آریا بانو

آخرين مطالب

قانون شکنی پیش چشم پلیس و در آمد زایی از مال مردم اجتماعي

قانون شکنی پیش چشم پلیس و در آمد زایی از مال مردم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / فعالیت پارکبان‌ها با وجود اعلام ممنوعیت حضورشان در سطح شهر توسط رئیس پلیس کماکان ادامه دارد و برخوردی با این افراد نمی‌شود.
فعالیت پارکبان‌ها در سطح شهر موضوعی که برای چندمین بار با آن برخورد کردم، مسئله‌ای که بار‌ها از نیروی انتظامی و شهرداری تهران پیگیری شد و مسئولان این دو نهاد مدعی شدند که فعالیت پارکبان‌ها در سطح شهر غیر قانونی است، اما پس از اعلام این واکنش‌ها نه تنها تاکنون هیچ عزمی برای جلوگیری از فعالیت این افراد جزم نشد، بلکه آن‌ها دست از پا درازتر اقدام به باج گیری از شهروندان می‌کنند و زمانی که نسبت به این اقدامشان اعتراضی صورت می‌گیرد با تهدیدشان مواجه می‌شویم.
برای دهمین بار سری به خیابان دربند در شمال تهران زدم و ماجرا را بررسی کردم، طبق معمول افراد لباس شخصی پوش، کنار خیابان ایستاده بودند و هر خودرویی که برای پارک در این خیابان آمده بودند باید از زیر بلیط این افراد عبور می‌کردند.
این بار با موضوع جدیدی مواجه شدم که افراد برای نیروهای بیشتر اقدام به جذب اتباع خارجی کرده و حسابی تنور فعالیتشان را داغ کردند، انگار که خیابان ملک شخصی آقایان است و برای تردد در آن و پارک کردن خودرو به آن‌ها التماس کنیم، خیابانی که حق تمام مردم است و در هیچ کجای قانون ذکر نشده که باید برای پارک کردن خودرو به پارکبان وجهی بپردازیم.
بی تفاوت به پارکبان‌ها برای پارک کردن خودروی خود اقدام کردم، اما در همین لحظه یکی از آن‌ها به سمتم آمد، زیر چشمی حواسم به رفتار‌های او بود، مردی قد بلند که کلاه سفیدی بر سر داشت و عینک دودی اش هم خود نمایی می‌کرد و سیگار به دست به سمت آمد. با زدن چند ضربه به شیشه خودروام من را به خود آورد، شیشه را که پایین دادم او گفت: داری چکار می‌کنی؟ در جواب به این فرد اعلام کردم که قصد پارک کردن خودروی خود را دارم.
او در جواب گفت: برای پارک کردن در این نقطه باید کرایه پارک بدهی. به وی گفتم مگر خیابان پولی شده که برای پارک کردن خودروام به تو پول بدهم؟ خیابان شخصی نیست و این کار را نخواهم کرد.
این فرد با پرویی تمام گفت: اگر پول پارک را ندهی در بهترین حالت باید قبض جریمه پلیس را پرداخت کنی، شاید هم خرج خط و خش ماشینت را باید به صافکار و نقاش بدهی.
در پاسخ به تهدید‌های او گفتم که فعالیت شما غیر قانونی است و حضور شما را به پلیس اطلاع خواهم داد که به یک باره پوزخندی زد و گفت: پلیس! ما خودمان مامور هستیم و مجری نظم و ترافیک شهری، برو به هر کسی که می‌خواهی بگو من همین جا هستم.
جالب اینجاست که کمی پایین‌تر از این محل که در آن اخاذی صورت می‌گیرد، کلانتری 122 دربند واقع شده و جالب‌تر اینکه مگر می‌شود تاکنون این همه زورگیری از شهروندان و تخلف صورت بگیرد و ماموران کلانتری که برای سرکشی شبانه و برقراری امنیت در حوزه استحفاظی خود به سر می برند بعید است از چشمان تیز بینشان این موضوع مخفی مانده باشد.
فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است
 سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ پیش از این در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره فعالیت پارکبان‌ها در سطح شهر تهران اظهار کرد: هرگونه فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است.
وی افزود: اگر شهروندان به این موضوع برخورد کردند باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این افراد صورت گیرد، لذا از نظر پلیس و شهرداری فعالیت این افراد با عنوان پارکبان ممنوع است.
از این اظهار نظر رئیس پلیس پایتخت مدتی زیادی می‌گذرد؛ زمانی که یک مقام مسئول درباره موضوعی که مرتبط با آسایش شهروندان در جامعه است، صحبت و برای آن تعیین و تکلیف می‌کند، به این معنی است که تمام نهاد‌های زیر مجموعه آن نسبت به صحبت‌های این مقام تبعیت کنند و دستورات را اجرایی کنند.
اما با این حال درباره برخورد با پارکبان‌هایی که به گفته رئیس پلیس تهران فعالیتشان غیر قانونی است، ماموران کلانتری‌ها وارد ماجرا نمی‌شوند و نسبت به صحبت‌های مافوق خود بی توجه هستند و نتیجه این کار هم تیغ زدن مردم در روز روشن است.
نکته مهم دیگر اینکه آیا باید گزارش‌های مردمی باشد تا پلیس بر خود واجب بداند و به صحنه بیاید؟ اگر جرم مشهود رخ بدهد و پلیس آن را ببیند نباید نسبت به این موضوع ورود کند و به آن واکنش نشان دهد؟ که اگر اینگونه باشد دیگر شاهد تشکیل پرونده‌های عریض و طویل نخواهیم بود و بدون سیاه کردن یک برگه کاغذ مشکل مردم حل خواهد شد.
