آریا بانو

آخرين مطالب

دلتا در میان شهروندان، واکسن دستِ مافیا پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ویروس کرونا از زمان شیوع جهش‌های زیادی داشته، و در همین راستا گونه‌های جدیدی از آن مشاهده می‌شوند. این روز‌ها بحث کرونای دلتا در ایران و جهان مطرح است، و مردم زیادی به دنبال اطلاع از تغییرات این ویروس هستند. با ما همراه باشید تا یک نظر علمی و یک نظر شخصی درمورد این سویه از کرونا را بخوانیم.
برترین‌ها: ویروس کرونا از زمان شیوع جهش‌های زیادی داشته، و در همین راستا گونه‌های جدیدی از آن مشاهده می‌شوند. این روزها بحث کرونای دلتا در ایران و جهان مطرح است، و مردم زیادی به دنبال اطلاع از تغییرات این ویروس هستند. با ما همراه باشید تا یک نظر علمی و یک نظر شخصی درمورد این سویه از کرونا را بخوانیم.
کاربری به نام مصطفی عبدالملکی در مورد یک مقاله علمی رشته توئیت زیر را منتشر کرد:
چون تعداد توییت‌ها زیاد می‌شد و همچنین با توجه به اهمیت خبر لو رفتن جلسه داخلی CDC درباره سویه دلتا، ترجیح دادم با کوت کردن کامنت مفید جوناس عزیز به بررسی بیشتر این خبر بپردازم:
با جان کلامت درباره مدیا موافق هستم. درباره این مورد خاص هم، خبر بر اساس مدارک لو رفته‌ای است که در جلسه داخلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در 29 جولای 2021 منتشر شده بود. در این جلسه هم بر اساس داده‌هایی که هنوز منتشر نشده، نتیجه‌گیری شده است که سویه دلتا:
شدت انتقالش به اندازه آبله مرغان است و شدت سرایت آن از مرس، سارس، ابولا، سرماخوردگی، آنفولانزای فصلی و اسپانیایی "1918" و آبله بیشتر است. دو برابر سریعتر منتقل می‌شود.
میزان بار ویروسی یا Viral Load و شدت انتقال آلودگی در افرادی که به سویه دلتا آلوده شدند، از افرادی که به سویه‌های قبلی دچار شدند بیشتر است. احتمالا شدت بیماری در این سویه بیشتر از سویه‌های قبلی است (داده‌های تحقیقات در کانادا، سنگاپور و اسکاتلند). احتمالن افرادی هم که واکسینه شده‌اند (مثل افرادی که واکسینه نشده‌اند) می‌توانند ویروس را به بقیه منتقل کنند.
همچنین درباره شدت بستری شدن در بیمارستان هم در دو تحقیقی که در انگلستان و اسکاتلند در ژوئن 2021 صورت گرفت مشخص شد که سویه دلتا باعث افزایش بستری شدن در بیمارستان به میزان خطر (HR) 2.61 در انگلستان و 2.39 در اسکاتلند شده است. یعنی سویه دلتا تقریبا دو برابر سویه ووهان باعث بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شود.
در نتیجه، فعلا محققان پیشنهاد کردند که با توجه به سرعت کم واکسیناسیون و انتقال ویروس در سویه دلتا حتی در افرادی که واکسینه شده‌اند، همه افراد باید ماسک بزنند (Universal Masking).
بر خلاف دستورالعمل‌های قبلی که گفته شده بود افرادی که واکسن زدند می‌توانند ماسک‌ها را بردارند، به نظر می‌رسد که این بار دستورالعمل عوض شده و نه فقط در فضا‌های بسته و یا مناطقی که قرمز هستند و نه فقط افراد غیر واکسینه. بلکه همه باید همچنان از ماسک استفاده کنند و شاید امروز / فردا خبر‌های این فایل لو رفته و تغییرات و اتفاقات اخیر بیرون بیاد.
با این وجود، هنوز دانشمندان دنبال شواهدی مبنی بر این تغییر استراتژی ماسک زدن هستند و از CDC درخواست شواهدی کردند که ادعای آن‌ها را اثبات کند. این تحقیقات هنوز تحت داوری هستند و به صورت رسمی منتشر نشده‌اند. پس تا چاپ و نتیجه‌گیری نهایی باید احتیاط کرد.
چرا افراد مسئول در انتشار اخبار "شاید" کوتاهی می‌کنند؟ چون همین طوری هم جو بر ضد واکسن در دنیا وجود دارد. حالا تصور کنید که این اخبار هم به بیرون درز پیدا کند. آن موقع هست که همه سعی و تلاش‌ها برای اثربخش بودن واکسن باید چندین برابر شود (که البته اثر بخش است). پس دولت‌ها سعی می‌کنند با بررسی و جمع‌آوری شواهد و اتخاذ موارد سخت‌گیرانه‌تر (مثل پاسپورت واکسن) و یا دادن پول به افراد واکسینه شده (پیشنهاد دادن 100 دلار به مردم برای تشویق آن‌ها به زدن واکسن در آمریکا)، آن‌ها را برای واکسن زدن تشویق کنند.
آیا واکسن موثر است؟ حتما همین طور است. به این اسلاید نگاه کنید. در این اسلاید هم میشه اثر 2 دوز واکسن فایزر را برای سویه‌های آلفا و دلتا در کشور‌های انگلستان/اسکاتلند، کانادا و اسرائیل مشاهده کرد. واکسن در هر صورت از شدت مرگ‌ومیر و بستری شدن در بیمارستان به شدت جلوگیری می‌کند.
برای همین پخش شدن این خبر که افرادی که واکسن زده‌اند هم می‌توانند مانند افرادی که واکسن نزده‌اند ویروس را منتقل کنند، ممکن است اثر منفی بر واکسن زدن افراد داشته باشد. امری که همین طوری هم دارد کند پیش می‌رود. برای همین برای انتشار همچین اخبار‌هایی باید احتیاط کرد.
همچنین همان طور که در آخرین اسلاید لو رفته مشخص شده، به نظر می‌رسد که هم اکنون، جنگ بین انسان و کووید19 عوض شده و همانطور که پروفسور PeterHotez اشاره کرده، احتمالا و در نهایت و بر اساس اولویت، به سمت دوز سوم واکسن حرکت کنیم.
کاربر دیگری در توئیتر درمورد تجربه شخصی خود از این بیماری اینگونه نوشت:
امروز روز شونزدهمیه که کرونای دلتا گرفتم و علائمی که هنوز دارم سرفه تک و توک، نبود بویایی و چشایی و ضعفه.‌
می‌خوام توی این رشته براتون علائمی رو که من و چند نفر از اطرافیانم که به کرونای دلتا مبتلا شدیم تجربه کردیم، بگم شاید به کارتون بیاد.
برای خیلی افراد کرونای دلتا با مشکلات معده شروع می‌شه. گلاب به روتون، اسهال و بیرون روی، استفراغ، دل‌درد، حالت تهوع از این علائم. ممکنه سردردای خیلی شدید تجربه کنین. بویایی، چشایی یا هر دو رو برای چند روز تا چند ماه ممکن است از دست بدین.
برای بعضیا یه مدت بعد از مختل شدن بویایی، بویایی به شکل یه بوی خاص برمی‌گرده. برا من این بو شبیه شیرینی یا شکر سوخته بود، برای داداشم مثل مواد شوینده و برای خیلیا شبیه بوی گندیدگی و لجن. ممکنه خیلی شدید و آزاردهنده باشه و هرچیزی که بو داره رو به این شکل حس کنین.
تب و لرز مخصوصا در طول شب برای دو سه شب یا بیشتر. این بیماری سینوسیه، فردای شبی که تب و لرز شدید داشتم حالم به قدری خوب بود که انگار بیماری تموم شده، اما روز بعد با شدت بیشتری برگشت. ممکنه بی‌اشتها بشید. بدن‌دردی که تغییر جا میده، درد عضلات، درد استخوان، درد اعضای بدن.
عرق می‌کنید. خیلی زیاد و خیلی شدید و آزاردهنده. سرتا پاتون یه دفعه خیس میشه انگار روبروی دریا باشید و رطوبت بالا وجود داشته باشه. بعضی شبا شما نه تب و لرز دارید نه سردرد، اما به شدت آشفته و بی‌قرار و بی‌خواب می‌شید. من اینطوری بودم که بلند می‌شدم و دور اتاق می‌چرخیدم.
ضعف شدیدی رو تجربه می‌کنید. ممکنه احساس کنید حتی نمی‌تونید سر پا وایسید. روزای اول فکر می‌کردم خمیر دندون تاریخ مصرفش گذشته که هرچی فشارش میدم خمیر ازش خارج نمیشه. در حالیکه توان خودم بود که کم شده بود.
بیماری کرونای دلتا موذیه. ممکنه به نظر خوب بیاید، ولی ریه‌تون رو درگیر کرده باشه برا همین لازمه حتما به یه دکتر خوب مراجعه کنید. لطفا حتما دکتری برید که امتحانش رو پس داده باشه؛ دکتر بد ممکنه شرایط و حال شما رو بدتر و خطرناک کنه.
احتمالا موهاتون می‌ریزه. چه در طول بیماری چه زمانی که با دارو دارید درمان می‌کنید ریزش مو رو تجربه می‌کنید. البته برای بعضیا شدیدتر. اما نگران نباشید قابل جبرانه و برمی‌گرده. ممکنه دچار خواب رفتگی دست و انگشت و پا بشید. ممکنه خیلی بخوابید مخصوصا در طول روز. ممکنه عصبی و خسته بشید یا احساس افسردگی کنید. ممکنه خلط گلو داشته باشید.
چشماتون زود خسته می‌شه. من روزای اول نمی‌تونستم زیاد از گوشیم استفاده کنم یا چیزی بخونم. احتمال هذیون گفتن در طول شب هست.
من کرونای قبلی رو هم گرفتم. مهمترین تفاوتش با دلتا به نظرم این بود که دلتا خیلی طولانی‌تر و سینوسی‌تر بود و شبای سخت بیشتری داشت. اما شدت کرونای قبلی بیشتر بود. اگه شمام تجربه‌ای دارین اضافه کنین شاید به کسی کمک کنه.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/636588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود