آریا بانو

آخرين مطالب

با بامیه چه غذاهایی می توانیم درست کنیم؟ خانه داري

با بامیه چه غذاهایی می توانیم درست کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - برترین ها / بامیه سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی همچون ویتامین K، منگنز، ویتامین C، فولات، منیزیم، تیامین و ویتامین B است. علاوه بر ویتامین ها، این ماده غذایی سرشار از پروتئین و فیبر است و مصرف آن می‌تواند سبب کاهش ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی - عروقی شود. در ادامه با دستور پخت چند غذای خوشمزه با بامیه آشنا خواهید شد.
خورش بامیه جنوبی
چی لازم دارم؟
بامیه: 700 گرم گوشت خورشی: 400 گرم گوجه‌فرنگی: 600 گرم تمبر هندی: نصف بسته پیاز: دو عدد بزرگ سیر: یک بوته کوچک نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم فلفل دلمه‌ای خردشده برای تزیین: به میزان لازم
چطور بپزم؟
1. پیازها را خرد کنید و با گوشت تفت دهید. وقتی خوب تفت خورد زردچوبه و بقیه ادویه‌جات را روی گوشت بریزید.
2. بعد به گوشت آب سرد اضافه کنید و اجازه دهید خوب بپزد.
3. تمبر هندی را در یک کاسه آب جوش بریزید. سپس آن را با قاشق کمی هم بزنید و اجازه دهید خیس بخورد. سیرها را رنده کنید و تفت دهید. وقتی سرخ شدند گوجه پوره‌شده را اضافه کرده و صبر کنید تا آب گوجه کشیده شود و کمی تفت بخورد
4. چوب بامیه‌ها را بگیرید، فقط حواس‌تان باشد خیلی از ته آنها را نگیرید چون بامیه لزج می‌شود.
5. شیره تمبر هندی را از صافی رد کنید و در نیم ساعت آخر پخت خورش، همراه گوجه‌ سرخ‌شده و بامیه به خورش اضافه
 کنید.
6. در آخر نمک بزنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.
‬فوت کوزه‌گری
به جای گوجه‌فرنگی می‌توانید از یک تا دو قاشق رب گوجه هم استفاده کنید. اگر هم به چاشنی تمبر هندی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از آب‌لیمو استفاده کنید.
خورش بامیه با میگو

آریا بانو

چی لازم دارم؟
میگو: به میزان دلخواه سیب‌زمینی: دو عدد متوسط که هشت تکه شده باشد سیر: دو حبه پیاز: یک عدد متوسط بامیه: به میزان دلخواه رب گوجه‌فرنگی: دو قاشق غذاخوری نمک، ادویه کاری و روغن: به میزان لازم
چطور بپزم؟
1.اول از همه پیاز را نگینی خرد کرده و در ماهیتابه روی اجاق گاز همراه یک قاشق غذاخوری روغن سرخ می‌کنیم. بعد از اینکه کمی سرخ شد، سیر رنده‌شده را اضافه می‌کنیم.
2. کمی بعد میگو را در ظرف می‌ریزیم و منتظر می‌شویم میگو همراه سیر سرخ شود، سپس زردچوبه، ادویه و رب گوجه را اضافه می‌کنیم. حالا سیب‌زمینی‌ها را همراه کمی آب در ظرف می‌ریزیم. مقدار آب باید تا حدی باشد که فقط روی سیب‌زمینی‌ها را بپوشاند.
3. در قابلمه را می‌بندیم تا سیب‌زمینی‌ها بپزند. حالا کلاهک بامیه‌ها را جدا می‌کنیم و بعد آنها را در کمی روغن تفت می‌دهیم. در اواخر پخت آنها را به خورش اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم در خورش نرم‌تر شوند.
فوت کوزه‌گری
بامیه‌ها را در ظرفی ریخته و حدود 30 دقیقه با آب و نمک بجوشانید، سپس آنها را در صافی ریخته و با آب بشویید. وقتی آب آن خوب گرفته شد آنها را در‌تابه بدون روغن کمی تفت دهید تا لزجی‌شان کاملا گرفته شود.
ترشی بامیه

آریا بانو

چی لازم دارم؟
بامیه:500 گرم سرکه و آب: از هر کدام دو پیمانه (500 میلی‌لیتر) نمک: نصف قاشق مرباخوری سیر: سه حبه فلفل تند: دو عدد برگ گلپر: چهار عدد نمک: یک‌ونیم قاشق سوپ‌خوری
چطور بپزم؟
1. ابتدا بامیه‌ها را شسته و با قیچی انتهای‌شان را جدا می‌کنیم، سپس آنها را در قابلمه ریخته با 250 میلی‌لیتر سرکه،
2. 250 میلی‌لیتر آب و نصف قاشق مرباخوری نمک روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا بپزد. بامیه، فلفل تند، سیر و برگ گلپر را با هم مخلوط کرده و در شیشه می‌ریزیم.
3. یک پیمانه سرکه، یک پیمانه آب و یک و نیم قاشق سوپ‌خوری نمک را مخلوط کرده و محلول را روی بامیه‌ها ریخته، در شیشه را محکم بسته و در جای خنک نگهداری می‌کنیم. باید کمی منتظر بمانید، بعد از دو هفته ترشی خوشمزه بامیه آماده است.
فوت کوزه‌گری
سرکه خالص و مرغوب نیز در کیفیت و مزه ترشی بامیه موثر است پس بهتر است از سرکه خالص انگور استفاده کنید. همچنین باقی‌مانده ترشی مورد استفاده را مجددا داخل ظرف اصلی نریزید بلکه آن را در ظرف کوچک‌تری نگهداری کنید.
آبگوشت بامیه

آریا بانو

چی لازم دارم؟
گوشت ماهیچه با استخوان: 750 گرم لپه: 150 گرم بامیه: 400 گرم آبغوره: یک تا دو قاشق سوپ‌خوری گوجه‌فرنگی: یک‌کیلوگرم پیاز: یک تا دو عدد (متوسط) سیر: دو تا سه حبه نمک و زردچوبه: به اندازه دلخواه
چطور بپزم؟
1. گوشت شسته شده را به تکه‌های دلخواه بریده و با دو تا سه عدد پیاز خرد شده تفت می‌دهیم، سپس گوجه‌فرنگی‌ها را شسته و ته آنها را گرفته و رنده می‌کنیم و بعد به گوشت و پیاز اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم مقداری بپزد طوری که آب گوجه کم شود، سپس لپه خیس شده را اضافه کرده و نمک و فلفل می‌زنیم.
2. بعد از آن حدود پنج تا شش لیوان آب به مخلوط اضافه کرده و شعله را کم می‌کنیم. در قابلمه را می‌گذاریم تا غذا با ملایمت بپزد. بعد از اینکه گوشت کاملا پخت و آب آن به اندازه مورد نیاز رسید، بامیه‌های شسته را که ته آنها گرفته شده به آبگوشت اضافه کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه می‌گذاریم بپزد، سپس آبغوره و دو عدد سیر کوبیده شده به آن اضافه می‌کنیم. پس از پنج دقیقه غذا آماده است.
فوت کوزه‌گری
بعضی‌ها به‌جای آبغوره، آب‌لیمو یا چند عدد گوجه‌سبز ترش یا چند عدد لیموامانی به آبگوشت اضافه می‌کنند.
پلو بامیه وسینه مرغ

آریا بانو

چی لازم دارم؟
سینه مرغ تکه‌شده: یک کیلو گرم برنج: سه لیوان گوجه‌فرنگی پوست‌کنده و خرد شده: چهار عدد فلفل‌دلمه‌ای قرمز خردشده: یک عدد بامیه حلقه‌شده: 300 گرم سیر خردشده: سه حبه روغن: یک‌سوم لیوان آب: شش لیوان سیب‌زمینی پوست‌کنده و حلقه‌شده: یک عدد نمک، فلفل و پاپریکا: به میزان کافی
چطور بپزم؟
1. با چهار قاشق روغن، بامیه‌ها را سرخ می‌کنیم. کمی بعد گوجه‌فرنگی را با فلفل قرمز و سیر سرخ می‌کنیم. ادویه را هم می‌ریزیم و ظرف را از روی شعله برداشته و محتویات آن را در کاسه‌ای می‌ریزیم.
2. در همان تابه 3 قاشق روغن اضافه کرده و تکه‌های سینه مرغ را سرخ می‌کنیم.برنج را به مدت 7 تا 10 دقیقه نیم‌پز و سپس آبکش می‌کنیم. دیگ را می‌شوییم و داخل آن کمی روغن می‌ریزیم، سپس زردچوبه را به روغن اضافه کرده و تکه‌های سیب‌زمینی را ته دیگ قرار می‌دهیم. برنج را با سینه مرغ و سایر مواد مخلوط می‌کنیم و داخل قابلمه می‌ریزیم و پس از بخار کردن آن را دم می‌کنیم. پس از 53 دقیقه غذا حاضر است.
فوت کوزه‌گری
هنگام سرو غذا اول دیگ را روی حوله خیس و سرد می‌گذاریم تا سیب‌زمینی‌ها از دیگ به آسانی جدا شوند.
خورش بامیه و بادنجان

آریا بانو

چی لازم دارم؟
مرغ تمیزکرده: یک عدد بادنجان قلمی یک اندازه: شش عدد بامیه: 500 گرم پیاز سرخ‌کرده: 250 گرم غوره: 250 گرم رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری نمک و فلفل: به قدر کافی روغن: 150 گرم
چطور بپزم؟
1. مرغ را با یک لیوان آب، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و کمی نمک و فلفل می‌گذاریم بپزد تا آب آن حدود نصف لیوان شود. کناره‌ بادنجان‌های پوست کنده را چاک می‌دهیم و با نمک در روغن با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم، سپس مرغ را خرد می‌کنیم، استخوان های درشت آن را می‌گیریم و کنار می‌گذاریم.
2. غوره را می‌شوییم وکمی نمک به آن می‌زنیم و در هر چاک بادنجان کمی غوره می‌ریزیم. بامیه ها را در ظرف مرغ می‌ریزیم و می‌گذاریم در حرارت ملایم کمی بپزد، سپس بادنجان‌ها را روی آن می‌چینیم و اجازه می‌دهیم خورش با حرارت ملایم چند جوش بزند و جا بیفتد.
فوت کوزه‌گری
برای گرفتن روغن اضافی بادنجان‌ها را در آبکش فلزی می‌چینیم و آبکش را در ظرفی قرار می‌دهیم. ظرف را چند دقیقه در فر با حرارت ملایم می‌گذاریم. به این ترتیب روغن اضافی بادنجان‌ها ته ظرف باقی می‌ماند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/637977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

طرز تهیه سالاد معروف kFC

طرز تهیه کباب نگینی

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

لحظات پایانى جذاب نفسگیر بازى نیکس-سیکسرز

اشتباهات نابخشودنی ستاره بارسا

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

نان ساندویچی بولکی

لاغری در عرض دو هفته

ایده های جذاب برای تحرک هدفمند فرزندان