آریا بانو

آخرين مطالب

پروانه‌های علف شیر خون‌آشام‌تر از چیزی هستند که به‌ نظر می‌رسند گوناگون

پروانه‌های علف شیر خون‌آشام‌تر از چیزی هستند که به‌ نظر می‌رسند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - زومیت / دانشمندان از رفتار عجیبی در پروانه‌های علف‌ِ شیر خبر می‌دهند. این پروانه‌ها به لارو‌ها حمله می‌کنند و شیره درون آن‌ها را می‌مکند.
پروانه‌ها میان گل‌ها پرواز می‌کنند و بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند؛ ولی بعضی از آن‌ها ممکن است کشنده‌تر از چیزی باشند که فکر می‌کنید. طبیعت‌شناسان به‌تازگی دریافته‌اند چندین گونه از پروانه‌های علفِ‌ شیر (شه‌پروانه‌ایان) با خشونت تمام، شیره لارو‌های گونه خود را می‌مکند تا به آلکالوئید‌های سمی درون آن دست پیدا کنند.
این رفتار در مقاله‌ای در نشریه Ecology شرح داده شده است. نویسندگان این مقاله می‌گویند تاکنون چنین رفتاری در میان سایر پروانه‌ها یا حشرات دیگر در قبال هم‌نوعان خود گزارش نشده است. تغذیه پروانه‌ها از ملخ‌ها که حاوی آلکالوئید‌های سمی هستند پیش‌تر دیده شده بود؛ ولی تاکنون کسی سرقت این ترکیبات توسط پروانه‌های بالغ از خویشاوندان خودشان را گزارش نکرده است
دانشمندان کلمه‌ای برای توصیف این رفتار سمی نداشتند؛ بنابراین نویسندگان این مقاله عبارت کلپتوفارماکوفاژی (Kleptopharmacophagy) را برای آن پیشنهاد داده‌اند. این عبارت ترکیبی از Klepto به معنی سرقت، Pharmaco به معنی دارو و Phagy به معنی خوردن و بلعیدن است و اشاره به سرقت و خوردن مواد مفید از بدن موجودی دیگر با هدفی غیر از تغذیه دارد.
این کشف در دسامبر 2019انجام شد؛ زمانی که دو دوست به ذخیره‌گاه طبیعی تانگکوکو باتوانگاس در بخش شمالی جزیره سولاوسی اندونزی سفر کردند. یی‌کای تی، دانشجوی آبزی‌شناسی در دانشگاه سیدنی و مؤسسه تحقیقاتی موزه استرالیا و وی سونگ، طبیعت‌شناس سنگاپوری، در پی علاقه مشترکشان به پروانه‌ها و عکاسی ماکرو، تعطیلات را در ذخیره‌گاه به عکاسی از مجموعه حیرت‌انگیز پروانه‌های جزیره گذراندند.
بسیاری از پروانه‌های مورد علاقه این دو از خانواده پروانه‌های علف‌شیر بودند. این خانواده شامل 300 گونه مختلف، از جمله گونه مشهور پروانه شهریار است که همگی برای شکارچیان سمی هستند. آن‌ها بیشتر مواد سمی خود را با تغذیه از گیاهان غنی از آلکالوئید به دست می‌آوردند و با رنگ‌های خیره‌کننده و جذابشان به شکارچیان هشدار می‌دهند.
در روز اول سفر، آن‌ها به یک منطقه جنگلی در حاشیه ساحل رسیدند و خود را در معدن پروانه‌ها یافتند. صد‌ها پروانه علف‌شیر از گونه‌های مختلف دور یک محدوده پوشیده از گیاه در نزدیکی بستر جنگل در حال پرواز بودند؛ منظره‌ای که حتی در این ذخیره‌گاه غنی هم کمیاب بود.
سونگ و تی که از دیدن این منظره به شوق آمده بودند، ساعت‌ها مشغول عکاسی از حشرات شدند. آن‌ها در پایان روز هنگام مرور تصاویر، متوجه رفتاری عجیب و شیطانی شدند. پس از دیدن این تصاویر، سونگ و تی دو روز بعد را به ثبت جزئیات این ولع ترسناک در همان محدوده سپری کردند. سانگ می‌گوید: «به نظر ما این مورد خیلی جذاب بود.»

