بزرگنمايي:
آریا بانو - در این مطلب درباره مالیات خودروهای لوکس که باید پرداخت شود صحبت می کنیم
طرح پرداخت مالیات خودروهای لوکس پس از مدتها کشمکش تصویب شد و کم کم به مرحله اجرایی می رسد. امروز در پرشین وی می خواهیم جزئیات این طرح و مبلغی که هر ماشین باید پرداخت کند را ببینیم. با ما همراه باشید
جدول مالیات خودروهای لوکس
لوکسسواران بالاخره باید مالیات بدهند. این تصمیمی است که در
ماههای گذشته با عبور از گردنه مجلس، شورای نگهبان و دولت حالا به
ایستگاه اجرا نزدیک شده و به زودی اجرایی میشود.
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده که اطلاعات کامل خودروهای لوکس
(خودروهایی که ارزش روز آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد)، از سوی
نیروی انتظامی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
اما صاحبان خودروهای لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟ بر اساس قانون جدید،
خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول
مالیات خودروهای لوکس هستند.
بر اساس قانون جدید، اگر در خانواده 2 خودرو دارید (فقط خودروهایی که به
نام افراد تحت تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز این 2 خودرو هم بالاتر
از یک میلیارد تومان است، باز هم مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهید بود.
به این ترتیب، به نظر میرسد که صاحبان تقریبا تمامی خودروهای خارجی،
مشمول پرداخت مالیات جدید هستند. با این همه، میزان مالیات خودروهای
لوکس، بسته به نوع و مدل خودرو (که اصلیترین عوامل تعیینکننده
قیمت هستند)، متغیر است.
کمترین میزات مالیات بر خودروهای لوکس، به خودروهایی بر میگردد که قیمت روز آنها در بازه یک تا 1٫5 میلیارد تومان باشد و به این ترتیب، در اختیار داشتن یک خودروی سراتو اتوماتیک به ارزش حدود 1٫2 میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیاتی در حدود سالانه 12 میلیون تومان خواهد بود. (یعنی ماهانه حدود یک میلیون تومان)
خودروهای مدل بالا
اطلاعات مالیاتی ایرانیها در اختیار 90 سازمان
اما نکتهای که ممکن است خیلیها ندانند این است که اگر خودروهایی که یک فرد یا افراد تحت تکفل او در اختیار دارند نیز به صورت تجمیعی ارزشی بیش از یک میلیارد تومان داشته باشند، باز هم فرد، مشمول پرداخت مالیات مورد اشاره در بالا خواهد بود.
رییس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد، چند روز پیش در این مورد گفت: تعداد سازمانها و نهادهایی که اطلاعات مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی گزارش میکنند، از 47 دستگاه در سال 1399، اکنون به بیش از 90 مورد رسیده و این صرفا شامل مالیات بر خودروهای لوکس هم نمیشود، بلکه انواع مالیات، از جمله مالیات بر عایدی سرمایه را هم در بر میگیرد.
امید علی پارسا افزود: این مالیات به صورت پلهای محاسبه میشود، به این صورت که از مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان باشد، مبلغی معادل یک درصد ارزش روز خودرو مالیات دریافت میشود و هر چه ارزش روز خودرو از این مبلغ بالاتر باشد، میزان مالیات اخذ شده هم به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون، مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک تا 1٫5 میلیارد تومان باشد، یک درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. مالکان خودروهایی که از 1٫5 تا 3 میلیارد تومان قیمت دارند، 2 درصد و مالکان خودروهایی که بین 3 تا 4٫5 میلیارد تومان قیمت دارند هم سالانه معادل 3 درصد از قیمت روز خودرو را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت میکنند.
جدول مالیات خودروهای لوکس
مالیات خودروهای لوکس در ایران
همچنین خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از 4٫5 میلیارد تومان باشد
هم مشمول پرداخت سالانه 4 درصد از ارزش روز خودرو به عنوان مالیات خواهند بود.
آمارهای گمرک نشان میدهند که با این حساب، دستکم حدود 450 هزار خودرو از سال 1390 به این سو وارد کشور شدهاند. اگر حداقل قیمت را برای این خودروها در نظر بگیریم (یعنی همان یک میلیارد تومان)، صاحب هر کدام از این خودروها باید سالانه حدود 10 میلیون تومان به دولت مالیات بدهد.
مالک یک خودروی «سوناتا» به ارزش حدود 1٫7 میلیارد تومان هم باید سالانه حدود 34 میلیون تومان مالیات پرداخت کند. کمترین مالیات در این زمینه، به خودروهایی بر میگردد که قیمت روز آنها در بازه یک تا 1٫5 میلیارد تومان باشد و به این ترتیب، در اختیار داشتن یک خودروی «سراتو اتوماتیک» به ارزش حدود 1٫2 میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیاتی در حدود سالانه 12 میلیون تومان خواهد بود. (یعنی کمابیش ماهانه حدود یک میلیون تومان)
اما این سقف مالیاتی نیست که لوکسسواران به زودی ناگزیر از پرداخت آن خواهند بود. مرکز پژوهشهای
مجلس شورای اسلامی، در زمان بررسی گزارش لایحه بودجه سال 1399، به برخی دادههای آماری اشاره کرد که نشان میدهند اخذ مالیات بر خودروهای لوکس، واقعا میتواند جیب دولت را پر پول کند.
مالیات خودروهای لوکس و لاکچری
مالکان بنز و مالیات ماهانه 23 میلیون تومانی
بر اساس این گزارش، حدود 0.03 درصد خودروهای سواری داخل کشور (3 در ده هزار)
«مرسدس بنز» با سال ساخت بالای 2010 هستند. این رقم برای بنزهای
تولید سال 2015 میلادی به بعد، به 7 درصد هزار میرسد.
از آنجا که بر اساس آمارهای رسمی حدود 21 میلیون خودرو در کشور پلاک
شدهاند و واردات خودرو به کشور هم از سال 1397 تاکنون ممنوع بوده است،
میتوان گفت حدود 6 هزار و 500 دستگاه بنز با سال ساخت بالاتر
از 2010 در
ایران وجود دارد.
مالکان انواع بنز، احتمالا بیشترین مالیات بر خودروهای لوکس را پرداخت میکنند،
که میتواند به بیش از 250 میلیون تومان در سال برسد.
مالک یک خودروی «بنز E200» که حدود 7 میلیارد تومان قیمت دارد، باید سالانه
حدود 280 میلیون تومان (یا ماهانه حدود 23 میلیون تومان) مالیات بدهد.
بر اساس آمارها، حدود 0.03 درصد خودروهای سواری داخل کشور (3 در ده هزار)
«مرسدس بنز» با سال ساخت بالای 2010 هستند. این رقم برای بنزهای
تولید سال 2015 میلادی به بعد، به 7 در صد هزار میرسد.
اگر حداقل قیمت یک بنز با سال ساخت بالای 2010 را حدود 2 میلیارد تومان در نظر بگیریم و حدود 6 هزار و 500 دستگاه از این بنزها هم در
ایران موجود باشند، این به معنای آن است که مالک هر یک از این بنزها سالانه حدود 40 میلیون تومان مالیات خواهد داد و مجموع این مالیات هم در کمترین حالت به سالانه 260 میلیارد تومان میرسد.
پارسینه