آریا بانو

آخرين مطالب

خونریزی بعد از سقط جنین در هر روش چقدر طول می‌کشد؟ پزشکي

خونریزی بعد از سقط جنین در هر روش چقدر طول می‌کشد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خونریزی بعد از سقط جنین عارضه‌ای کاملا طبیعی است اما اگر این خونریزی شدید شد و با گرفتگی، خستگی و سوزش سینه همراه باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.
بعد از سقط جنین معمولا دردهای دوره‌ای و خونریزی واژن و عوارضی از این قبلی را تجربه خواهید که نیاز به مراقبت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
علت خونریزی بعد از سقط جنین چیست؟
علت خونریزی‌های لخته‌ای بعد از سقط، اختلالات هورمونی ناشی از سقط است که باعث می‌شود رحم لخته و یا بافت غیرطبیعی دفع کند.
خونریزی بعد از سقط به مدت یک تا سه هفته کاملا طبیعی است و در هفته آخر این خونریزی و درد، کاملا قطع می‌شود. اما در صورتی که خونریزی همچنان ادامه داشت احتمال باقی ماندن جفت و محصولات حاملگی عامل اصلی این خونریزی است، که باید برای درمان تحت نظر پزشک باشید.
خونریزی بعد از سقط جنین به روش‌های مختلف
از هر 10 زن باردار، معمولا 2 یا 3 نفر تجربه سقط جنین در کمتر از 9 هفته بارداری را دارند. سقط به دو روش در کلینیک یا بیمارستان انجام می‌گیرد که هر کدام عوارض جانبی مختص به خود را دارد. روش‌های سقط به شرح زیر است:
1. روش ساکشن آسپیراسیون (کورتاژ)
این روش سقط به صورت جراحی است و معمولا بین هفته ششم تا شانزدهم بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش جراحی، ابتدا دهانه رحم به صورت موضعی بی حس می‌شود و سپس دستگاهی به نام اسپکولوم وارد واژن شده و رحم به اندازه مورد نیاز با این دستگاه باز شده و با دستگاه تناکولوم (ابزار جراحی با دسته بلند و یک گیره در پایان) و میله‌های جاذب متصل به دستگاه ساکشن، مکش جفت و جنین انجام می‌گیرد.

آریا بانو


انجام عمل سقط با روش ساکشن معمولا ده الی پانزده دقیقه زمان می‌برد؛ اما یکی از بدترین عوارض این عمل جراحی خونریزی طولانی مدت و به صورت لخته می‌باشد؛ این خونریزی به مدت ده روز و در برخی موارد بیشتر هم طول می‌کشد. از دیگر عوارض سقط با ساکشن موارد زیر است:
گرفتگی تهوع تعریق احساس ضعف لخته شدن خون آسیب به گردن رحم سوراخ شدن رحم عفونت ناشی از بافت باقی مانده در رحم بیماری‌های مقاربتی که منجر به تب و لرز می‌شود از دیگر عوارض جدی سقط با ساکشن است. اما اگر انجام این کار در کلینیک‌های معتبر و یا بیمارستان تحت نظر یک پزشک متخصص انجام شود کمترین عوارض را خواهید داشت.
2. روش اتساع و تخلیه (D & E)
روش اتساع و تخلیه برای بارداری 14 هفته به بالاست. در این روش پزشک از میله‌های لامیناریا استفاده می‌کند که ممکن است یک شب در رحم شما باقی بمانند. همچنین پزشک یک دوز دارو مانند میزوپرستول خوراکی و یا واژینال برای نرم شدن رحم به شما می‌دهد.
در این روش از ابزارهایی برای کمک به گشاد شدن دهانه رحم استفاده می‌شود. بعد از انجام این کار پزشک اقدام به پاکسازی رحم با بتادین می‌کند تا از هرگونه عفونت جلوگیری شود؛ بعد از تزریق بی‌حسی داخل رحم، علاوه بر استفاده از ساکشن با ابزاری مانند فورسپس، اقدام به تخلیه کامل رحم از جنین می‌کند.

آریا بانو


از بدترین عوارض روش سقط جنین با اتساع خونریزی سبک به مدت دو هفته ست. دیگر عوارض این روش، شامل موارد زیر است:
گرفتگی عضلات دفع لخته‌های خون درد در ناحیه کمر و زیر شکم تهوع
مراقبت‌های لازم در حین خونریزی بعد از سقط جنین
بعد از سقط جنین، پزشک یا کلینیک شما دستورالعمل‌های خاص مراقبت‌های بعد از سقط را به شما ارائه می‌دهد. برای کاهش عوارض ناخوشایند خونریزی بعد از سقط لازم است که حتما به آن‌ها عمل کنید.
برای کاهش عوارض جانبی و بهبود حال خود بعد از سقط جنین، می‌توانید:
از کمپرس‌های گرم برای کاهش گرفتگی‌های شکمی و … استفاده کنید. از مایعات زیاد برای حفظ آب بدن استفاده کنید؛ معمولا بعد از سقط، اسهال و استفراغ باعث بی آبی بدن می‌شود. برای کاهش گرفتگی و درد، از داروهایی مانند ایبوپروفن استفاده کنید. شکم خود را در محل گرفتگی، ماساژ دهید. برای تسکین حساسیت‌های پستانی، سینه بند مناسب ببندید. از آنجا که برخی از خانم‌ها تغییر عاطفی ناشی از اختلالات هورمونی شدید را تجربه می‌کنند، از نظر عاطفی باید تحت حمایت باشید. به قدر کافی استراحت داشته باشید تا دچار خونریزی شدید نشوید.

آریا بانو


پاسخ به سوالات احتمالی
1. آیا بعد از سقط جنین می‌توان بلافاصله وارد رابطه جنسی شد؟
بهتر است رابطه جنسی بین یک تا دو ماه پس از سقط جنین باشد. برای اینکه دچار عفونت نشوید توصیه می‌شود در زمان برقراری رابطه حتما اقدامات لازم برای بارداری انجام شود.
2. آیا می‌توان در دوران خونریزی بعد از سقط از تامپون استفاده کرد؟
استفاده از تامپون در دوران قاعدگی کاملا طبیعی است و استفاده از آن ایرادی ندارد. اما در دورانی که سقط جنین داشته‌اید بهتر است برای استفاده از تامپون وسوسه نشوید و جهت رعایت بهداشت از نوار بهداشتی استفاده کنید. در این مدت از قرار دادن هر چیزی درون واژن اجتناب کنید تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید؛ زیرا ابتلا به عفونت‌های شدید می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

آریا بانو


کلام آخر
زنانی که دچار سقط می‌شوند به دلیل از دست دادن خون زیاد معمولا دچار اختلالات خواب و بی‌خوابی شبانه می‌شوند و ممکن است رویاهای زیادی ببیینند؛ در این دوران لازم است که همسر نقش حامی را داشته باشد و در این روزهای سخت کنار او باشد تا از این بحران بیرون بیاید.
در آخر توصیه می‌کنیم مقاله « بارداری خارج از رحم » را هم بخوانید؛ این نوع بارداری منجر به سقط جنین با روش‌های فوق می‌شود. آیا شما تجربه سقط داشته‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین انگیزه در انتهای همین صفحه به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/668661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرفتگی زبان به چه دلیل است و درمان آن چیست؟

شناخت درمانی چیست و اصول و تکنیک های آن کدام است؟

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

با فشار دادن نقاطی از بدن استرس خود را کاهش دهید

احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

دوست خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

ارتباط بین افسردگی و رانندگی

5 راه برای غلبه بر ترس و رسیدن به موفقیت

با آدم های فضول‌ چگونه برخورد کنیم؟

آیا نصیحت کردن افراد کار درستی است یا خیر؟

هیجانات چه هستند و انواع هیجانات کدامند؟

روانشناسی رنگها

آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت روان چیست و چگونه برطرف می شود؟

خوب صحبت کنید تا همه عاشقتان شوند

تعبیر رنگ ها در خواب از دیدگاه روانشناسی

علت تیک عصبی و راههای درمان تیک عصبی

تک فرزندی چه مشکلاتی برای فرزندمان به همراه دارد؟

زنان شاغل سالم تر و شادترند یا زنان خانه دار

آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود

وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟

از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟

با کسانی که دروغ می‌گویند چگونه برخورد کنیم؟

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان