آریا بانو

آخرين مطالب

واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا؛ از هراس والدین تا دلایل پزشکی / نظر شما چیست؟ پزشکي

واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا؛ از هراس والدین تا دلایل پزشکی / نظر شما چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بعد از حدود 580 روز که دانش آموزان از مدارس دور بودند، امسال نیز شروع مدارس به صورت مجازی خواهد بود، البته مجموعه دولت در تلاش برای شروع مجدد آموزش حضوری هستند و این امر با شروع واکسیناسیون دانش آموزان از دیروز، دور از انتظار نخواهد بود.
بهرحال روز گذشته ( 28 شهریورماه) با وجود حرف و حدیث های بسیار، با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین 1 مهر 1382 تا 1 مهر 1383) به مرحله اجرایی رسید. البته این درحالی بود که وزیر بهداشت پیش‌تر تاکید کرده بود واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 سال بلامانع است اما بر اساس آنچه که در سامانه salamat.gov.ir مشاهده می‌شود، فعلا سامانه برای متولدین 1383 و ماقبل بازگشایی شده است که احتمالا این تصمیم برای جلوگیری از بروز تجمع دانش‌آموزان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفته شده است.
آنچه واضح است ابتدا دانش آموزان پایه دوازدهم که باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، در اولویت قرار گرفته اند.
اما سوال اصلی اینجاست؛ کدام واکسن‌ها برای دانش‌آموزان مناسب است؟ پرسشی که وزیر بهداشت در پاسخ به آن تاکید می‌کند که «براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.»
و این در حالی است که رئیس گمرک در روزهای گذشته از واردات واکسن تک دوز سینوفارم که مخصوص کودکان است، خبر داده بود که البته با شروع واکسیناسیون با واکسن دو دوزی سینوفارم، مشخص است که این وعده هنوز محقق نشده است.
از طرفی برخی متخصصین نسبت به واکسیناسیون کودکان تردیدهایی دارند و این موضوع در بسیاری از کشورها مورد بحث قرار گرفته است.
رویکرد متفاوت کشورها به واکسیناسیون کودکان علیه کرونا
برخی کشورهای دیگر نیز مدتی است که واکسیناسیون نوجوانان در برابر بیماری را آغاز کرده اند اما رویکردها در این رابطه متفاوت است اما واکسیناسیون کودکان تا امروز فقط در کوبا انجام شده است.
طبق توصیه مقامات ارشد سلامت انگلیس کودکان 12 تا 15 ساله این کشور می توانند در برابر بیماری کووید-19 واکسینه شوند و بدین ترتیب یک دوز واکسن فایزر به آنان تزریق می شود.
در ماه مه، آژانس دارویی اروپا (EMA) تزریق واکسن فایزر به کودکان 12 تا 15 ساله را تایید کرد. از آن زمان، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا با سرعت های مختلف این اقدام را آغاز کردند. در دانمارک (نوجوانان 12 تا 15 ساله) و در اسپانیا (نوجوانان 12 تا 19 ساله)، بیشتر کودکان این گروه سنی حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند.
فرانسه نیز به سرعت در حال انجام واکسیناسیون است و 66 درصد از افراد 12 تا 17 ساله یک دوز از واکسن را دریافت کرده و 52 درصد کاملا در برابر بیماری واکسینه شده اند. همچنین تا ماه اکتبر گذرنامه سلامت در این کشور به افراد زیر 18 سال نیز تعلق می گیرد به این معنی که همه نوجوانان برای ورود به مکان هایی مانند سینما، موزه ها، رستوران ها و مراکز خرید سرپوشیده، باید گذرنامه سلامت ارائه دهند.
مشاوران علمی آلمان توصیه کردند که واکسن تنها باید به کودکان 12 تا 15 ساله مبتلا به بیماریهای زمینه ای ارائه شود. اما در ماه اوت و پس از گسترش بیشتر سویه دلتا، تزریق واکسن به همه افراد بالای 12 سال گسترش یافت.
در سوئد کودکان 12 تا 15 ساله تنها در صورت داشتن بیماری ریوی، آسم شدید یا سایر بیماریهای پرخطر، واجد شرایط واکسیناسیون هستند.
در نروژ به تازگی تزریق واکسن به کودکان 12 تا 15 ساله اعلام شده، اما تنها دوز اول تزریق می شود و تصمیمی برای تزریق دوز دوم اتخاذ نشده است.
در ماه مه، تنظیم کنندگان مقررات دارویی در ایالات متحده و کانادا اولین افرادی بودند که تزریق واکسن فایزر برای کودکان 12 سال به بالا را تصویب کردند. بلافاصله توزیع واکسن در سراسر ایالات متحده آغاز و دو دوز واکسن به فاصله سه هفته تزریق شد.
همچنین شرکت فایزر بررسی اثربخشی واکسن کرونا را روی کودکان سنین پایینتر آغاز کرده است. انتظار می رود نتایج اولیه بررسی تاثیر واکسن در افراد بین 5 تا 11 سال در ماه سپتامبر و داده های مربوط به نوزادان شش ماهه تا چهار ساله تا پایان سال به دست آید.
در شیلی نیز تزریق واکسن به کودکان شش ساله تایید شده، در حالیکه این شرکت اخیرا آزمایشات بالینی خود را برای آزمایش واکسن روی کودکان شش ماه تا 17 ساله آفریقای جنوبی آغاز کرده است.
چین شرایطی را فراهم کرد تا برخی از کودکان سه تا 17 ساله بتوانند واکسن تولیدی شرکت سینوواک را دریافت کنند. چین اولین کشوری بود که واکسیناسیون برای این گروه سنی را مورد تایید قرار داد.
تنظیم کنندگان مقررات دارویی کشور هند واکسن جدید تولید داخلی موسوم به Zydus Cadila را برای همه افراد 12 سال به بالا تایید کرد.
در حال حاضر این تزریق واکسن باید در سه دوز جداگانه با استفاده از یک اپلیکاتور بدون سوزن انجام شود، نه یک سرنگ سنتی. این شرکت گفته است امیدوار است به زودی آزمایش‌های خود را در کودکان کوچک‌تر از دو سال و بالاتر آغاز کند.
همانطور که در بالا بررسی کردیم با وجود تردیدها، واکسیناسیون در کودکان بر علیه بیماری کرونا در بسیاری از کشورها شروع شده و ادامه دارد و البته به دلیل اینکه کشور زودتر به ایمنی جمعی دست یابد، واکسیناسیون کودکان غیرقابل اجتناب است ولی انتظار از وزارت بهداشت این است که اینکار را با تامل و بدون هیجان زدگی و با پلتفرم های تایید شده انجام دهد که از سویی نگرانی خانواده ها از سلامتی کودکان برطرف شود و از سویی شادابی و طراوت هر چه زودتر به جامعه باز گردد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/667625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد