آریا بانو
حسگرهایی که فعالیت ژن‌های درون سلول‌ را بررسی می‌کنند
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 12:12:13
آریا بانو - ایسنا / گروهی از دانشمندان "دانشگاه وارویک"(University of Warwick) انگلستان، حسگرهای ژنتیکی ابداع کرده‌اند که می‌توانند فعالیت ژن‌ها را تشخیص دهند.
این گروه پژوهشی با استفاده از فناوری اصلاح ژن کریسپر، دستگاه‌های بسیار کوچکی ابداع کرده‌اند که از حسگرها استفاده می‌کنند تا فعال و غیرفعال بودن ژن‌ها را در سلول شناسایی کنند و نسبت به این تغییرات واکنش نشان دهند. این ویژگی، آنها را به یک سیستم بررسی ایده‌آل تبدیل می‌کند.
این پژوهش، نخستین گام دانشمندان در ابداع ابزارهای ژنتیکی پیشرفته‌ای است که می‌توانند تغییرات بیان ژن را در سلول تشخیص دهند.
پروفسور "آلفونسو جارامیلو"(Alfonso Jaramillo)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما در حال حاضر نمی‌دانیم که چگونه باید این سیستم ژنتیکی جدید را طراحی کنیم تا بتواند فعال و غیرفعال شدن ژن‌های درون سلول‌ را تشخیص دهد.
وی افزود: هدف ما این بود تا روش جدیدی ابداع کنیم که برای گوش دادن به آنچه در سلول می‌گذرد، قابل برنامه‌ریزی باشد. سلول‌ها ژن‌های زیادی را در بر دارند که برای انجام دادن عملکردهای گوناگون از حس کردن محیط گرفته تا پردازش غذا بیان می‌شوند. شاید دانشمندان با داشتن یک حسگر که بتواند به روند خاصی مانند هضم غذا واکنش نشان دهد، بتوانند دستگاهی را برای این کار برنامه‌ریزی کنند.
پژوهشگران در طراحی این سیستم، از فناوری کریسپر که در حال حاضر کاربرد زیادی در اصلاح ژن دارد، استفاده کردند. مزیت فناوری کریسپر این است که قابل برنامه‌ریزی است و می‌توان از آن برای بررسی اهداف ژنتیکی مانند جهش‌های ژنتیکی عامل بیماری استفاده کرد.
دانشمندان این سیستم را روی باکتری زنده "اشریشیا کلی" (E. coli) آزمایش کردند و توانستند قابلیت آن را در شناسایی مولکول آران‌ای ویروس HIV ثابت کنند.
این گروه پژوهشی باور دارند که سیستم آنها به پژوهشگران امکان خواهد داد تا سلول‌هایی را که پیچیدگی زیادی دارند، برنامه‌ریزی کنند.
این پژوهش، در "The CRISPR Journal" به چاپ رسید.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/438932/حسگرهایی-که-فعالیت-ژن‌های-درون-سلول‌-را-بررسی-می‌کنند
بستن   چاپ