آریا بانو

آخرين مطالب

منصوریان در اندیشه بین‌المللی شدن ورزشي

منصوریان در اندیشه بین‌المللی شدن
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / خراسان رضوی از دیرباز در عرصه داوری فوتبال پیشتاز بوده و زمانی با بیشترین داوران بین‌المللی‌، جایگاه خوبی در سطح کشور داشت. داور و کمک‌داوران مطرح و خوبی همچون محسن ترکی، محسن قهرمانی، حسن کامرانی‌فر و رضا سخندان و قبل‌تر افرادی همچون جواد تقی‌پور‌، محسن فریمانی و‌... داشتیم که اکنون از دنیای داوری خداحافظی کرده و یا بازنشسته شده‌اند. البته داوری استان در طی چند سال اخیر نیز با افت زیادی همراه بوده و پشتوانه‌سازی خوبی برای قدیمی‌ها صورت نگرفته است. تا حدی که الان داور بین‌المللی نداریم. هر‌چند‌ در طی چند سال اخیر اقدامات خوبی برای داوران جوان صورت گرفته‌ که نیاز به زمان دارد تا در سطح ملی و بالاتر بدرخشند. در‌حال‌حاضر فقط 2 داور از خراسان رضوی در سطح لیگ برتر سوت می‌زنند. سید‌مهدی مرجان‌زاده و مرتضی منصوریان از داورانی هستند که چندین سال است سابقه حضور در رقابت‌‌های لیگ برتر را دارند و اگر این 2 نفر بازنشسته شوند، دیگر داوری در سطح بالای فوتبال ایران نداریم. به بهانه اتمام مسابقات لیگ برتر‌، گفت‌وگویی با مرتضی منصوریان داور جوان لیگ برتری داشتیم که در ادامه تقدیم می‌شود.
قضاوت 9بازی در لیگ برتر
منصوریان که اکنون‌30 سال از بهار عمرش سپری شده‌، از سال 1386 وارد عرصه داوری شد و به مرور تا سطح ملی پیش رفت. او با عملکرد قابل قبولی که داشت‌، سال گذشته کاندیدای ورود به لیست بین‌المللی بود و در تمام کلاس‌‌های لازم مورد‌نظر ای‌اف‌سی هم شرکت کرد‌، اما متاسفانه با وجود شایستگی لازم‌، نامش از لیست کنار گذاشته شد. البته هیچ‌گاه از انگیزه‌‌های او کم نشد و به کارش ادامه داد، به‌طوری که در فصل جاری لیگ برتر، قضاوت‌های قابل قبولی را به نمایش گذاشت و خودش از عملکردش رضایت کامل‌ دارد. وی درباره قضاوت‌هایی که در بیستمین دوره رقابت‌‌های لیگ‌ برتر داشت، می‌گوید: «خوشبختانه بازی‌‌های خیلی خوبی را قضاوت کردم و مشکلی خاصی نداشتم. در لیگ برتر بیستم حدود 9 بازی را قضاوت کردم که بیشتر با همراهی داوران همشهری خوبم همچون سخندان و مهاجر سوت زدم و اتفاق خاصی هم در بازی‌ها نداشتیم و به خوبی بازی‌ها را مدیریت کردیم.» منصوریان می‌افزاید: «انسان جایز‌الخطا‌ست و قطعا اشتباهاتی در برخی از بازی‌ها داشتیم‌، اما در‌مجموع از عملکرد خودم رضایت کامل ‌دارم. هر‌چند‌ بزرگان داوری باید ما را مورد ارزیابی قرار دهند. اما خدا‌را‌شکر قبل از شروع مسابقات‌، آزمون‌‌های خوبی را پشت‌سر گذاشتیم و در تمام کلاس‌‌های مدنظر ای‌اف‌سی هم شرکت کرده بودیم و خیلی خوب بود.» وی همچنین درباره قضاوت‌هایی که در بازی‌‌های لیگ دسته یک کشور داشت، می‌افزاید: «در مسابقات لیگ آزادگان هم توانستم 8 بازی را قضاوت کنم. بخصوص بازی‌‌های هفته‌‌های پایانی که با حساسیت‌‌های خاصی همراه بود. ولی خوشبختانه با همراه دیگر داوران مشکلی خاصی در بازی‌‌های این سطح نداشتیم. بازی‌‌های لیگ دسته یک نسبت به سال‌‌های گذشته خیلی متفاوت‌تر شده و نظارت‌ها هم بیشتر شده است. البته هر‌چه سطح مسابقات پایین‌تر می‌آید، به مراتب شرایط هم سخت‌تر می‌شود.» 
بازی حساس لیگ
این داور جوان درباره مهم‌ترین بازی که امسال سوت زده‌، اظهار می‌دارد: «به نظرم مهم‌ترین بازی که از حساسیت بیشتری برخوردار بود و توانستیم عملکرد خوبی هم از خود به نمایش بگذاریم، بازی استقلال – سایپا بود که در هفته‌‌های پایانی انجام شد و خوشبختانه مشکلی خاصی پیش نیامد و به خوبی بازی را مدیریت کردیم. حتی فریدون اصفهانیان هم ناظر بازی بود.» وی اضافه می‌کند: «همیشه سعی می‌کنم قبل از هر بازی از بزرگان داوری مشورت بگیرم. حتی پس از بازی هم بدنبال این هستم تا بازخورد‌‌های داوری را جویا شوم‌. همیشه بدنبال رفع ضعف‌‌های داوری هستم و این‌که بتوانم جواب اعتمادی که بزرگان داوری به من کردند، ‌بدهم‌.» منصوریان در پاسخ به این سوال که آیا امسال بحث رشوه و این چنین موارد هم مطرح بوده‌، خاطر‌نشان کرد: «تاکنون‌ چنین موضوعاتی را نشنیده‌ام و ندیده‌ام. هر‌چند‌ مواردی را فقط در فضای مجازی شنیده‌ام. اما نه تنها خودم، بلکه دیگر دوستانم نیز به چنین مواردی برخورد نکرده‌ایم. همه داوران سعی می‌کنند که بهترین قضاوت را انجام دهند. برای هر داوری آبرو و اعتبار خیلی مهم است.»
انتقاد از حقوق داوران
منصوریان درباره این‌که آیا هنوز حقوق داوران هم پایین است، تصریح می‌کند: «مشکل پایین بودن حقوق داوران، هنوز پابرجا‌ست و امیدواریم با تغییراتی که در بدنه فدراسیون فوتبال شکل گرفته، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. باید همسان‌سازی بین بازیکنان‌، کادر فنی و داوران از نظر حقوق وجود داشته باشد. در بحث پرداخت حقوق مربیان هم مشکلاتی وجود دارد که ان‌شاا... برطرف می‌شود.» وی همچنین درباره بحث ورود به لیست داوران بین‌المللی می‌گوید: «خوشبختانه من در تمام کلاس‌ها و آکادمی داوران زیر‌نظر ای‌اف‌سی شرکت می‌کنم. سال گذشته قسمت نبود که در لیست داوران بین‌المللی قرار بگیرم. اما امسال هم تمام سعی و تلاش خود را بکار می‌گیرم تا در لیست کاندیداهای داوران بین‌المللی قرار بگیرم. البته بستگی به شرایط دارد که باید دید چگونه پیش می‌رود.» منصوریان همچنین درباره روند رشد و پیشرفت داوران خراسانی می‌افزاید: «در طی 2 سال اخیر با توجه به ویروس کرونا‌، شرایط سخت‌تر شده است. اما مسئولان هیئت فوتبال و کمیته داوران در این زمینه تلاش‌هایی انجام داده‌اند که در آینده داوری می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. داوری استان پستی و بلندی‌هایی داشته‌، اما آینده درخشانی خواهد داشت.» این داور خراسانی در پایان سخنان خود می‌افزاید: «از تمام کسانی‌ که در این مسیر به من کمک کردند، بخصوص از همسرم‌، مدیران هیئت فوتبال‌، کمیته داوران و همچنین مدیران آب‌و فاضلاب استان که باعث شدند تا با خیال راحت‌تر به قضاوت‌هایم بپردازم، تشکر می‌کنم.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/636129/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراقب این اشتباهات در اوایل کار جدیدتان باشید

دلیل ایجاد افسردگی زمستانی را بشناسید

اگر کسی روی اعصابمان راه رفت، چه کنیم؟

استرس چگونه ما را بیمار می‌کند؟

خبر بد قدرت تفکر منطقی را از انسان می‌گیرد

هفت ویژگی‌ افرادی که ذهن قوی دارند

روان‌پریش‌ کیست؟!

اهداف‌تان را با این افراد در میان نگذارید

اضطراب اولین و مهم ترین نشانه بروز آلزایمر

دوزبانه بودن به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند

استرس، زودتر از آنچه فکر کنید پیرتان میکند!

صداهای مخرب مغز چه هستند؟

با تقاضای دورکاری موافقت می‌کنید یا خیر؟

سرد بودن بینی نشانه استرس است

چگونه شغلی متناسب با شخصیت خود پیدا کنیم؟

چگونه با ترس‌هایمان مبارزه کنیم؟

سه راهکار برای آن‌که بفهمیم طرف مقابل دروغ می‌گوید

افراد الهام بخشی که باعث می‌شوند تسلیم نشوید

با این روش های استثنایی حافظه خود را تقویت کنید

چرا عکس خودمان را دوست نداریم؟!

8 علامت دور از ذهن ابتلا به افسردگی را بشناسید

اگر پول اضافی به دست آوردید، با آن چه کنید؟

هنردرمانی، استفاده از مصالح هنری برای ابراز و بازتاب شخص است

«هیجان خوب» و «هیجان بد» چیست؟

افسردگی بعد از زایمان و تاثیر آن بر نوزاد

تاثیر داروهای مُسکن بر رفتارهای احساسی زنان و مردان

نقش خانواده در سلامت روان

درمان وسواس با روش های طبیعی

روشی حیرت‌انگیز در درمان افسردگی

کنترل خشم و عصبانیت با 10 ترفند

چگونه ارتباط ذهن، بدن و روح را در زمستان تقویت کنیم؟

قرص‌های ضد افسردگی نتیجه‌بخش است؟

یوگا و رهایی از اضطراب مادربودن

حقایق عجیب زنانه!

درمان وسواس و افسردگی با چند راهکار کم‌خرج

با این ترفند ساده از اعتیاد به تلفن همراه خلاص شوید

غلبه بر ترس و راه اندازی کسب و کار جدید

5 نشانه‌ ظاهری اضطراب بیمارگونه

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

فرار دختران از خانه، دلایل و راه های پیشگیری

اکراه مردان در پذیرش مشکلات سلامت روان

بی‌ادب ها هرگز موفق نمی‌شوند!

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت

چگونه با رازهای‌مان خوشحال باشیم؟

چرا دختران بیشتر از پسران در معرض افسردگی قرار دارند؟

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

اعتیاد به کار؛ بلایی که عمرمان را می‌گیرد

با بیماران چگونه برخورد کنیم؟

فواید خنده و گریه

چرا مجردها منزوی می‌شوند؟