آریا بانو

آخرين مطالب

طبع زردآلو و قیسی سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات) خانه داري

طبع زردآلو و قیسی سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)
  بزرگنمايي:

آریا بانو - زردآلو علاوه بر داشتن انواع ویتامین‌ها، دارای مواد مغذی بسیار مفید و قندهای طبیعی نیز می‌باشد. معمولا در فصل تابستان از این میوه به صورت تازه و در فصل‌های دیگر از خشک شده آن که قیسی نام دارد استفاده می‌شود. طبع زردآلو و قیسی و ترکیباتی که در آن‌ها وجود دارد این میوه خوشمزه را به یک داروی طبیعی نیز در طب سنتی تبدیل کرده است.
در این مقاله ابتدا طبع زردآلو و قیسی از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی فواید سلامتی این میوه خوش رنگ می‌پردازیم.
طبع زردآلو و قیسی در طب سنتی چیست؟
مزاج زردآلو و قیسی از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون معرفی شده است.

مزاج انواع مصلحات
سرد و مرطوب عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره، روغن زیتون
خواص درمانی زردآلو و قیسی
1. ضامن سلامت چشم
زردآلو دارای چندین ماده ضروری از جمله ویتامین‌های A و E برای سلامتی چشم است. ویتامین A نقش مهمی در جلوگیری از شب کوری دارد. در حالی که ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که مستقیماً وارد چشم‌های شما می‌شود تا آن‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.
به‌علاوه بتاکاروتن که رنگ زرد-نارنجی زردآلو را تامین می‌کند، به‌عنوان پیش ماده ویتامین A عمل می‌کند؛ بدین معنی که بدن شما می‌تواند این ماده را به میزان مورد نیاز، به ویتامین A تبدیل کند.

آریا بانو


2. دارای خواص آنتی اکسیدانی
زردآلو بسیار مغذی است و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. علاوه بر این، این میوه منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زاکزانتین است که همگی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن شما کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ملکول‌های تخریب کننده‌ای هستند که بر اثر سوخت و ساز در بدن به وجود می‌آیند.
3. تقویت سلامت پوست
خوردن زردآلو مزایای بسیاری برای پوست شما دارد. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این میوه خوش‌طعم و عطر وجود دارد، پوست شما را از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک، عوامل محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و دود سیگار محافظت می‌کند.
همچنین تحقیقات نشان داده‌اند یکی از عوامل ایجاد ملانوما (نوعی آفتاب سوختگی که منجر به سرطان پوست می‌شود) کمبود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است؛ اما استفاده از مرکبات مثل پرتغال، زردآلو و … می‌تواند تا حدودی این کمبود را برطرف کند.
4. پیشگیری از نفخ و افزایش فشار خون
زردآلو سرشار از ماده معدنی پتاسیم است که به عنوان یک الکترولیت برای بدن بسیار مفید است. الکترولیت در بدن شما وظیفه ارسال سیگنال‌های عصبی و تنظیم انقباضات عضلات و تعادل مایعات را دارد. از آنجا که پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات با سدیم همکاری می‌کند، مصرف کافی آن به جلوگیری از نفخ و حفظ فشار خون کمک می‌کند.
یک تجزیه و تحلیل در 33 مطالعه نشان داد که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم، فشار خون را به میزان قابل توجهی پایین آورده و تا 24% خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

آریا بانو


بیشتر بدانید: راه های پایین آوردن فشار خون
5. افزایش سلامت روده
زردآلو به دلیل فیبر فراوانی که دارد سلامت روده را ارتقا می‌بخشد. به طوری که یک فنجان (165 گرم) زردآلو خرد شده، 3.3 گرم فیبر برای بدن فراهم می‌کند.
در واقع زردآلو دارای فیبر محلول و نامحلول است. نوع محلول آن که برای بدن مهم‌تر است در آب حل می‌شود و شامل پکتین و زنجیره‌های طولانی قند به نام پلی‌ساکارید است. همچنین فیبر محلول موجود در زردآلو برای حفظ قند خون طبیعی و کنترل سطح کلسترول مهم است.
علاوه بر این، فیبر حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش شما به تأخیر می‌اندازد و باکتری های مفید روده شما را تغذیه می‌کند. در نتیجه روده سالم‌تر مانده و خطر ابتلا به چاقی نیز کاهش پیدا می‌کند.
6. محافظت از کبد با مصرف زردآلو
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زردآلو به محافظت از کبد شما در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. استرس اکسیداتیو یک اتفاق داخلی است که باعث تخریب بافت‌های درونی می‌شود. زردآلو به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان زیاد به طور طبیعی، می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌های کبدی نقش داشته باشد.
7. زردآلو، یک آبرسان قوی برای بدن
مانند بیشتر میوه‌ها، زردآلو به طور طبیعی دارای آب زیادی است، که می‌تواند به تنظیم فشار خون، درجه حرارت بدن، سلامت مفصل، حفظ شادابی پوست و تنظیم ضربان قلب کمک کند. یک فنجان (165 گرم) زردآلو خرد شده و تازه، تقریبا 42 میلی‌لیتر آب مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند.
از آنجایی که بیشتر مردم به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، خوردن میوه تازه می‌تواند به تامین آب مورد نیاز بدن کمک کند. در صورت کمبود آب بدن، حجم خون کاهش می‌یابد و قلب شما را مجبور می‌کند تا برای پمپ کردن خون، بیشتر تلاش کند.

آریا بانو


8. پیشگیری از بیماری‌های مزمن
قیسی و زردآلو منابع خوبی برای بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله بتاکاروتن و ویتامین های A ، C و E هستند. بیشتر این موارد از گروه پلی‌فنول‌ها به نام فلاونوئید هستند که از بدن در برابر انواع بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت و بیماری های قلبی محافظت می‌کنند.
سخن آخر
هردو نوع زردآلو یعنی زردآلوی تازه و قیسی می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه برای تمام سنین مورد استفاده قرار گیرد. از قیسی به عنوان طعم‌دهنده در انواع خوراک‌های گوشتی مانند خورش مرغ استفاده هم می‌شود. همچنین از هر دو مدل این میوه لذیذ برای انواع دسرها و شیرینی‌جات نیز استفاده می‌شود. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از زردآلو و قیسی چه استفاده‌هایی می‌کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم!
شما همراهان عزیز می‌توانید در سایت انگیزه با طبع میوه‌های دیگر مانند طبع گیلاس و طبع کیوی و خواص و مصلحات آن‌ها نیز آشنا شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/658030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

با خواص بی‌نظیر «سویا» آشنا شوید

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی

با کودک مثل خودش صحبت کنید

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

مقلوبه مرغ عراقی را تابحال امتحان کردید؟

درمان سنگینی معده و ورم شدید بعد از غذا

چه زمانی بیمار دیابتی نیاز به انسولین دارد؟

شایع‌ترین علائم بالا بودن قند خون

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم