آریا بانو

طرز تهیه دمپختک خانه داري

طرز تهیه دمپختک
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دمپختک باقالی که با نام دمی باقالی هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای پلویی ساده خوشمزه ایرانی است، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپختک باقالی در ادامه با چی شی همراه باشید. مواد لازم برای 4 نفر برنج 4 پیمانه باقالی زرد 1٫5 پیمانه پیاز 2 عدد متوسط تخم مرغ 2 عدد آب 4٫5 پیمانه کره 50 گرم نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی روغن و زردچوبه به اندازه کافی طرز تهیه دمپختک مرحله اول برای تهیه دمپختک ابتدا باقالی ها را به مدت 2 ساعت در یک کاسه آب می خیسانیم تا نرم شوند، برنج را هم نسبت به نوع آن در یک ظرف جداگانه به همراه مقداری نمک می خیسانیم. برای شروع ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. مرحله دوم سپس پیازهای نگینی را به همراه نیمی از کره داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و طلایی شوند، سپس نصف پیاز داغ را کنار می گذاریم. در ادامه باقالی ها را آبکشی می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم. مرحله سوم حالا چند دقیقه ای باقالی ها را تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند و هنگام پخت له نشوند. در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به باقالی ها اضافه می کنیم ( در صورت تمایل می توانید ادویه های مورد علاقه خود را نیز در این مرحله اضافه کنید ) مرحله چهارم سپس باقالی ها را به همراه ادویه ها خوب تفت می دهیم تا با هم ترکیب شده و یکدست شوند. پس از اینکه مواد به خوبی ترکیب شدند 2 پیمانه آب گرم اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت 10 دقیقه باقالی ها با حرارت بسیار ملایم بپزند. مرحله پنجم در ادامه برنج را آبکشی می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن برنج دو و نیم پیمانه دیگر آب گرم، به همراه پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری نمک و در صورت تمایل برای بهتر شدن رنگ غذا مقداری زعفران دم کرده هم اضافه می کنیم. مرحله ششم حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را ملایم تر می کنیم و صبر می کنیم تا آب موجود در قابلمه کشیده شود و آب خیلی کمی داخل قابلمه بماند. مرحله هفتم سپس 2 قاشق غذاخوری روغن مایع (از کره هم می توانید استفاده کنید) به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا غذا دم بکشد. در این مرحله برای دم کشیدن بهتر دمپختک می توانید زیر درب قابلمه یک دم کنی هم قرار بدهید. مرحله هشتم حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است تا دمپختک به خوبی دم بکشد. پس از اینکه دمپختک آماده شد باقیمانده کره را داخل آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. در کنار دمپختک معمولا از انواع ترشی، سالاد شیرازی و تخم مرغ نیمرو شده استفاده می شود. نکات طرز تهیه دمپختک دمپختک زعفرانی برای رنگ دادن به دمپختک معمولا از زردچوبه استفاده می شود ولی اگر می خواهید رنگ دمپختک شما کدر نباشد می توانید مقداری کمتری زردچوبه اضافه کنید و به جای آن از زعفران دم کرده استفاده کنید تا علاوه بر عطر بهتر دمپختک، رنگ مجلسی تری نیز داشته باشید.

دمپختک باقالی که با نام دمی باقالی هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای پلویی ساده خوشمزه ایرانی است، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپختک باقالی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
باقالی زرد1٫5 پیمانه
پیاز2 عدد متوسط
تخم مرغ2 عدد
آب4٫5 پیمانه
کره50 گرم
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن و زردچوبهبه اندازه کافی
طرز تهیه دمپختک
مرحله اول
برای تهیه دمپختک ابتدا باقالی ها را به مدت 2 ساعت در یک کاسه آب می خیسانیم تا نرم شوند، برنج را هم نسبت به نوع آن در یک ظرف جداگانه به همراه مقداری نمک می خیسانیم. برای شروع ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.
مرحله دوم
سپس پیازهای نگینی را به همراه نیمی از کره داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و طلایی شوند، سپس نصف پیاز داغ را کنار می گذاریم. در ادامه باقالی ها را آبکشی می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم.
مرحله سوم
حالا چند دقیقه ای باقالی ها را تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند و هنگام پخت له نشوند. در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به باقالی ها اضافه می کنیم ( در صورت تمایل می توانید ادویه های مورد علاقه خود را نیز در این مرحله اضافه کنید )
مرحله چهارم
سپس باقالی ها را به همراه ادویه ها خوب تفت می دهیم تا با هم ترکیب شده و یکدست شوند. پس از اینکه مواد به خوبی ترکیب شدند 2 پیمانه آب گرم اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت 10 دقیقه باقالی ها با حرارت بسیار ملایم بپزند.
مرحله پنجم
در ادامه برنج را آبکشی می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن برنج دو و نیم پیمانه دیگر آب گرم، به همراه پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری نمک و در صورت تمایل برای بهتر شدن رنگ غذا مقداری زعفران دم کرده هم اضافه می کنیم.
مرحله ششم
حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را ملایم تر می کنیم و صبر می کنیم تا آب موجود در قابلمه کشیده شود و آب خیلی کمی داخل قابلمه بماند.
مرحله هفتم
سپس 2 قاشق غذاخوری روغن مایع (از کره هم می توانید استفاده کنید) به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا غذا دم بکشد. در این مرحله برای دم کشیدن بهتر دمپختک می توانید زیر درب قابلمه یک دم کنی هم قرار بدهید.
مرحله هشتم
حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است تا دمپختک به خوبی دم بکشد. پس از اینکه دمپختک آماده شد باقیمانده کره را داخل آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. در کنار دمپختک معمولا از انواع ترشی، سالاد شیرازی و تخم مرغ نیمرو شده استفاده می شود.
نکات طرز تهیه دمپختک
دمپختک زعفرانی
برای رنگ دادن به دمپختک معمولا از زردچوبه استفاده می شود ولی اگر می خواهید رنگ دمپختک شما کدر نباشد می توانید مقداری کمتری زردچوبه اضافه کنید و به جای آن از زعفران دم کرده استفاده کنید تا علاوه بر عطر بهتر دمپختک، رنگ مجلسی تری نیز داشته باشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/669460/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مکیدن انگشت در کودکان خطرناک است؟

از "بکن نکن‌" به کودک بپرهیزید !

نقش بازی در رشد شخصیت کودک

کودکان موفق چه چیزی لازم دارند؟

بچه‌هایی که بچگی نمی‌کنند!

بررسی خصوصیت های اخلاقی نوزادان

5 علامت اعتیاد به اینترنت

اگر همیشه با کودک خود جنگ و دعوا دارید !

ترس از مدرسه را در کودکانمان از بین ببریم

مشت‌زنی در کودکان

نحوه برخورد معلمان با کلاس اولی ها

دلشوره های کلاس اولی ها

نکات اساسی پیش از ورود به دبستان

چه کنم فرزندم کتاب بخواند؟

بازگشت به مدرسه

راههای تقویت حافظه دانش آموزان

علل ترس کودکان از مدرسه و راه حل آن

بازی های رایانه ای، خوب یا بد!؟

فرشته‌های آزار دیده!

کودک من آزار جنسی دیده است؟

اگر کودک شما کابوس می بیند !

آموزش به بچه ها در مورد غریبه ها

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی