آریا بانو

آخرين مطالب

مصرف ویتامین B12 چه زمان از روز بهتر است؟ پزشکي

مصرف ویتامین B12 چه زمان از روز بهتر است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - نمناک /ویتامین B12 یا کوبالامین یکی از ویتامین های گروه B و محلول در آب است که در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش ضروری دارد. ویتامین B12 به طور طبیعی در فرآورده های حیوانی از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود اما اگر به هر دلیلی نیاز بدن به این ویتامین از طریق مصرف مواد غذایی تامین نشود، باید از مکمل های حاوی این ویتامین مثل قرص ویتامین B12 کمک گرفت.
هنگام مصرف این ویتامین باید به زمان مصرف آن توجه نمود زیرا زمان مصرف آن بر جذب بهتر این ویتامین تاثیر فراوان دارد. اگر جزو افرادی هستید که از این مکمل استفاده می کنید، حتما این بخش از نمناک را مطالعه نمایید.
بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین B12
بهترین زمان برای مصرف مکمل های ویتامین B12 صبح است و ترجیحاً همراه با غذا مصرف شود؛ به خصوص اگر معده حساسی دارید. به نظر می رسد که ویتامین B12 باعث افزایش متابولیسم، افزایش سطح انرژی و هوشیاری می شود و به همین خاطر مصرف مکمل های ویتامین B12 در صبح می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؛ اما از مصرف مکمل های ویتامین B12 در شب خودداری کنید، زیرا بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد.
حتی دوز های بالای 1000 میکروگرم از این مکمل کاملاً بی خطر است اما از مصرف مکمل های ویتامین B12 در شب اجتناب کنید زیرا ممکن است بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.
میزان توصیه شده برای مصرف روزانه چقدر است؟
در طول روز، ما حداقل به 2.4 میکرو گرم ویتامین B12 نیاز داریم اما فقط منابع غذایی حیوانی حاوی ویتامین B12 هستند و به همین خاطر، گیاه خواران یا افرادی که از رژیم گیاهی پیروی می کنند، در معرض خطر کمبود ویتامینB12 می باشند.
همچنین نوزادان، کودکان، زنان باردار و شیرده و افراد مسن گروه هایی هستند که در معرض خطر بالای کمبود ویتامین B12 قرار دارند.
تنها چند غذای گیاهی هستند که حاوی ویتامین B12 می باشند، به عنوان مثال مخمر غذایی، تمپه، کلرلا یا غذا های غنی شده ممکن است حاوی ویتامین B12 باشند اما گیاه خواران حتما باید از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنند. استفاده از مکمل یک راه حل ارزان و مطمئن برای جلوگیری از کمبود این ویتامین است.
بالاترین دوز قابل مصرف ویتامین B12 چه مقدار است؟
در واقع دوز بالای قابل مصرف خاصی تا کنون مشخص نشده است. حتی مقادیر بسیار بالای ویتامین B12 هم پتانسیل کمی برای ایجاد مسمومیت دارند. ویتامین B12 به طور کلی بی خطر تلقی می شود و می توانید با خیال راحت دوز های بالای 1000 میکروگرم مصرف کنید (مطابق دستور پزشک).
نکته ای که وجود دارد این است که بدن انسان مقادیر اضافی این ویتامین را ذخیره نمی کند و ویتامین B12 اضافی از طریق ادرار دفع می شود. از سوی دیگر ویتامین B12 ممکن است با دارو های خاصی تداخل داشته باشد و افرادی که از دارو استفاده می کنند باید قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند.

آریا بانو


میزان جذب ویتامین ب 12 توسط بدن
بدن انسان تنها مقدار اندکی از مکمل های ویتامین B12 را جذب می کند. میزان توصیه شده ویتامین B12 برای مصرف روزانه بزرگسالان با فرض دریافت 50 درصد این ویتامین از مواد غذایی فقط 2.4 میکروگرم است و اما به نسبت دیگر منابع، از مکمل های این ویتامین، مقدار کمتری ویتامین B12 دریافت می شود.
شما از مکمل هایی با دوز 500 میکروگرم 2 درصد ویتامین موجود در آن و از مکمل هایی با دوز 1000 میکروگرم 1.3 درصد آن را دریافت می کنید. به همین دلیل است که تولید کنندگان قرص های مکملی با دوز های بالای ویتامین B12 ( حداکثر 5000 میکروگرم ) تولید می کنند و در اینجا باید ذکر کنیم که شما تنها 13 میکروگرم ویتامین B12 را از یک قرص مکمل با دوز 1000 میکروگرم دریافت می کنید.
با توجه به توضیحات بالا، اگر دوز های بالا را به چندین دوز کم تر تبدیل کنیم، ویتامین B12 بیشتری را از مکمل ها جذب خواهیم کرد. همچنین مصرف قرص ویتامین B12 در صبح ساده ترین راه برای افزایش سطح جذب این ویتامین است. درست است که شما مقادیر کمی از این ویتامین را بدین صورت جذب می کنید اما مشکلی نیست و هنوز هم می تواند به شما در جلوگیری از کمبود ویتامین B12 کمک کند.
ویتامین B12 را با غذا یا با معده خالی مصرف کنم؟
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است و این بدین معناست که با معده نسبتا خالی به بهترین شکل جذب می شود اما مصرف آن با معده ی کاملا خالی توصیه نمیشود چرا که مصرف قرص های مکمل با معده خالی ممکن است معده شما را ناراحت و اذیت کند.
اگر معده حساسی دارید، باید مکمل های ویتامین B12 را همراه با غذا مصرف کنید و در این حالت، بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین B12، وعده صبحانه است. 
چه میزان باید قرص مکمل 1000 میکروگرمی ویتامین B12 مصرف کنید؟
بدن انسان به طور کلی حدود 1 تا 5 میلی گرم ویتامین B12 ذخیره می کند و این مقدار 2000 برابر مقدار معمول مصرف روزانه است به همین دلیل باید از دچار شدن به کمبود ویتامین B12 پیشگیری کنید زیرا علائم کمبود این ویتامین ممکن است سال ها طول بکشد تا ظاهر شود.
به طور کلی، دوز هفتگی مورد نیاز افراد سالم، 2000_1000 میکروگرم است. پیش از همه این ها شما باید آزمایش خون بدهید و با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مناسب مصرف روزانه یا هفتگی این ویتامین را برای شما مشخص کند.
افرادی که دچار کمبود شدید این ویتامین هستند یا این که بیماری های خاصی دارند، می توانند این ویتامین را به بدن خود تزریق کنند. بدن از طریق تزریق، نسبت به مکمل های خوراکی، مقدار بیشتری ویتامین جذب می کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/662254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

آقای قلعه نویی امید را از لیگ یک آورد سپاهان

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

تیم ملی والیبال و یک جنگ درون تیمی!

شرط حضور گل‌محمدی روی نیمکت تراکتور

ایتالیا مردانش را برای لیگ ملت‌های والیبال به خط کرد

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو برگزار شد / 10 اتهام امیرحسین مقصودلو از زبان قاضی حجت الاسلام و المسلمین افشاری

شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند / رونمایی از دست خط مبارکشان برای اولین بار

حـذف کودکان مهاجر از سلامت

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

خلاقیت جالب برای بیرون آوردن بار از داخل کامیون

وقتی قطع کردن درخت را به هنرمند بسپاری

کرم کاپوچینو دسر 10 دقیقه ای

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

حرکت عجیب یک زن در تهران برای به رُخ کشیدن ثروتش

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین

حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لحظات دلنشین دیدار هانیه غلامی و مادرش در فرودگاه با اشک‌های عاشقانه و پر احساس

درباره سندرم درس (DRESS) چه می دانید؟/ از ایجاد تا درمان

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)