگونه-خود-را-بیمه-کنند؟--شرایط-و-نرخ-حق-بیمه
بستن   چاپ