آریا بانو

آخرين مطالب

گلایه مردم پنجشیر: چرا ایران کمک نکرد؟ سياسي

گلایه مردم پنجشیر: چرا ایران کمک نکرد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - در این روزها مهم‌ترین اتفاق خبری که در افغانستان می‌گذرد، ماجرای پنجشیر است؛ یعنی جایی که بیشترین مقاومت در مقابل طالبان انجام شده و رهبرشان احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود به‌عنوان آلترناتیو و مخالف اصلی طالبان شناخته می‌شود.
روزنامه همشهری - حامد هادیان: شب‌های کابل خیلی زود شروع می‌شود. مغازه‌ها، رستوران‌ها و پاساژ‌ها اکثرا ساعت 10 شب می‌بندند و تویوتا‌های طالب با پرچم‌های سفید در خیابان‌های خالی گشت می‌زنند؛ چیزی که قبل از ورود طالبان نبود. نخستین شبی که به کابل رسیدیم، به یکی از همین شب‌های خلوت خوردیم. از بس ما را از زورگیر‌ها ترسانده بودند، هر گدا یا کارتن‌خوابی را با دزد اشتباه می‌گرفتیم. هرچند بالاخره به سلامت به مسافرخانه رسیدیم.
در این روز‌ها مهم‌ترین اتفاق خبری که در افغانستان می‌گذرد، ماجرای پنجشیر است؛ یعنی جایی که بیشترین مقاومت در مقابل طالبان انجام شده و رهبرشان احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود به‌عنوان آلترناتیو و مخالف اصلی طالبان شناخته می‌شود. در بین بسیاری از مردم افغانستان این دوگانه ساخته شده؛ یعنی تو یا طرفدار طالبی یا احمد مسعود. ولی رسیدن به پنجشیر خودش ماجرایی دارد. مسیر برای خبرنگاران مسدود است. از دوست خبرنگاری شنیدم که برای رفتن به پنجشیر می‌توان از طالبان اجازه گرفت. راه دیگری که فهمیدم این بود که از کابل یک دربست بگیرم که من را به پنجشیر برساند و برگرداند و در ایست بازرسی‌ها هم بگویم که محلی هستم. چند خبرنگار اینجوری وارد شهر شدند.
با راهنمایی عکاس خبرگزاری رویترز، برای گرفتن مجوز کار خبری به سازمان اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی طالبان رفتم. از مسافرخانه تا آنجا خیلی راه نبود. شهر شلوغ و زندگی در جریان بود. فقط نیرو‌های طالب به جای پلیس در خیابان‌ها گشت می‌زدند. به ساختمان وزارت رسیدم. جلوی ساختمان، مأمور امنیتی جلویم را گرفت. گفتم ژورنالیست ایرانی هستم. یک شماره تلفن داد و گفت زنگ بزن.
بعد از تماس و معرفی توسط همان مأمور و بعد از بازرسی بدنی به داخل ساختمان راهنمایی شدم. مسئول اداری طالبان بعد از چک‌کردن کارت خبرنگاری، پاسپورت و احوال‌پرسی به زبان فارسی، مجوز را بدون معطلی صادر کرد. فقط گفت شما مجوز کار در 4 نقطه را ندارید؛ 1. میدان هوایی کابل 2. پنجشیر 3. مراکز نظامی و 4. اعتراضات. ممنوعیت‌هایی که گذاشته بودند طبیعی بود. مجوز را وزیر اطلاعات و فرهنگ امضا کرده بود یعنی ذبیح‌الله مجاهد. فکر‌کردم. اگر ایران بود چند هفته برای گرفتن همین مجوز این‌ور و آن‌ور می‌رفتم.