آریا بانو

پروانه‌های علف‌شیر در حال مکیدن شیره لاروهای زنده یا مرده
سانگ و تی ساعت‌ها به تماشای هفت گونه مختلف از پروانه‌های علف‌شیر، مانند روحِ بلانکارد و پروانه بَبری پرداختند. آن‌ها بدن لارو‌های زنده یا مرده را با خشونت تمام با پنجه‌های قدرتمند روی پاهایشان می‌خراشیدند تا شیره درونشان از آن‌ها خارج شود و سپس آن را بنوشند. این رفتار را نمی‌توان نوعی شکار در نظر گرفت؛ زیرا بسیاری از لارو‌ها از این حملات جان سالم به‌ در می‌برند.
همچنین آن‌ها مشاهده کردند پروانه‌ها رفتار مشابهی با برگ‌های گیاهان حاوی آلکالوئید‌های سمی انجام می‌دهند. لارو‌های پروانه‌ی علف‌شیر نیز با تغذیه از برگ‌های حاوی آلکالوئید‌های پیرولیزیدین، خود را برای شکارچیان غیر‌ قابل خوردن می‌کنند.

آریا بانو

پروانه‌های علف‌شیر در حال خراشیدن برگ‌ها
تغذیه مداوم از آلکالوئید‌های پیرولیزیدین برای پروانه‌های علف‌شیر نر بسیار بااهمیت است. این آلکالوئید‌ها از اجزای فرومون‌های جفت‌گیری و هدایای ازدواج (Nuptial gifts) هستند که شامل قطرات اسپرم و مواد مغذی است که جنس نر حین جفت‌گیری وارد شکم جنس ماده می‌کند. از میان تمام پروانه‌هایی که سونگ و تی در حال خراشیدن برگ‌ها و لارو‌ها مشاهده کردند، فقط یک مورد ماده بود. این تأییدی بر نظریه محققان است که علت حملات پروانه‌های علف‌شیر به لارو‌ها را آلکالوئید‌های سمی درون بدن قربانی می‌دانند.؛ اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز است.
دیوید لامن، نویسنده همکار این مقاله و حشره‌شناس و استاد سیتی‌کالج نیویورک، می‌گوید: «یکی از آزمایش‌های تعیین‌کننده در این مورد، بررسی و تأیید انتقال این ترکیبات از لارو به بدن پروانه مهاجم است.»
به نظر تی، تهاجم پروانه‌ها به لارو‌ها پدیده‌ای غیر‌ عادی نیست.
پروانه‌ها مجموعه‌ای از رفتار‌های زننده و خشن دارند. یک نمونه دیگر، پدیده تجاوز شفیرگی است که پروانه نر، پروانه ماده‌ای که در وضعیت زرپوست قرار دارد و هنوز مراحل دگردیسی را تکمیل نکرده است، وادار به جفت‌گیری می‌کند.
دکتر کلینت پنیک، استادیار دانشگاه ایالتی کنساو در جورجیا که زندگی اجتماعی حشرات را مطالعه می‌کند و در این مطالعه شرکت نداشته است، در تأیید این نظر می‌گوید:
هرچه بیشتر زوم کنیم، حشرات بیشتری می‌بینیم که با یکدیگر می‌جنگند و خون یکدیگر را می‌نوشند. این یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مطالعه حشرات است که می‌توانید از در خانه‌تان خارج شوید و شاهد کنش‌های زیستی بسیار خشن باشید؛ البته در مقیاس کوچک.
سونگ و تی از حشره‌دوستان در سراسر جهان دعوت کرده‌اند تا نمونه‌های بیش‌تری از کلپتوفارماکوفاژی پروانه‌ها بیابند و تصاویر این رفتار را با آن‌ها از طریق آدرس ایمیل Hungrymilkweed[@]gmail.com به اشتراک بگذارند.
پس از مطالعه این مطلب، چه حسی نسبت به پروانه‌ها دارید؟ احساستان را با زومیت در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/666607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای آهنگ «شاید یه شب بارون» توسط مهدی دارابی

ترانه «نیمه گمشده» با صدای حامیم

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به یک دلیل سنگ زدن به مردم!

طرز تهیه پای چوپان

طرز تهیه بریانی مرغ هندی

بهترین زمان برای تولد نوزاد

ترفندها برای صمیمی شدن با نوجوان بد اخلاق

شروط یک عروس خانم برای آقا داماد، مجازی را ترکاند

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

شبیه سازی دیدار رئال مادرید - بارسلونا با لگو

چهره ها/ عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم رضوی

اعتصاب غذا به روش "مهران غفوریان"

مار نیشش زد به جای اینکه خودش بمیره مار مرد!

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

اجرای زیبای علیرضا افتخاری با شعری از سعدی

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

روش تهیه مربای توت فرنگی

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