آریا بانو

آخرين مطالب

خواص روغن هسته انگور کدامند و معایب آن شامل چه مواردی است؟ گوناگون

خواص روغن هسته انگور کدامند و معایب آن شامل چه مواردی است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روغن هسته انگور از روغن‌های طبیعی بسیار مفید است که اگر با فواید آن آشنا شوید، بیش از پیش به استفاده از آن روی خواهید آورد. خواص این روغن در تمامی انواع استفاده از آن تجلی پیدا کرده و نباید این خواص را به شکل خوراکی روغن، محدود بدانیم.
روغن هسته انگور
روغنی که از هسته انگور به دست می‌آید، یک منبع غنی از ویتامین‌های مختلف است. از جمله این ویتامین‌ها، ویتامین E، D و C هستند. به علاوه این روغن دارای بتاکاروتن بوده و اسیدهای چرب لینولئیک، پالمیتیک و استئاریک نیز در آن یافت می‌شوند.
روغن هسته انگور یکی از مبارزان بزرگ سرطان بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. همین طور این روغن سطح کلسترول‌های خوب یا همان اچ دی ال را افزایش داده و میزان کلسترول بد یا ال دی ال در بدن را کاهش می‌دهد.

آریا بانو


روغن هسته انگور هم در شکل خوراکی و هم در محصولات آرایشی کاربرد داشته و یک ماده جامع و پر استفاده به حساب می‌آید. در بسیاری از محصولات آرایشی ارگانیک، از این روغن استفاده می‌شود و کیفیت بهتری را برای محصول رقم می‌زند. در اینجا به برخی از برترین و مهم‌ترین خواص روغن هسته انگور می‌پردازیم.
خواص روغن هسته انگور برای سلامتی
1. کاهش فشار خون
وجود ویتامین E در روغن هسته انگور، باعث می‌شود که این روغن برای فشار خون بسیار موثر بوده و در تنظیم و کاهش آن، قوی ظاهر شود. به علاوه آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن، ریسک وقوع حملات قلبی و انسداد عروق را کاهش می‌دهند. از این روی استفاده از این روغن و بهره‌مندی خواص آن، به افراد دارای فشار خون؛ توصیه می‌شود.
2. کاهش کلسترول‌های بد خون
همان طور که پیشتر نیز گفتیم، روغن هسته انگور فاقد کلسترول بوده و سطح کلسترول‌های بد را در خون فرد کاهش می‌دهد.
3. رسیدن به تناسب اندام
این روغن به چربی سوزی در بدن و بالا رفتن سطح متابولیسم کمک کرده و می‌تواند به کاهش وزن منجر شود. البته میزان کاهش وزن به کمک روغن هسته انگور، آن قدرها زیاد نیست و پس از مدتی استمرار در مصرف روغن خود را نشان خواهد داد. پس عجله نکنید.
نکته: البته برای کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواه خود، نباید در مصرف این روغن زیاده‌روی نمایید.
4. درمان دیابت و کاهش قند خون
روغن هسته انگور دارای اسید لینولئیک بوده و این اسید با پایین آورد کلسترول، به کاهش قند خون منجر می‌شود. به همین دلیل این روغن طبیعی را یکی از مواد خوراکی حامی افراد دیابتی می‌شناسیم. استفاده از این روغن روی سالاد و به صورت خام، تاثیرات فوق العاده‌ای برای دیابت دارد و در کنترل قند خون کمک کننده خواهد بود.

آریا بانو


5. پیشگیری از سرطان
در عصری که سونامی سرطان، کشورهای پیشرفته و غیرپیشرفته را فرا گرفته است، همه مردم به دنبال مواد غذایی و خوراکی‌های ضدسرطانی هستند تا به شکلی خود را در مقابل این بیماری، ایمن کنند. انگور سیاه و بنفش دارای خواص ضدسرطانی کاملی است و روغن هسته انگور نیز بالطبع این خواص را به ارث دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن هسته انگور، در مقابل رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی، ایستادگی داشته و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کنند. به ویژه این روغن در کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست، بسیار کمک می‌کند.
6. رفع یبوست از خواص روغن هسته انگور
اگر از یبوست رنج می‌برید، کافی‌ست به وعده‌های غذایی روزانه خود کمی روغن هسته انگور افزوده و از این مشکل مزمن خلاص شوید. مصرف این روغن، باعث سهولت حرکت روده‌ها شده و عمل دفع با راحتی بیشتری اتفاق می‌افتد.
ادامه پیدا کردن یبوست و مزمن شدن این مشکل، عوارض شدیدی داشته و سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد. ریشه بسیاری از بیماری‌ها به یبوست برمی‌گردد. پس باید حتما نسبت به کنترل و رفع آن، اقدام کنید.
7. جلوگیری از ابتلا به آلزایمر
اگر به دنبال ماده مغذی برای جلوگیری از زوال عقل و حافظه می‌گردید، روغن هسته انگور انتخابی مناسب خواهد بود. این روغن آلزایمر را به تاخیر انداخته و از سلول‌های مغزی محافظت می‌کند. به طور کلی مصرف میوه‌های تازه، مغزها و سبزیجات در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر، تاثیرگذار هستند.
خواص روغن دانه انگور برای زیبایی
1. تقویت موی سر
کافی‌ست چندین بار از روغن هسته انگور به عنوان یک ماسک مو، استفاده کنید تا متوجه خواص فوق العاده آن در رفع شوره، ریزش مو و تقویت موها بشوید. به علاوه این روغن جلای خاصی به موها بخشیده و موجب درخشندگی آن‌ها می‌گردد. به خاطر داشته باشید که این ماسک، باید حتما شسته شده و به خوبی از روی موها پاک گردد.
2. بهبود آثار آفتاب سوختگی
ویتامین E موجود در روغن هسته انگور، یک درمانگر قوی پوست به حساب می‌آید. اگر پوست شما از صدمات ناشی از آفتاب سوختگی رنج می‌برد، از آثار درمانی روغن هسته انگور بهره‌مند شده و با استفاده از آن روی پوست خود، التهابات را التیام بخشید.
3. مرطوب کننده و نرم کننده پوست
اسید لینولئیک و ویتامین E موجود در این روغن، به پوست نرمی و لطافت خاصی بخشیده و آن را مرطوب و با سطح کشسانی بالا نگه می‌دارد.

آریا بانو


4. بهبود آثار جراحات پوستی
همین خواص روغن هسته انگور و ویتامین‌های آن، باعث می‌شود تا بتوانید از آن به عنوان یک محلول درمانی در جراحات و آثار به جای مانده از آکنه و جوش‌های عمقی استفاده نمایید.
5. رفع چین و چروک و لیفتینگ پوست
استفاده موضعی از روغن هسته انگور موجب رفع چین و چروک‌های پوستی شده و می‌تواند در نقش یک لیفت کننده عمل نماید.
مضرات استفاده از روغن هسته انگور
بهتر است غیر از خواص روغن هسته انگور، از مضرات احتمالی آن نیز با خبر باشید.
پیش از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که بدن شما نسبت به این روغن حساسیت نداشته و با مصرف آن (چه به شکل خوراکی و چه موضعی) عکس العمل‌های آلرژیک نخواهید داشت. همین طور لازم است تا مراقب سردی طبع این ماده مغذی باشید. روغن هسته انگور طبع سرد دارد و نباید در کنار مواد غذایی دیگر که سرد هستند مصرف شود. همیشه توصیه می‌شود که از این روغن به همراه یک ماده خوراکی با طبع گرم بهره مند شوید.
هشدار برای بیماران قلبی
افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند، باید در مصرف روغن هسته انگور، احتیاط بورزند. به دلیل وجود سطح بالای امگا 6 در این روغن، ممکن است وضعیت بیمار با وخامت بیشتری همراه شود. البته این مورد در صورت استفاده بی رویه از روغن هسته انگور اتفاق می‌افتد و در مصرف عادی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آریا بانو


طرز تهیه روغن هسته انگور
طرز تهیه روغن هسته انگور چندان پیچیده نیست. برای این کار کافی‌ست انگورها را به خوبی شسته و بعد پوست رویی کرده و گوشت آن‌ها را مجزا سازید.
سپس هسته‌های انگور را کنار گذاشته و بگذارید به خوبی خشک شوند. برای انجام این کار می‌توانید از دستگاه خشک کن استفاده کنید و یا هسته‌ها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. پس از خشک شدن هسته‌های انگور، آن‌ها را در دستگاه آسیاب ریخته و آن قدر آسیاب کنید تا روغن آن‌ها خارج شود. (البته در شکل صنعتی از دستگاه پرس سرد برای روغن‌گیری استفاده می‌شود.) سپس باید هسته‌های انگور آسیاب شده را از صافی ریز عبور دهید، تا روغن از تفاله‌های هسته، مجزا شود.
نکات پایانی
می‌توان روغن دانه انگور را به صورت خام یا در پخت و پز با حرارت ملایم، مصرف کرد. به خاطر داشته باشید که سرخ کردن با روغن هسته انگور مجاز نیست و در صورت استفاده از این روغن روی حرارت زیاد، ترکیبات سمی از آن آزاد خواهد شد.
اگر چه می‌توان از روغن هسته انگور در پخت و پز با حرارت ملایم استفاده کرد، اما بهترین شکل استفاده از آن؛ به صورت خام و روی سالاد است. همین طور استفاده موضعی از این روغن در شکل بکر آن، روی پوست نیز تاثیرات فوق العاده‌ای خواهد داشت. اگر خواهان دریافت بهترین خواص از این روغن طبیعی باشید، جای دارد که به سراغ نوع بکر آن رفته و خالص‌ترین روغن هسته انگور را مورد استفاده قرار دهید.
شما چه تجربه ای از مصرف این روغن دارید؟ دیدگاه‌های خود را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان مجله انگیزه در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/669610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حجامت بیمه شد

چرا قانون فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان