آریا بانو

آخرين مطالب

یوسف کرمی: کیانی را تحت‌فشار قرار دادند ورزشي

یوسف کرمی: کیانی را تحت‌فشار قرار دادند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فرهیختگان / ضعیف‌ترین نتایج تاریخ تکواندوی ایران در المپیک توکیو رقم خورد. ورزشی که از سال 2000 به رشته‌های ورزشی المپیکی اضافه شده بود و از همان ابتدا نیز محلی برای افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی بود. برنز هادی ساعی در المپیک سیدنی، طلای ساعی و برنز کرمی در المپیک آتن، طلای هادی ساعی در المپیک پکن، نقره باقری‌معتمد در المپیک لندن و برنز کیمیا علیزاده در المپیک ریو افتخاراتی هستند که کشورمان از رشته ورزشی تکواندو کسب کرده، افتخاراتی که کم‌کم رنگ باختند و حالا این رشته جذاب، هیچ مدالی را برای کاروان کشورمان به ارمغان نیاورده است.حذف زودهنگام آرمین هادی‌پور در روز دوم بازی‌ها و شکست میرهاشم حسینی در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر پدیده 19ساله مسابقات از ازبکستان با نتیجه 34 بر 22 درکنار شکست ناهید کیانی از کیمیا علیزاده نشان داد تکواندوی کشورمان گام‌های متعددی را رو به عقب برداشته و بعید است با روند فعلی بتوان روی مدال‌های این رشته در سال‌های آینده حساب کرد. این روزها انتقادات از فدراسیون تکواندو و محمد پولادگر شدت گرفته است. رئیس ناکام فدراسیون البته در یک گفت‌وگوی کوتاه از مردم عذرخواهی کرد و شکست ملی‌پوشان را به توطئه‌ها ربط داد.
او عدم‌صدور ویزای انگلیس برای میرهاشم حسینی و تصمیم IOC برای اختصاص وایلدکارت به کیمیا علیزاده را درکنار مصدومیت آرمین هادی‌پور از دلایل شکست تیم ملی تکواندو عنوان کرد. برای بررسی وضعیت تکواندو تلاش کردیم با ناهید کیانی صحبت کنیم اما متوجه شدیم او ممنوع‌المصاحبه است تا پولادگر نشان دهد علاقه‌ای به نقد شدن ندارد. به هر ترتیب یوسف کرمی، صاحب مدال برنز المپیک و ستاره تکواندوی کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نگاهی فنی به المپیک داشت که در ادامه می‌خوانید.
ضعیف‌ترین نتایج تکواندوی ایران در المپیک به دست آمد، فکر می‌کنید این نتیجه تصادفی بود یا از قبل پیش‌بینی می‌کردید این‌گونه شود؟
در این چند روز سعی کردم سکوت کنم تا حرف‌های مربیان و کارشناسان را بشنوم. تقریبا هیچ‌کس نمی‌گوید تکواندو از بالا تا پایین بد نبوده و این نشان می‌دهد واقعا نتیجه خوبی نگرفته‌ایم. همه اهالی تکواندو از این اتفاق بد ناراحت هستند و حالا اعتبارمان را از دست داده‌ایم. به دست آوردن اعتبار بسیار دشوار است اما در دو المپیک قبلی در بخش مردان هیچ مدالی کسب نکرده‌ایم و درمجموع نیز یک برنز برای دو المپیک اخیر نشان می‌دهد اوضاع اصلا خوب نیست. کار برای تکواندو بسیار دشوار شده است.
پیش‌تر در این باره هشدار داده بودید؟
من قبلا هم این حرف‌ها را زدم اما گفتند نگویید، حرف نزنید. اوضاع خوب است اما شما نمی‌بینید. من گفتم حال تکواندو بد است اما گفتند خیلی هم خوب است. خب قبول، حال تکواندو خوب است اما کو نتیجه؟ همه دیدند اوضاع چگونه است. حال تکواندو بد نیست، افتضاح است.
پولادگر هم بعد از این نتایج از مردم عذرخواهی کرد و آن را به توطئه‌ها ربط داد. فکر می‌کنید او پاسخ مناسبی به انتقادها داده است؟
نمی‌دانم چه کسی می‌خواهد جوابگوی این نتایج باشد. با یک عذرخواهی اتفاقی رخ نمی‌دهد و مثل این است که یک نفر را به قتل برسانید و بعد عذرخواهی کنید. ما از قبل هشدار داده بودیم اما توجه نکردند و حالا می‌خواهند با یک عذرخواهی ماجرا را تمام کنند. می‌خواهند مردم بگویند دم‌شان گرم! عذرخواهی کردند اما این کار درستی نیست. مسیری که انتخاب کرده‌اند اشتباه بوده و این نتایج ادامه دارد.
به مسیر غلط فدراسیون تکواندو اشاره کردید. منظورتان چیست؟
از سال 2016 من گفتم این مسیر غلط است. وقتی این همه مسابقه در طول یک‌سال می‌دهید به شما می‌گویند درنهایت دو تا سه بار می‌توانید به اوج برسید اما ما در طول یک‌سال در 10 مسابقه شرکت می‌کنیم و طبیعی است که وقتی به المپیک می‌رسید، توان کافی را ندارید. شما ببینید در المپیک 2016 ریو چه کسانی مدال گرفتند؟ کسانی که هیچ شناختی از آنها وجود نداشت. کسانی مدال گرفتند که رنک نداشتند اما ما دست‌مان خالی بود، درحالی که سه نفر از رنک‌های برتر دنیا را در اختیار داشتیم.
من از همان موقع گفتم مسیر غلط است و نیازی به میلیاردها تومان هزینه از بیت‌المال برای کسب سهمیه نداریم. در 2000، 2004، 2008 و 2012 ما با یک مسابقه رفتیم و سهمیه گرفتیم چون یک‌بار آماده مسابقات می‌شدیم اما اینجا بارها بدن‌ها را آماده می‌کنند و به مسابقات می‌فرستند تا سهمیه بیشتری بگیرند. ضمن اینکه در دوره ما بدن‌ها نیز آماده‌تر بود. شما ببینید ورزشکار ازبکستان که همه بزرگان را زد، از آسیا سهمیه گرفته بود. ورزشکار اردن نیز سهمیه‌اش را از آسیا گرفته بود. ورزشکار تونسی که نقره گرفت نیز به همین ترتیب مدال گرفته بود. این نشان می‌دهد که آنها یک‌بار آماده می‌شوند، سهمیه می‌گیرند و وارد المپیک می‌شوند اما حرف ما را گوش نکردند.
در این میان چقدر می‌توان به ضعف فنی تکواندوکاران تیم ملی اشاره کرد؟ در واقع آنها چقدر مقصر هستند؟
من گناهی را متوجه بچه‌های تیم ملی نمی‌بینم. من هم بازیکن بودم و هم مربی. به بازیکن بگویید بمیر، می‌میرد. طبیعی است اما اینکه بگوییم بازیکن آماده نبوده، درست نیست. مگر بازیکن زیرنظر کادرفنی نبوده؟ بدنسازی‌شان مگر زیرنظر کادر نبوده؟
پولادگر از سال 79 رئیس فدراسیون تکواندو است. اما نتایج این رشته ورزشی در هر المپیک بدتر می‌شود. او در آخرین انتخابات، 41 رای از 42 رای را به دست آورد و رئیس شد!
به هرحال روسای هیات‌ها همان‌هایی هستند که پولادگر انتخاب‌شان می‌کند و طبیعی است که همان افراد به ایشان رای دهند. من نمی‌گویم ایشان خوب کار نکرده اما می‌گویم در گذشته خوب بود اما الان حرفی برای گفتن ندارد. ایشان وقتی 20 سال در تکواندو کار کرده باید از مشاورانش برای بهبود اوضاع استفاده کند اما پولادگر مشاوران درستی هم ندارد. مدیرانی که این همه تجربه دارند باید به نحو بهینه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند اما ایشان مشاورانی را آورده‌اند که به منفعت خودشان می‌اندیشند نه تیم ملی. دوستان می‌روند در تلویزیون به شکل مشخصی به‌خاطر جایگاه خودشان از تکواندو حمایت می‌کنند اما نمی‌دانند این خیانت به تکواندوست نه حمایت! بدانند که وقتی قرار است با بقیه اعضای خانواده تکواندو روبه‌رو شوند، بتوانند با آنها چشم توی چشم شوند و خجالت نکشند.
شاید پربحث‌ترین سوژه تکواندو در روزهای اخیر، مصاف ناهید کیانی و کیمیا علیزاده در المپیک بود. پولادگر می‌گوید این مصاف به دلیل سیاست‌های کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برگزار شد اما هیچ‌کس نگاه فنی به آن ندارد. فکر می‌کنید چرا کیانی باخت؟
درباره این ماجرا باید به دو نکته اشاره کنم. مگر ناهید کیانی چقدر مهارت‌های روحی و روانی را بلد است که طی روزهای قبل از المپیک و المپیک تحت‌فشار شدید قرار گرفت؟ ببینید از چند روز مانده به المپیک شروع کردند به جوسازی علیه او؟ هیچ قهرمان المپیکی (تاکید می‌کند که حتی اگر قهرمان المپیک هم بود نمی‌توانست) نمی‌تواند زیر این فشار طاقت بیاورد. گفتند IOC این کار را کرد و آن کار را کرد. شما برای کیانی چه کردید؟ چندبار به ناهید کیانی گفتید نگران نباش، موفق می‌شوی؟ چندبار روی روح و روان او کار کردید؟ او کلی زحمت کشید اما نتوانست توانایی فنی خود را به نمایش بگذارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/636973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وارداتی‌های بازار خودرو گران شدند/ آخرین قیمت تویوتا، رنو، کیا و هیوندای

نتایج سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

عکس | کیا سول 600 میلیون تومانی در کره ، گزینه جدی واردات به ایران می شود؟

نماینده مجلس: تعیین عوارض شناور برای واردات خودرو یعنی سجده در برابر پراید

بررسی نوسانات قیمت خودرو در بازار 10 روز اخیر

تکلیف خودروهای توقیفی در گمرک مشخص شد/ فقط ترخیص این خودروها ممنوع است

شروط عجیب و غریب برای واردات خودرو

لکسوس، بنز، پورشه، بی ام و، کیا و هیوندا به مزایده می‌روند

قیمت پراید برابر با یک سال‌ و نیم درآمد خانوارهای شهری/ رشد 17 برابری قیمت پراید در 11 سال

تا کی مردم باید تاوان ارابه های مرگ و مافیای خودرو را بدهند؟

واردات «غیراقتصادی» برای خودروی اقتصادی

قرعه‌کشی خودرو هر ماه برگزار خواهد شد

افزایش قیمت خودرو در جهان

با آئین‌نامه نوشته شده برای واردات، قیمت خودرو بدون تغییر باقی می‌ماند

خودرو در پسا قرعه‌کشی

آغاز مزایده خودرو های خارجی/فرصتی برای شیفتگان خودروهای لوکس

مزایده خودرو های خارجی آغاز شد

راز حراج لوکس‌های دپویی | تاثیر ورود دپویی‌ها به بازار

خداحافظی با سمند و پژو 405

جهش دلار خودروهای چینی بازار را گران کرد/ برلیانس کراس 20 میلیون تومان گران شد

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد

گرانی مجدد خودرو در راه است؟

فردا آخرین مهلت بازدید و ثبت قیمت در مزایده خودروهای خارجی

جزئیات حذف فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو/ قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه دارد

لیست برندگان مزایده خودرو‌های خارجی 16 مهر اعلام می‌شود

حراج مال غیر در مزایده خودرو؟

آغاز فروش 3ماهه و یکساله 8 محصول ایران خودرو+ جدول

اجرای 2 طرح فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا (+جدول و جزئیات)

سامانه یکپارچه، بازنده پرهیاهو؟

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو

اعلام اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی | قیمت‌های پیشنهادی مشخص شد

مذاکره برای واگذاری خودروسازان در مراحل پایانی/ خروج تارا از گردونه قرعه‌کشی، به‌زودی

2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو به این زودی‌ها بعید است

دور دوم مزایده خودروهای خارجی فردا آغاز می‌شود

واردات خودرو با یوآن؟

خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد؟

منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌آید/ جاده‌سازی برای ورود خودرو‌های چینی؟