فعالیت پارکبان ها یا همان خیابان فروشی فقط مختص به خیابان دربند نیست و در اکثر شاهراه ها و کوچه پس کوچه های پایتخت، افرادی لباس شخصی با زنجیر اقدام به بستن خیابان ها می کنند و یا در کنار خیابان ایستاده و آن را به شهروندان به نوعی اجاره می دهند.
خیابان حق همه مردم و حق عمومی است
الهام فخاری عضو شورای شهر تهران درخصوص پارکبان‌هایی که هنوز در سطح شهر هستند و در قبال پارک خودرو درخواست پول از صاحبان خودرو‌ها می‌کنند، گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است، نه اینکه این موضوع به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اشتغال این افراد گفت: در این موضوع اشتغال یک مسئله مهم است که مسئولان کشور هم بر آن حساس هستند، شغل تعریف مشخص دارد با تعداد ساعت کار، حقوق، بیمه و دریافت مشخص که در قانون کار ذکر شده است؛ این که ما به رسمیت بشناسیم این نوع خدمات را، عملاً از نیرو بهره کشی کردیم، چون کسی نه جایی پاسخگوست و نه کسی متولی آن است، چگونه می‌توانیم بگوییم که ایجاد شغل شده است؛ به هر حال نهاد‌هایی داریم که در مورد فضا‌های عمومی شهر، مشاعات و موضوعاتی که به حقوق شهروندی بر می‌گردد تصمیم گیری کنند، تصمیم شورای شهر ما این بوده که اجازه انجام این کار را ندهیم و درست هم نیست که از کنار خیابان که حق همه مردم و حق عمومی است، ما بیاییم برای یک عده‌ای اشتغال ایجاد کنیم.
معرفی پارکبان‌ها به مراجع قضایی
سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد حضور افراد سودجو در خیابان دربند که به عنوان پارکبان کسب درآمد می کنند، اظهار کرد: این‌ها افراد سودجویی هستند که سابق بر این هم با آن ها برخورد شده و از این به بعد هم برخورد شدیدتری با آن ها خواهیم داشت.
وی افزود: از شهروندان خواهشمندیم که هیچ مبلغی به این افراد که از بی اطلاعی شهروندان سو استفاده کرده و از این راه برای خود کسب درآمد غیرشرعی و غیرقانونی می کنند، نپردازند.
موسوی با تاکید بر این که این افراد مورد تایید ما نیستند و ما برخورد شدیدی با آن‌ها خواهیم داشت، تصریح کرد: این افراد را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد و شهروندان مطمئن باشند که این افراد هیچ ابزاری برای اعمال زور و قدرت به صاحبان خودرو ندارند و نمی توانند جریمه یا کار دیگری انجام دهند، لذا از طرفی قانون نیز پشتوانه آن ها نیست، چرا که کار آن ها غیرقانونی است.
وی افزود: معبر عمومی را نمی توان اجاره داد و باید در این باره درخواست پیگرد قضایی داده شود و طبق مصوبه شورای اسلامی هم حضور این پارکبان ها خلاف قانون است.
پارکبان‌ها نیروی پلیس محسوب نمی‌شوند
در همین رابطه سردار محمد شرفی رئیس پلیس سابق پیشگیری ناجا درباره اینکه آیا پارکبان‌ها نیروی پلیس یا تحت نظر پلیس محسوب می‌شوند یا خیر؟ گفت: پارکبان‌ها نیروی پلیس محسوب نمی‌شوند و هیچ وابستگی مستقیم یا غیرمسقیمی به نیروی انتظامی ندارند.
وی با بیان اینکه نیرو‌های شهربان یا همان مبارزه با سد معبر نیز نیروی پلیس محسوب نمی‌شوند، گفت: نه پارکبان‌ها و نه شهربان‌ها ارتباطی با یگان حفاظت شهرداری هم ندارند، یگان حفاظت شهرداری تحت نظارت پلیس پیشگیری فعالیت می‌کند، اما همان طور که گفتم افراد فعال در این دو حوزه ربطی به پلیس ندارند.
رئیس پلیس سابق پیشگیری ناجا درباره اینکه برخی از این افراد در مواجهه با شهروندان ادعای مامور پلیس بودن یا وابستگی به پلیس را می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع صحیح نیست و اگر افرادی چنین ادعایی کنند، می‌توان با آن‌ها برخورد کرد. ماموران پلیس و یگان‌های حفاظت کارت شناسایی مخصوص به خود دارند و قابل شناسایی هستند.
نکته مهم این است که هم پلیس و هم شورای شهر مدعی هستند که فعالیت این افراد در قامت پارکبان تخلف و ممنوع است، اما هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود. مهمتر این موضوع این که مشخص نیست پول‌های دریافتی از قِبَل فعالیت پارکبان‌ها به جیب چه فرد یا افرادی می‌رود و سرنوشت این پول‌های کلان بدست آمده چه می‌شود؟
با این حال باشگاه خبرنگاران جوان این آمادگی را دارد تا واکنش نیروی انتظامی و شهرداری تهران در قبال اخاذی از شهروندان که در مقابل دیدگانشان صورت می گیرد را برای عموم منتشر کند؛ ضمن اینکه شهروندان گرامی می‌توانند در بخش کامنت های خبر فوق در این زمینه اطلاعات خود را ارسال کنند تا جهت پیگیری موضوع، موارد را در اختیار مراجع ذی ربط قرار دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/631805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

تصادف با یک خودروی اسپرت

با این نوشیدنی 8 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید

منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی