آریا بانو

آخرين مطالب

راهکار‌های تسکین درد قاعدگی؛ درد مشترک زنان پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - قاعدگی دردناک (دیسمنوره) درد و گرفتگی زنان در ناحیه تحتانی شکم درست قبل و در طول دوره قاعدگی می‌باشد. این درد در برخی از زنان می‌تواند خفیف و در حد آزاردهنده باشد، اما در برخی ممکن است به حدی شدید باشد که باعث مختل شدن فعالیت‌های روزانه آن‌ها شود.
برترین‌ها: قاعدگی دردناک (دیسمنوره) درد و گرفتگی زنان در ناحیه تحتانی شکم درست قبل و در طول دوره قاعدگی می‌باشد. این درد در برخی از زنان می‌تواند خفیف و در حد آزاردهنده باشد، اما در برخی ممکن است به حدی شدید باشد که باعث مختل شدن فعالیت‌های روزانه آن‌ها شود.
احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که می‌خواهید این درد را از بین ببرید. در این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید چطور درد را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید.
چگونگی تشخیص درد پریود
تعداد زیادی تست برای تشخیص این بیماری وجود دارد که پزشک با توجه به آن‌ها به شدت بیماری و نوع آن در شما پی می‌برد. در ادامه چند مورد از این تست‌ها را نام خواهیم برد.
برداشتن ترشحات از رحم به عنوان نمونه برای تشخیص بیماری‌های آمیزشی تست بارداری برا تشخیص حاملگی خارج از رحم آنتی ژن سرطان سونوگرافی از رحم عکس رنگی از رحم درد پریود چیست؟
در هر ماه، رحم برای نگه داشتن بچه یک لایه محافظ می‌سازد. در صورت عدم بارداری این لایه به تدریج ضعیف می‌شود و خون و بافت جایگزین آن می‌شود. این پدیده که هر 28 روز یک بار اتفاق می‌افتد را پریود و یا قاعدگی می‌گویند. برای حذف این لایه رحم شروع به انقباض می‌کند و این عمل باعث ایجاد درد پریود می‌شود.
این درد در نواحی پایین شکم و کمر یا ران احساس می‌شود. با وجود این که اکثر خانم‌ها این درد را تجربه می‌کنند در صورت شدت زیاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
عوامل درد پریود
اگر درد پریود بسیار شدید باشد ممکن است به علت بیماری‌های رحمی و دستگاه تناسلی باشد. در ادامه چند مورد از آن‌ها را شرح خواهیم داد:
آندومتریوز
این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که دیواره رحم در جایی در خارج رحم رشد می‌کند. هنگامی که این دیواره شکسته می‌شود همراه با درد و خون ریزی از رحم خارج می‌شود.
بیماری التهابی لگنی
یک باکتری عفونتی را از طریق رابطه جنسی منتقل می‌کند.
کیست تخمدان
کیست‌های تخمدان، کیسه‌هایی پر از مایع بر روی تخمدان‌ها هستند. اگر کیست فولیکولی باشد اکثرا هیچ علائمی ندارد، اما گاهی اوقات سبب درد پریود می‌شوند. این کیست‌ها اکثرا خطری ندارند و فقط تعداد محدودی از آن‌ها سرطانی می‌شوند. احتمال سرطان با بالا رفتن سن زیاد می‌شود. همه‌ی خانم‌ها هر ماه یک فولیکول در رحم شان آزاد می‌کنند و اگر آن‌ها بزرگ نشوند کاملا طبیعی می‌باشد. در صورت کیست تخمدان با توجه به تجویز پزشک می‌توانید از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنید تا تخمک گذاری را متوقف کرده و مانع از ایجاد کیست جدید شود. اگر این کیست‌ها دارای علائم باشند معمولا همراه با نفخ و درد در ناحیه زیر شکم هستند. اگر شدت درد خیلی زیاد باشد احتمال دارد کیست پاره شده باشد و در صورتی که همراه با تهوع باشد نشانه آن است که کیست باعث چرخش رحم شده است.
تنگی رحم
تنگ بودن دهانه رحم اجازه نمی‌دهد جریان قاعدگی به درستی ادامه یابد و آن را محدود می‌کند.
فیبروم رحم
تومور‌هایی که در درون یا روی دیواره رحم رشد می‌کنند را فیبر می‌گویند. در اغلب موارد آن‌ها غیر سرطانی هستند. تعدادی از خانم‌ها که دچار این بیماری هستند، درد‌های لگنی و خون ریزی از واژن را در دورانی به غیر از پریودی تجربه می‌کنند. فیبروم‌ها به صورت تکی و یا گروهی در رحم رشد می‌کنند.
درمان‌های خانگی درد پریود
برای کاهش درد پریود می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد برخی از آنان درد را سریعا کاهش می‌دهد و برخی درد دوره‌های بعدی را کم می‌کند. چند روش درمانی را برای شما آورده‌ایم:
قرص مسکن
اگر درد پریود شما شدید بهتر است با مراجعه به پزشک مراحل درمانی را طی کنید. در ادامه ما بهترین قرص برای کاهش درد پریود را ذکر می‌کنیم که بهتر است با تجویز پزشک مصرف شوند.
ایبوپروفن: این دارو با داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند به کاهش درد پریود کمک کند. این دارو یک مسکن قوی برای درد است. از مصرف بی مورد و زیادی این دارو بپرهیزید، زیرا استفاده زیادی آن موجب سکته مغزی می‌شود؛ و می‌تواند باعث بروز زخم معده نیز شود.
ناپروکسن: ناپروکسن یک داروی ضد التهابی برای تسکین درد است. این دارو علاوه بر درد پریود، درد‌های سایر نقاط بدن را نیز آرام می‌کند.
سلکوکسیب: برای کاهش درد پریود بسیار موثر است، اما از شهرت کم تری برخوردار است.
آسپرین: مسکنی برای درد‌های خفیف است. برای درد پریود نیز مفید می‌باشد. کاربرد اصلی آن برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می‌باشد.
نوافن: این دارو یک مسکن قوی برای کاهش درد پریود می‌باشد. علاوه بر تسکین دهندگی باعث کاهش میزان خونریزی شدید قاعدگی می‌باشد. این قرص ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است. هورمون‌های درد را در بدن کاهش می‌دهد. از مصرف زیاد این قرص بپرهیزید و آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید.
گرم کردن
گرم کردن کمر و شکم به کاهش درد کمک می‌کند. حمام دوش آب گرم نیز بسیار موثر است. استفاده از کیسه آب گرم نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است.
تغییر رژیم غذایی
مصرف چربی‌ها را کم کنید و سبزیجات را جایگزین آن‌ها کنید. برای کاهش درد پریود منیزیم بیشتری مصرف کنید تا از گرفتگی عضلات جلوگیری کند. منیزیم در بادام و اسفناج به مقدار زیادی وجود دارد. از مصرف برخی غذا‌ها مانند: الکل، کافئین، غذا‌های شور و نوشابه‌های گاز دار بپرهیزید. همچنین می‌توانید از روش‌های سنتی و گیاهان دارویی استفاده کنید. این روش درمان هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد. در ادامه چند نوع از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
دارچین: دارچین ماده‌ای مسکن برای درد است. دارچین به کاهش انقباضات رحمی کمک خواهد کرد و باعث تسکین درد می‌شود.
شکلات تلخ: شکلات تلخ ماهیچه‌ها را به سرعت آزاد می‌کند و سبب تسکین درد می‌شود.
زنجبیل: زنجبیل میزان ترشح هورمون‌های درد بدن را کاهش می‌دهد و انرژی شما را نیز افزایش می‌دهد.
آب بنوشید: با نوشیدن آب فراوان می‌توانید از درد و نفخ شکم جلوگیری کنید. بهتر است آب گرم بنوشید تا با افزایش جریان خون گرفتگی عضلات را آرام کند.
رازیانه: یک مسکن برای درد می‌باشد. روزی دو باز و در سه روز قبل از پریودی استفاده کنید.
جعفری: این سبزی به کاهش درد شما کمک زیادی می‌کند.
اسید چرب: مصرف غذایی مانند ماهی، آجیل‌هایی مانند گردو و بادام و کنجد را که دارای اسید‌های چرب هستند افزایش دهید تا به تسکین درد پریود کمک کند.
ماساژ دادن
یکی از روش‌های کاهش درد ماساژ می‌باشد. ماساژ با روغن‌های گیاهی و گرم نگه داشتن تأثیر زیادی در کاهش درد پریود دارند. تحقیقات نشان داده است که علاوه بر این که با ماساژ شدت درد کاهش می‌یابد بلکه اثرات یک ماساژ آرامش بخش تا شش هفته بعد از آن نیز ادامه می‌یابد. یکی از بهترین روش‌های ماساژ در دوران پریودی، ماساژ متمرکز بر رحم و عضلات است. انجام ماساژ را ده روز قبل و در طول دوره قاعدگی برای تسکین درد پیشنهاد می‌کنیم.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر درد پریود شما شدید و غیر طبیعی بود و همچنین چند روز ادامه دار شد به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا در صورت لزوم آزمایش‌های لازم را انجام دهید و مراحل درمانی را طی کنید.
و کلام آخر، درد قاعدگی چه تفاوتی با سندرم PMS دارد؟
این سندروم با درد قاعدگی متفاوت است. علائم «سندروم حوالی قاعدگی» معمولا بین 1-2 هفته قبل از شروع پریود ظاهر می‌شوند. افزایش وزن، احساس نفخ در شکم، زودرنجی و آزرده‌خاطری، خستگی مفرط و بی‌حوصلگی از علائم بارز PMS است. این سندروم قابل درمان است و در صورتی که ما را اذیت می‌کند با مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و روان می‌توانیم بهترین درمان لازم را با توجه به شرایط خودمان آغاز کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/637969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این نشانه های می گوید شما افسردگی پنهان دارید!!

خلق و خوی فرزندم تغییر کرده است!

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟

هنر تعریف کردن و تعریف شنیدن

شکست های عشقی را چطور درمان کنید؟

چرا دروغ نگوییم؟

چرا موفق‌ ترین افراد بیشتر مورد تنفر قرار می‌گیرند؟

آیا می‌توانیم شخصیتمان را تغییر دهیم؟

چگونه با ترس مقابله کنیم؟

با حواس پرتی ام چه کنم!؟

از استرس سبقت بگیرید

تحصیلات، درک و فهم و استعداد را سرکوب می‌کند؟

چطور با نوجوانمان که سیگاری شده، رفتار کنیم؟

کی به سن بلوغ می رسم؟

حالت تدافعی نقش قاتل یک رابطه را ایفا می‌کند! چطور از آن بیرون بیاییم؟

چرا باید به دلمان اعتماد کنیم؟

قانون جاذبه

بالاخره ثابت شد کچل‎ها باهوش‎ترند!

5 روش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران در همان هفته اول کار جدید

روش های غلبه بر ترس

چگونه یک کارمند موفق باشیم؟

راهکارهایی برای همنشینی کمتر با تلگرام

فن بیان‌تان را اینطوری تقویت کنید

مشخص کن چه می‌خواهی، و مهم‌تر از آن چه نمی‌خواهی

روز اول مدرسه

چطور در محل کار دچار خواب آلودگی نشویم؟

استرس روز اول مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟

افتخارات زودگذر!

قبل از صدمه خوردن، «نه» بگویید

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

تیزهوشی مغز با یادگیری یک زبان دیگر

می‌توانید یک روز بدون تلفن‌ همراهتان زندگی کنید؟

تغذیه مناسب راهی برای مبارزه با استرس

حرف هایی که نباید به یک فرد افسرده بزنید

قلب شما هم صبح شنبه را دوست ندارد!

چه کسانی به موفقیت دیگران غبطه نمی خورند؟

مواظب حرف زدن خود باشید!

10 دلیلی که باعث می‌شود از شغل خود متنفر باشید

علائمی که می گویند اضطراب دارید

از کجا بفهمیم غمگین هستیم یا افسرده؟

فیلم غمگین ببینید تا آرام‌تر شوید

همراهی با فرزندان تا کجا؟

4 مشکل سلامت روانی که در بین زنان متداول‌تر است

وقتی صبرتان لبریز می‌شود چه باید بکنید

نشانه های تشخیص استرس بیش از حد چیست؟

ذهن ناخودآگاهتان را از نو برنامه‌ نویسی کنید

وسواس فکری

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند