آریا بانو

آخرين مطالب

5 کتاب که ایلان ماسک توصیه می‌کند برای موفقیت بخوانید مقالات

5 کتاب که ایلان ماسک توصیه می‌کند برای موفقیت بخوانید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله دیجی کالا / افراد موفق ارزش عادت‌های خوب را می‌دانند و مطالعه چیزی است که همه‌ی افراد بزرگ و موفق از آن بهره می‌برند. کتاب‌ها ذهنمان را باز می‌کنند و در شکل‌گیری هویت ما نقش بسزایی دارند. ایلان ماسک یکی از انسان‌های بسیار موفق روی کره‌ی زمین، بنیان‌گذار و مدیرعامل میلیاردر اسپیس ایکس و تسلا است. او زمانی که موشکی به فضا نمی‌فرستد، وقت پیدا می‌کند تا بنشیند و کتاب بخواند.
هر وقت کسی از او می‌پرسد که چگونه ساخت موشک را یاد گرفته است، جواب می‌دهد: «من کتاب می‌خوانم». او تنها کسی نیست که اهل مطالعه است؛ یک نظرسنجی از 233 فرد ثروتمند صورت گرفته است که اکثریت قریب به‌اتفاق (88٪) گفتند که هر روز 30 دقیقه یا بیشتر به مطالعه اختصاص می‌دهند.
خوشبختانه افراد بزرگی مانند ایلان ماسک در انتخاب کتابی که می‌خواهند بخوانند بسیار جدی عمل می‌کنند. ایلان ماسک ما را به کتابخانه‌ی شخصی خود می‌برد و توصیه‌های خاص خودش را ارائه می‌دهد.
بیوگرافی ایلان ماسک

آریا بانو

ماسک در 28 ژوئن 1971 در پرتوریای آفریقای جنوبی متولد شد. مادر او «مای ماسک»، مدل و متخصص تغذیه است که در ساسکاچوان کانادا متولد و در آفریقای جنوبی بزرگ شد. پدر او «ارول ماسک» مهندس برق، خلبان، ملوان، مشاور و توسعه‌دهنده‌ی املاک آفریقای جنوبی است. ایلان ماسک به‌ ریسک‌پذیری و داشتن عزت‌نفس مشهور است.
ماسک از همان دوران‌کودکی آنچنان در رویاهای روزانه‌‌اش درباره‌ی اختراعات غرق می‌شد که والدین و پزشکانش آزمایشی برای بررسی شنوایی او انجام دادند. ماسک در زمان طلاق والدینش که 10 سال سن داشت، به کامپیوتر بسیار علاقه‌مند شد. او به‌تنهایی برنامه‌نویسی را یاد گرفت و هنگامی‌ که 12 ساله بود اولین بازی که طراحی کرده بود را فروخت.
او در آفریقای جنوبی بزرگ شد و سپس در سن 17 سالگی برای ثبت‌نام در دانشگاه کوئینز و نرفتن به خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کرد. او سال 1992، کانادا را ترک کرد تا در دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا در رشته‌های تجارت و فیزیک تحصیل کند.
ماسک سال 1995 اولین شرکتش را با نام Zip2 با برادرش «کیمبال ماسک» راه‌اندازی کرد. ایلان در حال حاضر با رواج وسایل نقلیه‌ی‌ الکتریکی و سیستم‌های حمل‌ونقل سریع در صنعت حمل‌ونقل، انقلابی بزرگ ایجاد کرده است. او در ژانویه‌ی 2021 از جف بزوس به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان پیشی گرفت.
خانواده‌اش می‌گویند که او همیشه در کودکی هرکجا که می‌رفت همراه با خودش کتاب هم می‌برد. این مهندس موفق به‌طور قابل‌توجهی مخاطبان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد که زندگی شخصی و همچنین کتاب‌های پیشنهادی‌اش را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد. ماسک بیشتر موفقیتش را مدیون کتاب‌هایی است که در کودکی و در بزرگسالی خوانده است.
او تاکنون کتاب‌های زیادی را برای مطالعه معرفی کرده است که از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به ارباب حلقه‌ها، راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن‌ها، بنجامین فرانکلین: یک زندگی آمریکایی، انیشتین: زندگی و جهان او، ساختارها: یا چرا چیزها نمی‌افتند، سالار مگس‌ها، هوش برتر: مسیرها، خطرها، راهبردها، صفر تا یک، تصویر بزرگ، اختراع نهایی ما، ماه دلبری خشن است و بنیاد اشاره کرد.
در ادامه‌ی این مطلب 5 عنوان از کتاب‌های پیشنهادی ایلان ماسک را معرفی می‌کنیم.
1. صفر تا یک

آریا بانو

کتاب «صفر تا یک» اثر بلک مسترز و پیتر تیل در سال 2014 منتشر شد. این کتاب توسط افراد زیادی از جمله حسین راسی، علی بهزادیان نژاد، زینب عفتی و فرهنگ جعفری فشارکی به فارسی ترجمه شده است. کارآفرین و سرمایه‌گذار «پیتر تیل» می‌گوید اگر می‌خواهید آینده‌ی بهتری بسازید، باید به اسرار و رازها اعتقاد داشته باشید و در کتاب خود می‌گوید که پیشرفت در تجارت فقط به صنعت فناوری محدود نمی‌شود بلکه شامل همه‌ی‌ صنایع می‌شود.
راز بزرگ زمان ما این است که هنوز مرزهای ثبت‌نشده برای کشف و اختراع‌های جدید وجود دارد. در کتاب صفر تا یک، کارآفرین و سرمایه‌گذار معروف پیتر تیل نشان می‌دهد که چگونه می‌توان روش‌های واحدی برای ایجاد آن چیزهای جدید پیدا کرد.
تیل با این پیش‌فرض شروع می‌کند که ما در عصر رکود تکنولوژی زندگی می‌کنیم، حتی اگر تلفن‌همراه بیش‌ازحد حواسمان را پرت کرده و متوجه آن نشویم.
انجام کاری که شخص دیگری از قبل می‌داند چگونه انجام دهد، جهان را از 1 به n می‌برد و چیزهای بیشتری را به آن می‌افزاید. اما وقتی کار جدیدی انجام می‌دهید، از صفر به یک می‌روید. در واقع با این روند بیل گیتس بعدی سیستم‌عامل ایجاد نمی‌کند. قهرمانان فردا با رقابت بی‌رحمانه‌ی امروز در بازار پیروز نخواهند شد. آن‌ها به‌طورکلی با کسی رقابت نخواهند کرد، زیرا تجارت آن‌ها منحصربه‌فرد خواهد بود.
کتاب صفر تا یک بعد از این مقدمه، یک دیدگاه خوش‌بینانه از آینده‌ی پیشرفت در آمریکا و یک طرز تفکر جدید درباره‌ی نوآوری ارائه می‌دهد؛ این کار با یادگیری پرسیدن سؤالاتی شروع می‌شود که شما را در یافتن ارزش در مکان‌های غیرمنتظره سوق می‌دهد.
ایلان ماسک درباره‌ی این کتاب می‌گوید: «پیتر تیل چندین شرکت پیشرفته‌ی بزرگ ساخته است و این کتاب چگونگی روند این موفقیت را نشان می‌دهد».
2. سالار مگس‌ها

آریا بانو

کتاب «سالار مگس‌ها» اثر ویلیام گلدینگ، سال 1954 منتشر شد. تعامل بین دو شخصیت اصلی کتاب به ‌احتمال‌ زیاد رسالت زندگی ایلان ماسک را که نجات بشر است، شکل داده است.
لحظه‌ای تصور کنید که دوباره کودکی خردسال هستید؛ اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید و تنها باشید، چه می‌کنید؟ اگر فقط چند کودک و نوجوان دورتان ببینید، چه می‌کنید؟ چگونه زنده می‌مانید؟ آیا با بچه‌های دیگر کار می‌کنید؟ آیا به نجات یکدیگر کمک می‌کنید یا شروع به دعوا می‌کنید و فقط به افراد قوی اجازه‌ی زندگی می‌دهید؟ این‌ها سؤالاتی است که ویلیام گلدینگ در رمان «سالار مگس‌ها» به بررسی آن پرداخته است.
داستان این کتاب از آنجا شروع می‌شود که در زمان جنگ هواپیمایی که حامل گروهی از پسران انگلیسی 6 تا 12 ساله است، در یک جزیره‌ی متروک در اقیانوس آرام سقوط می‌کند. خلبان هواپیما کشته می‌شود، اما بسیاری از پسران از سقوط جان سالم به در می‌برند و خود را در یک جزیره‌ی غیرمسکونی خالی از سکنه می‌بینند.
پسر‌ها تنها و بدون هیچ فرد بالغ و بزرگسالی در اطرافشان دور هم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که پسر جوانی به نام «رالف» را به‌عنوان رهبر برای خود انتخاب می‌کنند تا گروه را اداره کند. طولی نمی‌کشد که رالف متوجه می‌شود بزرگ بودن بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کرد. آن‌ها مجبور می‌شوند یاد بگیرند که چگونه در یک جزیره زنده بمانند.
ارباب مگس‌ها درباره‌ی بی‌گناهی، تمدن و تأثیرات قدرت سؤالاتی را مطرح می‌کند.
3. راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن‌ها

آریا بانو

کتاب «راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن‌ها»، اولین کتاب از مجموعه‌ی پنج‌جلدی بسیار مشهور کمدی و علمی-تخیلی است که توسط نویسنده‌ی انگلیسی، داگلاس آدامز نوشته شده است.
ایلان ماسک این کتاب را در سنین نوجوانی در آفریقای جنوبی خواند و در تفکر او نقشی بزرگ و اساسی داشت. ماسک درباره‌ی این کتاب بی‌نظیر می‌گوید: «این کتاب یک نکته‌ی بسیار مهم را بیان می‌کند؛ اینکه بسیاری از اوقات سؤال کردن بسیار دشوارتر از پاسخ است و اگر می‌توانید سؤالی را به‌درستی بیان کنید، پاسخ و جواب آن، قسمت آسان ماجرا است».
ایلان ماسک همچنین در یکی از مصاحبه‌هایش درباره‌ی نویسنده‌ی این کتاب می‌گوید: «هرکسی فیلسوف محبوب خودش را دارد و فیلسوف محبوب من داگلاس آدامز است».
این کتاب پس از انتشار با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد و سال 1979 جزء پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های روزنامه‌ی ساندی تایمز انگلستان شد. ترجمه‌های بسیار زیادی از این مجموعه تاکنون منتشر شده است و برای تلویزیون، تیاتر، فیلم و حتی یک بازی رایانه‌ای از آن اقتباس شده است.
کتاب راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن‌ها، داستان هیجان‌انگیز سفر آخرین فرد زمینی به فضا را روایت می‌کند. این کتاب یک کاوش بازی‌گوشانه و سورئال است که از ماجراهای مردی که در جهان هستی سفر می‌کند، حرف می‌زند.
داستان از آنجا شروع می‌شود که «آرتور دنت» از خواب بیدار می‌شود و کارگرانی را می‌بیند که قصد دارند خانه‌اش را با بولدوزر خراب کنند تا راهی برای اتوبان جدید ایجاد کنند. او سعی می‌کند آن‌ها را متوقف کند اما کارگران به او می‌گویند که برنامه‌های ایجادشده برای جاده‌ی جدید چند ماه است که مشخص شده است و او باید مدت‌ها پیش شکایت می‌کرد.
دوست آرتور «فورد پریفکت» یک فرازمینی است که پانزده سال پیش در حالی‌ که مشغول تحقیق برای یک راهنمای سفر به نام راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن‌ها بود، روی زمین‌ گیر کرده است. فورد به آرتور می‌گوید که زمین در حال نابودی است و این مسأله هنگامی تأیید می‌شود که یک نژاد بوروکرات بیگانه به نام وگون‌ها با سفینه‌های فضایی از راه می‌رسند و اعلام می‌کنند که قصد دارند زمین را به خاطر احداث بزرگراهی برای کهکشان تخریب کنند.
درست قبل از تخریب زمین، فورد موفق می‌شود خود و آرتور را نجات دهد و داستان عجیب و زیبای آن‌ها در کهکشان شروع می‌شود.
4. بنیاد

آریا بانو

کتاب «بنیاد» اثر آیزاک آسیموف یک چرخه از پنج داستان کوتاه به‌هم‌پیوسته است که برای اولین بار به‌عنوان یک کتاب واحد سال 1951 منتشر شد. سه‌گانه‌ی بنیاد، مجموعه‌ای از تأثیرگذارترین داستان‌های علمی-تخیلی است که به خاطر ترکیب بی‌نظیر اقدامات نفس‌گیر، ایده‌های جسورانه و جهان‌سازی گسترده، مورد تجلیل فراوان قرار گرفته است.
این کتاب یک رمان علمی تخیلی است که در دوران کودکی‌ ایلان ماسک برای او بسیار الهام‌بخش و تأثیرگذار بوده است. ماسک می‌گوید این رمان بود که برایش الهام‌بخش شد تا در اکتشافات فضایی به دنبال کسب‌وکاری برود.
ماسک درباره‌ی این مجموعه در مصاحبه با گاردین گفت: «درس‌های تاریخ نشان می‌دهد که تمدن‌ها به‌صورت چرخه‌ای حرکت می‌کنند؛ درسی که کارآفرین را ترغیب می‌کند تا اهداف رادیکال خود را دنبال کند. این مسأله را می‌توان از روی چرخه‌ی تمدن بابلی‌ها، سومری‌ها و پس از آن‌ها مصری‌ها، رومی‌ها و چین کاملا مشاهده کرد. بدیهی است که هم‌اکنون در یک چرخه‌ی بسیار صعودی به سر می‌بریم و امیدوارم که این مسأله همچنان ادامه داشته باشد. اما ممکن است این‌گونه نباشد و مجموعه‌ای از رویدادها باشد که باعث کاهش سطح فناوری می‌شود. این برای اولین بار در طول 4٫5 میلیارد سال است که امکان گسترش زندگی برای بشریت به آن‌سوی زمین وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم.»
این کتاب درباره‌ی فروپاشی و تولد دوباره‌ی یک امپراتوری بزرگ بین‌ستاره‌ای در جهان آینده است.
5. زندگی و جهان اینشتین

آریا بانو

کتاب «زندگی و جهان اینشتین» اثر والتر آیزاکسون سال 2007 منتشر شد. ایلان ماسک می‌گوید که تحت‌تأثیر زندگی‌نامه‌ی آلبرت انیشتین فیزیکدان نظری قرار گرفته است. برخی از مشهورترین جملات انیشتین، مانند «مهم این است که از پرسیدن دست نکشید» و «کسی که هرگز اشتباه نکرده است، هرگز چیز جدیدی را امتحان نکرده است»، مستقیما با نگرش و برنامه‌ی ماسک برای شرکت‌هایش مطابقت دارد.
این کتاب نگاهی دقیق به زندگی فیزیکدان مشهور آلبرت انیشتین می‌اندازد؛ از چگونگی شکل‌گیری دوران کودکی، بزرگ‌ترین کشفیات و مبارزات شخصی او و چگونگی تغییر تمرکز او در سال‌های بعد می‌گوید، بدون اینکه نبوغ او تا آخرین لحظه‌ عمرش کم‌رنگ شود.
انیشتین همیشه حس کنجکاوی دوران کودکی‌اش را حفظ می‌کند که بخش اساسی و اصلی موفقیت او است. این کتاب زندگی انیشتین را از نزدیک بررسی می‌کند.
این بیوگرافی همچنین برخی از عواقب ناخواسته‌ی نبوغ او، مانند کاربرد فیزیک هسته‌ای در سلاح‌های کشتار جمعی را بررسی می‌کند. این کتاب به دلیل عمق وضوح شخصیت‌پردازی، جوایز بسیار زیادی دریافت کرد و با استقبال گسترده‌ی خوانندگان روبه‌رو شد.
آیزاکسون ابتدا سال‌های اولیه‌‌ی زندگی انیشتین را بررسی می‌کند. پدرش یک قطب‌نمای مغناطیسی به او می‌دهد و هنگامی‌ که انیشتین در رخت‌خواب با آن بازی می‌کند، غافلگیر از این واقعیت می‌شود که این نیرو بر اساس نیروهایی حرکت می‌کند که او با چشم خود نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. دومین رنسانس کودکی او ناشی از قرار گرفتن در معرض موسیقی بود. مادرش او را وادار کرد که ویولن بنوازد، سرگرمی‌ که اینشتین از آن آموخت که برخی افکار غیرقابل بیان از لحاظ زبانی را می‌توان به زبان دستوری آزاد موسیقی رمزگذاری کرد. انیشتین در اواخر عمرش، هنگام فکر کردن به فیزیک، ویولن می‌نواخت.
در قسمتی از کتاب زندگی و جهان اینشتین می‌خوانیم:
«چهره‌ی او به‌اندازه‌ی همان خانم‌های شیک‌پوشی که در تالارهاى مجلل برلین و هالیوود مثل پروانه دور او می‌چرخیدند شناخته‌شده بود. بااین‌حال، او به طرز غیرقابل‌ تصوری عمیق بود نابغه‌ای بین نوابغ دیگر که صرفا با اندیشیدن توانست دریابد که جهان با آنچه به نظر می‌رسید تفاوت دارد. حتى اکنون دانشمندان در مواجهه با نظریات عالمانه او مثل نظریه «نسبیت عام» اظهار شگفتى می‌کنند. «ریچارد فینمن» که خود در زمره دانشمندان برجسته معاصر بود دراین‌باره گفته است: «من هنوز نمی‌توانم بفهمم که او چطور به این موضوع می‌اندیشید.» اما فیزیک‌دان بزرگى که ما در اینجا از او سخن می‌گوییم به طرز شگفت‌انگیزی ساده رفتار می‌کرد. مثلا او عادت داشت که کراوات‌ها و جوراب‌هایش را با عرق‌گیرها و زیرپیراهنی‌های پروانه‌ای عوض کند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/637264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

طرز تهیه سالاد معروف kFC

طرز تهیه کباب نگینی

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

لحظات پایانى جذاب نفسگیر بازى نیکس-سیکسرز

اشتباهات نابخشودنی ستاره بارسا

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

نان ساندویچی بولکی

لاغری در عرض دو هفته

ایده های جذاب برای تحرک هدفمند فرزندان