آریا بانو


توی فکرم دنبال راهی بودم که به پنجشیر بروم حتی به همان روش دربست‌کردن یک ماشین برای رفت و برگشت. بعد از گرفتن مجوز به باغ‌وحش کابل رفتم تا وضعیت یک مکان تفریحی را در دوران جدید ببینم. مثل بقیه مراکز تفریحی خلوت بود. این خلوتی را در کافه‌ها و کتابفروشی‌ها و جا‌های دیگر هم می‌شد دید. مردم یکباره شوکه شده‌اند. می‌ترسند خیلی از خانه خارج شوند یا دل و دماغ ندارند. از لحاظ اقتصادی هم خیلی ضربه دیدند. جلوی قفس شتر‌ها بودم که یک دوست مستندساز زنگ زد و گفت ما مجوز ورود به پنجشیر را داریم و اگر دوست داشتی می‌توانی همراه ما بیایی. من هم از خدا خواسته همراه‌شان شدم. اصلا آمده بودم به افغانستان بروم پنجشیر.
ماجرای پنجشیر این‌جوری است که مردم در کابل هم خبر دقیقی از آنجا ندارند. اینترنت هنوز قطع است و با اینکه مردم رفت‌وآمد دارند، ولی شایعه بیشتر از واقعیت پخش می‌شود. بیشتر مردم پنجشیر از ترس، فرار کرده‌اند و در مناطقی مثل سرای شمالی کابل چادر زده‌اند. در خبر‌ها پنجشیر هر روز بین طالبان و مقاومت پنجشیر دست‌به‌دست می‌شود. ماجرای نسل‌کشی و کوچ اجباری و تجاوز در بین خبر‌ها خیلی دیده می‌شود.
پنجشیر حدود 27 دره اصلی دارد و هر دره چندین دره فرعی. این منطقه در زمان روس‌ها به جهنمی برای آن‌ها تبدیل شده و مجبور شدند که آنجا را ترک کنند. در این 20 سال بسیاری از فرماندهان نظامی افغانستان از بین مردم همین جا انتخاب شده‌اند و حرف‌های زیادی درباره نفوذ‌ناپذیری آن گفته می‌شد.
سوار ماشین شدم و بعد از عبور از ترافیک سنگین کابل به شهر گل‌بهار در ورودی پنجشیر رسیدیم. هر چقدر جلوتر می‌رفتیم از تعداد ماشین‌ها کمتر می‌شد. ایست بازرسی‌های طالبان هم بیشتر و جدی‌تر. سربازانی با چشمان سرخ و کم‌خوابیده که با دقت ماشین‌ها را بازرسی می‌کردند تا غیربومی یا خبرنگار وارد شهر نشود. ورود و خروج اهالی پنجشیر به شهر ممنوع نبود. هرچند دقیقه یک کامیونت که وسایل خانه‌اش را بار زده بود، از کنارمان رد می‌شد و به سمت کابل می‌رفت. همزمان یک تویوتای طالب به سمت پنجشیر.

آریا بانو


خیلی طول نکشید که به دروازه اصلی پنجشیر رسیدیم؛ یعنی جایی که بیشترین مقاومت، یعنی 3 روز در مقابل طالبان صورت گرفته بود و بعد به‌خاطر حضور پر‌تعداد طالبان و خیانت برخی فرماندهان، پنجشیر سقوط کرد. بعد از سقوط این نقطه در ورودی شهر بقیه مناطق هم بیشتر از چند ساعت مقاومت نکردند و طالبان تا ته بازارک یعنی مرکز شهرستان را تخت گاز رفت. تیم مستند کمی فیلم می‌گرفت من هم کنار چند نگهبان طالب نشستم و حرف زدیم. همه‌شان تجربه حضور در ایران را داشتند.
به اسم، خیابان‌ها را می‌شناختند. یک مرد جاافتاده فرمانده‌شان بود. از عملیات ورود پرسیدم؛ معتقد بود کسی مقاومت نکرده است. پرسیدم تو استخدام طالبی و حقوق می‌گیری؟ گفت نه برای خدا می‌جنگم. یک بزش را فروخته بود و با موتور خودش از فاریاب به جنگ آمده بود. 25 روز بود که به خانه نرفته بود. شغلش هم کشاورزی بود. از من درباره فلسطین هم پرسید که چرا کسی کمکش نمی‌کند تا آزاد شود. کمی برایش توضیح دادم. همزمان ماشین‌های مختلف می‌آمدند و بازرسی می‌شدند.
اکثر طالب‌هایی که آنجا بودند، کمتر از 30 سال داشتند. در ورودی عکس‌های احمد شاه مسعود و شهدای پنجشیر پاره شده بود. تا ته جاده پر بود از این پوستر‌ها و بنر‌های پاره شده. بعد از ورود طالبان تمام مناطق شهری و بسیاری از مناطق حاشیه‌ای پنجشیر هم سقوط کرده و همه جا در اختیار آنها‌ست. طالبان برای مناطق مسئول و والی هم مشخص کرده بود. اکثر نیرو‌های طالبان نیرو‌هایی هستند که بی‌جیره و مواجب فقط برای عقیده دینی در این جنگ حضور داشتند. بومی هم در بین‌شان پیدا می‌شد. بعضی از پنجشیری‌ها هم به آن‌ها کمک کرده بودند. برای نماز در یکی از مساجد شهرستان عنابه صبر کردیم. شهر خالی و سوت و کور بود. اداره شهر در اختیار یک جوان طالب 24ساله بود که 8سال بود به عضویت طالبان در آمده بود.

آریا بانو


توی مسجد می‌خواستم وضو بگیرم که یکی از نیرو‌های طالب گفت چرا مثل مسلمان‌ها وضو نمی‌گیری. ماندم چه جوابی بدهم، پیچاندم. کلا برای نماز خواندن رعایت می‌کنیم و به جای مهر با دستمال کاغذی نماز می‌خوانیم، ولی وضو را نمی‌شود کاری کرد. شب را مجبور شدیم در خانه یکی از اهالی بمانیم. اینترنت واقعا قطع بود. برق هم با اینکه گفته شده بود وصل شده، ولی هنوز نبود و با یک موتور برق کمی برق داشتیم. پنجشیر منطقه به‌شدت زیبا و ییلاقی است. بعد از ورود طالبان به شهر، مردم با وحشت به کوه‌ها فرار کردند.
پنجشیر جایی کوهستانی مثل چالوس یا کردستان خودمان است. مردم ترس زیادی از طالبان داشتند. تبلیغات زیادی شده بود و انگار در بدخشان، ولایت نزدیک به پنجشیر، هم اتفاقات ناگواری برای مردم رخ داده بود. ولی بعد از چند روز با تمام‌شدن آذوقه و صحبت طالبان به شهر‌ها برگشتند. هر چند به‌دلیل بازرسی خانه‌ها برای یافتن سلاح و گشتن گوشی‌ها برای پیداکردن ارتباط با مجاهدین، شهر را ترک کردند. پاره‌کردن بنر‌ها و شکستن قبر احمد شاه مسعود خیلی روی مردم تأثیر منفی گذاشته است. از طرفی مردم حس می‌کنند که قرار است به‌زودی مجاهدین از کوه‌ها، عملیات‌های چریکی‌شان را شروع کنند.
کشته‌های دو طرف نامعلوم است. به‌عنوان مثال، در عنابه 8نفر کشته شدند که از هرکسی می‌پرسی، یک روایت را بیان می‌کند. نیرو‌های مقاومت پنجشیر بعد از عقب‌نشینی راهی کوه‌ها شدند. شاید کار هوشمندانه‌ای انجام داده‌اند، زیرا ممکن بود مردم آسیب ببینند. از یکی از مدافعین شنیدم مقاومت منتظر زمستان است که با بارش نخستین برف، طالبان را زمینگیر کند. البته طالبان قبل از اینکه برف بیاید باید نگران ماجرای راه‌دادن همه قومیت‌ها در حکومت و معیشت مردم باشد.

آریا بانو


اگر گره‌های معیشتی را باز نکند با برف امسال یا برف یکی دوسال دیگر ممکن است خودشان آب شوند. در تمام جاده‌ها بیشتر از ماشین‌های مردم تویوتا‌های طالبان حضور دارد. یکی از مردم بومی تا می‌فهمید ایرانی هستم، می‌گفت چرا ایران کمک نظامی نکرد. در زمان احمد شاه مسعود، ایران یکی از حامیان او بود و مردم انگار انتظار داشتند که ایران هم کمک کند. پنجشیر در واقعیت سقوط کرده، ولی جنگ رسانه‌ای دو طرف همچنان در جریان است و احتمالا با وصل‌شدن اینترنت گسترش یابد. مردم پنجشیر هنوز به مقاومت امید دارند. آن‌ها می‌گویند مثل زمان شوروی، طالبان را هم با جنگ چریکی بیرون می‌کنیم. امروز بخش مهمی از مردم افغانستان علی‌الخصوص در مناطق شهری و جوانان، حامی احمد مسعود هستند.
هر چند این حمایت خود را علنی نکرده باشند و خیزش اجتماعی نشده باشد، ولی همه منتظرند ببینند چه اتفاقی روی می‌دهد. به‌نظر همه چیز در آینده مشخص می‌شود. اگر طالبان رفتارش را عوض نکند، آن روز به‌راحتی مقاومت به شهر‌های دیگر نیز سرایت خواهد کرد و دوباره جنگ داخلی شروع می‌شود. مقاومت کوتاه مردم پنجشیر باعث شد این گزاره که همه مردم افغانستان حامی طالبان هستند، بشکند. درباره وضعیت احمدمسعود، طالبان می‌گوید رفته به تاجیکستان، اما مردم می‌گویند در کوه‌هاست و عده‌ای هم می‌گویند در ایران است. نمی‌دانم آخر این ماجرا کجاست؟ ولی داستان احمد مسعود تازه شروع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/664116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنگوی شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند/ ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کارکرده

نکاتی که متقاضیان درباره خرید خودرو باید بدانند!

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اجرا می‌شود/ قیمت سایر خودروها هفته بعد اعلام می‌شود

اعلام قیمت مابقی خودرو‌های مونتاژی در هفته آینده

فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع می‌شود؟

دهن‌کجی مونتاژکاران به شورای رقابت

مهلت تعریف حساب وکالتی خرید خودرو امشب تمام می‌شود

دردسر گواهینامه برای مادران متقاضی خودرو

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی/ فورش فوری این خودروها ممنوع شد

تعزیرات با گران فروشی خودرو برخورد می‌کند؟/ سردرگمی مشتریان درباره قیمت خودرو

خودروهای در استطاعت 10 دهک

واریز 5 هزار میلیارد تومان به جیب دولت از طریق فروش خودروهای وارداتی!

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد

حذف شرط 1 سال رهن بودن سند خودرو؛ پرداخت مالیات یا دلالی کدام به صرفه‌تر است؟

تارای تصادفی هم‌قیمت تویوتا در سال 1395!

توضیح شورای رقابت در مورد حذف شرط رهن سند خودرو | جزئیات نخستین حراج خرده فروشی خودروهای سواری

گسل خودرویی فعال شد؟

رهن گرفتن سند خودرو شامل کدام طرح‌های خودرویی می‌شود؟

قیمت چانگان از سوی شورای رقابت تعیین شد

عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار، پس از 4 سال کلید خورد

ژیان 250 میلیون تومان شد!

حذف و اضافه خودرو در اردیبهشت

زمان قرعه کشی خودروهای ثبت نامی مشخص شد+ جزئیات

خودروسازان باز هم تهدید کردند/ 7 استاندارد تعلیقی قابل اجرا نیست!

لیست خودروهای وارداتی به‌روز شد/ اعلام زمان عرضه محصولات خارجی

قیمت خودرو امروز 16 خرداد/ چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

بازی پوپولیستی در زمین خودرو

فصل مردودی واردات خودرو

افزایش قیمت 25 محصول ایران خودرو از اول تیر با مصوبه شورای رقابت/ 3 محصول ارزان شد (+جدول تغییر جدید)

تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی

انصراف 50 درصدی متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه/ 20 درصد خریداران خودروهای داخلی پول واریز نکردند

شورای رقابت: اعتراض خودروسازان به قیمت‌ها مردود است

قیمت جدید 29 محصول تولیدی ایران‌خودرو اعلام شد

ریزش قیمت خودرو، معادلات را عوض کرد/ تقدسی: 50 هزار متقاضی در طرح یکپارچه فروش انصراف دادند

جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده/ شرط تأسیس نمایندگی حذف شد

فردا؛ اعلام زمان تحویل خودروهای داخلی و مونتاژی

متقاصیان خرید خودرو بخوانند/ زمان آزاد شدن حساب وکالتی متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد

بایکوت خودرو در بهارستان

دستور شورای رقابت برای توقف فروش خودرو در بورس + جزییات

نتایج نوبت دهی خودروها مشخص شد؛ برداشت وجه از صبح فردا

دولت با گران کردن خودرو باز هم دستش را توی جیب مردم کرد

خبر جدید برای متقاضیان خرید خودرو/ نتایج اولویت‌بندی تحویل خودروهای فروش یکپارچه اعلام شد

تعرفه‌های نجومی برای خودروی وارداتی/ به فاصله چند متر خودروی 10 هزار دلاری 27 هزار دلار می‌شود

شرط پلاک فعال برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه برای چه کسانی لغو شد؟

علت عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان/ نتایج خودروهای فرسوده این هفته اعلام می‌شود

قیمت باورنکردنی خودرو در افغانستان/ سانتافه 1.7 میلیارد تومان!

رشیدی کوچی: در کجای دنیا 171 درصد، عوارض خودرو گرفته می‌شود؟ / دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند

لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت تصویب شد

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو/ قرعه‌کشی خودروها تمام شد؛ حالا امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد