آریا بانو

آخرين مطالب

مروری بر داستان زندگی آنری شاریر، خالق «پاپیون»؛ محکومی فراری با پروانه‌ای زیر گردن مقالات

مروری بر داستان زندگی آنری شاریر، خالق «پاپیون»؛ محکومی فراری با پروانه‌ای زیر گردن
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایبنا / «معمولا قصه پاپیون را با فیلم کلاسیکی که استیو مک‌کوئین و داستین هافمن در آن نقش‌آفرینی می‌کردند و سال 1973 میلادی اکران شد، به یاد می‌‌آوریم. اما پاپیون در واقع روایت چند سال از زندگی محکومی فرانسوی به نام هنری/ آنری شاریر است. کسی که پاییز 1906 در شهری از شهرهای جنوب فرانسه متولد شد، اوایل جوانی به پاریس رفت و در یکی از محله‌های بدنام این شهر ساکن شد.
از دزدی و جیب‌بری شروع کرد و به تدریج در جرم و جنایت فرورفت. گویا 25 سالگی به اتهام قتل دستگیر شد و دادگاه هم برایش حکم به حبس ابد با اعمال شاقه برید. خودش چه در دادگاه و چه در زندان، هرگز این اتهام را نپذیرفت و زیر بار ظلمی که فکر می‌کرد به او شده است نرفت. در آخرین روز محاکمه و پس از اعلام حکم نهایی، قاضی از او پرسید: «حرفی دارید؟» و او پاسخ داد: «هیچ حرفی برای گفتن ندارم آقای رئیس! جز اینکه احساس می‌کنم باید به صورتتان تف بیندازم. اما این کار را هم نمی‌کنم، چون می‌ترسم آب دهانم کثیف شود.»
دوستانش او را به لقب «پاپیون» می‌شناختند، زیرا پروانه‌ای زیر گردنش خالکوبی کرده بود (پاپیون در زبان فرانسوی به معنی پروانه است). برای اجرای حکم به گویان، که آن زمان یکی از مستعمرات فرانسه بود منتقل شد، اما از آنجا فرار کرد. دوباره دستگیر شد اما بازهم گریخت؛ و این گریز و بازداشت تا 13 سال بعد، چند بار دیگر هم تکرار شد. باورش این بود که - در ماجرای قتل - بی‌گناه است و به تنها چیزی که فکر می‌کرد فرار از زندان و رسیدن به آزادی بود. زندگی‌اش در آن باور و این فکر خلاصه می‌شد.
در این سال‌های تعقیب و گریز، بخشی از آمریکای لاتین را زیر پا گذاشت، چندی در ترینیداد و جزایر سالو و جزیره شیطان ماند، از جذامی‌ها که در جزیره‌ای دور از مردم عادی مقیم بودند کمک گرفت، مدتی میان سرخ‌پوست‌ها زندگی کرد و سرانجام در یکی از روستاهای ساحلی در ونزوئلا به هدفش یعنی آزادی رسید.

آریا بانو


چند سال بعد خاطراتش را نوشت و تجربیات از سال‌های حبس را روی کاغذ آورد. کتاب را «پاپیون» نامید و آن را هم به ماهیگیران خلیج پریا در ونزوئلا که به او پناه و غذا داده بودند، تقدیم کرد. کتابی که با این جمله شروع می‌شود: «ضربه چنان محکم بود که من فقط 13 سال بعد توانستم از جا برخیزم.» 13 سال برای آزادی و برای حقی که باور داشت پایمال شده است، جنگید و سرانجام موفق شد. در سخت‌ترین لحظات، چه زمانی که در اجرای نقشه فرار ناکام می‌شد و چه زمانی که زندانبان‌ها او را زیر مشت و لگد می‌گرفتند، مدام با خودش تکرار می‌کرد: «زنده ماندن، زنده ماندن، زنده ماندن، این باید تنها مذهب من باشد.»
کتاب اواخر دهه 1960 میلادی منتشر شد و فقط در فرانسه بیشتر از یک‌ونیم میلیون جلد فروخت. شاریر با همین یک کتاب - که حماسه تسلیم‌ناپذیری و پیروزی نهایی «انسان» است - هم به شهرت و ثروت رسید و هم جایی در تاریخ ادبیات برای خودش دست‌وپا کرد. اما از همان اولین روزهای انتشار کتاب، پرسشی شکل گرفت که معمولا درباره زندگی‌نامه‌ها و روایت‌های اینچنینی پیش می‌آید: اینکه نویسنده چقدر راست می‌گوید و چقدر به واقعیت وفادار بوده است؟
مقامات دادگستری فرانسه - که در روایت شاریر همچون شیاطینی بی‌وجدان با چشمانی بسته به‌روی حق و حقیقت توصیف می‌شوند - کتاب را سراسر دروغ و جعلی خواندند و گفتند چنین بی‌عدالتی‌هایی جز در ذهن و تخیلات نویسنده اتفاق نمی‌افتد (البته چندی بعد، به سال 1970 نظام قضایی فرانسه حکم به برائت شاریر از اتهام به قتل داد و پرونده‌ای را که منجر به حبس او شده بود مختومه اعلام کرد).

آریا بانو


خود شاریر می‌گفت شاید حافظه‌ام در یادآوری برخی رویدادهای فرعی و جزییات حوادث اشتباه کند، اما بخش اصلی آنچه نوشتم واقعا برایم روی داده است. اما چند خبرنگار که درباره محکومان فرانسوی در سال‌های پیش از جنگ دوم جهانی تحقیق می‌کردند، تضادها و تناقض‌هایی در روایت شاریر دیدند و حتی به این نتیجه رسیدند که او بعضی حوادث داستانش را نه از روی تجربه شخصی که براساس شنیده‌هایش از تجربیات زندانیان دیگر پرداخته است. با این وجود کمتر کسی درباره اصالت نوشته‌های شاریر تردید کرد و اتهام دروغ‌گویی و دروغ‌نویسی به او نچسبید.
او بعد از آزادی، مدتی در ونزوئلا ماند و زندگی تازه‌ای را شروع کرد. رستورانی در کاراکاس باز و همانجا هم ازدواج کرد. بعدها به فرانسه برگشت، اواخر عمر راهی اسپانیا و آنجا مقیم شد و تابستان 1973 در چنین روزی (29 جولای)، در مادرید از دنیا رفت.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/634205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید