آریا بانو

آخرين مطالب

انواع کاکتوس؛ روش نگهداری و پرورش آن‌ها گوناگون

انواع کاکتوس؛ روش نگهداری و پرورش آن‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کمتر کسی را می‌توان یافت که با کاکتوس آشنایی نداشته باشد یا اینکه یک یا چند کاکتوس در خانه خود نگهداری نکند.
کاکتوس‌ها گیاهان زیبایی هستند که طرفداران خاص خود را دارند. بسیاری از افراد گلدانی از این گیاه را در آپارتمان خود نگهداری می‌کنند و یا اینکه گلخانه‌ای مملو از انواع کاکتوس‌ها را دارند. این گیاه تا حدود زیادی مقاوم بوده و همین کار را برای نگهداری از آنها، راحت می‌کند.
اگر شما به کاکتوس‌ها علاقه‌مند هستید یا این که می‌خواهید یکی از انواع کاکتوس‌ها را بخرید و در خانه خود نگهداری کنید، به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری، راجع به آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید و با اطلاعات کافی به دنبال خرید آن‌ها باشید. اکثر افراد اطلاعات کمی از کاکتوس‌ها و نحوه نگهداری آنها و حتی انواع آنها دارند. اگر از آنها راجع به کاکتوس‌ها و نحوه نگهداری آنها بپرسید، اطلاعات کم و شاید هم غلطی را در اختیار شما قرار دهند. ما در این مقاله قصد داریم، اطلاعاتی درباره کاکتوس‌ها،‌ نحوه نگهداری از آنها، انواع کاکتوس‌ها و موارد دیگر به شما بدهیم، پس با ما همراه باشید.

آریا بانو


معرفی کاکتوس‌ها

آریا بانو


کاکتوس گیاهی است معمولاً خاردار و دارای ساقه‌ای مشبک که در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. کاکتوس از تیره کاکتوسیان (cactaceae) و همچنین از تیره میخک‌سانان است. کاکتوس اولین بار در شمال جنوب و مرکز قاره آمریکا می‌رویده است؛ اما طی قرن‌ها توسط مردم مختلف دنیا پراکنده‌ و در کشور خودمان نیز به فراوانی و در انواع مختلف یافت می‌شود.
نکته‌ای که باید در این بین به آن توجه کرد این است که این گیاه در ایران گونه بومی ندارد و تمام گونه‌هایی که در ایران وجود دارند، از جاهای دیگر به کشور آورده شده‌اند. کاکتوس‌ها در طوفان‌های ناگهانی آب زیادی را در ساقه گوشتی خود ذخیره می‌کنند و این آب ذخیره‌شده را در فصول خشک سال، مصرف می‌کنند.
کاکتوس‌هامعمولاً ریشه‌های عمیق ولی باریکی دارند و ساقه‌های آن شبکه‌بندی شده و محل ذخیره آب می‌باشد. سرتاسر ساقه کاکتوس با تیغ‌هایی پوشانده شده است که این تیغ‌ها از گیاه و بخصوص ساقه آن به خوبی محافظت می‌کنند. کاکتوس ممکن است برگ‌های کوچکی داشته باشد یا اینکه اصلاً برگی نداشته باشد. این مورد در کاکتوس‌های مختلف متفاوت می‌باشد.
نکات لازم برای نگهداری انواع کاکتوس‌ ها

آریا بانو


کاکتوس‌ها از جمله متنوع‌ترین گیاهان بوده و بسیار کم‌توقع می‌باشند. بسیاری از انواع کاکتوس‌ها را می‌توان توسط یک فرد تازه‌کار نیز پرورش داد؛ ولی برای نگهداری بهتر آن‌ها، باید به برخی از نکات نیز توجه نمود. برخی از این نکات را در ادامه بازگو می‌کنیم.
1. انتخاب گلدان مناسب
انتخاب گلدان مناسب یکی از اصلی‌ترین مراحل پرورش کاکتوس‌ها است. زمانی که یک کاکتوس تازه را می‌خرید، مدت‌زمانی از رشد خود را در گلدانش گذرانده است؛ پس لازم است گلدان آن را قدری بزرگ‌تر کنید. دقت داشته باشید که گلدان جدید، نباید خیلی بزرگ‌تر از گلدان قدیمی باشد چراکه گلدان خیلی بزرگ، در سیستم آبیاری کاکتوس اختلال ایجاد می‌کند. اگر کاکتوس شما عمودی است، از گلدانی استفاده کنید که دهانه آن، به اندازه نصف کاکتوس باشد و به‌جای عریض بودن، عمیق باشد. اگر کاکتوس شما گرد است، گلدان شما باید حدود 5 سانتی‌متر عریض‌تر از کاکتوس شما باشد.
2. خاک مناسب برای رشد کاکتوس
نکته دیگری که باید به آن اهمیت دهیم خاک کاکتوس است. در اکثر گل‌فروشی‌ها، خاک مخصوص برای کاکتوس‌ها فروخته می‌شود، ولی می‌توانید با مخلوط کردن خاک گلدان با کمی ماسه، خاک مناسب برای کاکتوس خود تهیه کنید.
اگر زمان تعویض گلدان کاکتوس شما فرارسیده است، برای تعویض گلدان، گلدان را بشکنید. در این حین توجه داشته باشید که اگر با بیلچه اقدام به بیرون آوردن کاکتوس کنید، ممکن است ریشه‌های کاکتوس دچار آسیب شوند. سپس مقداری خاک تازه در ته گلدان جدید بریزید و کاکتوس را روی آن قرار بده و بقیه گلدان را نیز با خاک پرکنید. بعد از انجام این مرحله تا یک هفته نباید کاکتوس را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید و آن را به‌صورت مناسب آبیاری کنید تا کاکتوس خودش را با شرایط جدید وفق دهد.
3. فصل رشد و استراحت کاکتوس
نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که کاکتوس دو فصل دارد. فصل اول که عمده رشد فعال کاکتوس در آن انجام می‌شود که در فصل‌های بهار و تابستان است و فصل دوم فصل استراحت کاکتوس است. این فصل در پاییز و زمستان است و در آن کاکتوس به خواب زمستانی فرو می‌رود.
4. آبیاری کاکتوس ها
برنامه خاصی برای آبیاری کاکتوس وجود ندارد. زمان آبیاری انواع کاکتوس به جنس خاک، اندازه گلدان و آب‌وهوا بستگی دارد ولی چیزی که مشخص است این است که کاکتوس در فصل رشد فعال خود به میزان آب بیشتری نسبت به فصل استراحت خود نیاز دارد. بهترین زمان برای آبیاری کاکتوس در زمانی است که سطح خاک کاکتوس به‌صورت کامل خشک‌شده است ولی به‌طورمعمول کاکتوس هرچند هفته یک‌بار نیاز به آبیاری دارد.
کاکتوس‌ها به نور زیادی نیاز دارند ولی این نور تا حد امکان نباید به‌صورت مستقیم به آنها تابیده شود. پشت پنجره‌ها و داخل گلخانه، بهترین مکان برای نگهداری کاکتوس‌ها است.
دسته‌بندی کلی کاکتوس‌ها
حالا که با کاکتوس‌ ها و نحوه نگهداری آنها آشنا شدیم، جا دارد شما را با زیرشاخه‌های کاکتوس‌ها نیز آشناکنیم. همان‌طور که گفتیم، کاکتوس‌ها بسیار متنوع هستند و گونه‌های زیادی از آنها نیز وجود دارد ولی به‌طورکلی همه آنها را می‌توان به سه گروه اصلی تقسیم‌بندی کر د.
زیرشاخه پرسکیه ( pereskia) زیرشاخه اوپنسیه ( opuntia) زیرشاخه کاکتاسه (cactaceae)
برای شناختن این سه دسته از هم باید، ویژگی‌های ظاهری و ژنتیکی آنها را بدانیم. در ادامه این مقاله به توضیح هر یک از این زیرشاخه‌ها به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.
خانواده پرسکیه
تنها خانواده‌ای از کاکتوس‌ها هستند که دارای برگ می‌باشند. برگ‌های این گیاه در رنگ‌های مختلف وجود دارد و برگ آنها نیز بسیار شبیه به برگ مرکبات است. گل این گیاه سفیدرنگ بوده و شباهت زیادی به گل‌های خانواده رز دارد. قلمه‌های ساقه این گیاه به‌راحتی در خاک ریشه می‌زند و مشکلی برای تکثیر ندارد.

آریا بانو


خانواده اوپنسیه
کاکتوس‌های این زیرشاخه در فارسی به کاکتوس‌های راکتی مشهور هستند. این زیرشاخه شامل انواع کاکتوس‌ های برگ‌پهن، زرد، راکتی، راکت درشت و کوچک هستند. این کاکتوس‌ها بیشتر در مناطق گرمسیری هستند و گاهی نیز میوه‌های خوراکی می‌دهند که از آنها در صنایع داروسازی استفاده می‌شود.

آریا بانو


خانواده سرئه cerea
کاکتوس‌های این دسته کشیده و مخروطی شکل هستند. در مناطق سردسیری از این کاکتوس‌ها در گلخانه‌ها نگهداری می‌شود. خارهای این‌گونه از کاکتوس‌ها بسیار گزنده وحساسیت‌زا است؛ پس باید مواظب بود تا به پوست بدن کودکان برخورد نکند. کاکتوس مامیلاریا جزو این دسته از کاکتوس‌ها می‌باشد. این کاکتوس بسیار کوچک بوده و در طول سال گل‌دهی منظمی دارد. این کاکتوس دایره‌ای شکل می‌باشد.

آریا بانو


انواع کاکتوس‌ها
حالا که با زیرشاخه کاکتوس آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده است که شمارا با چند نمونه معروف از کاکتوس آشنا کنیم. همان‌طور که قبلاً گفتیم کاکتوس‌ها بسیار متنوع هستند ولی ما در اینجا، تیتروار به معرفی معروف‌ترین آنها می‌پردازیم.
1. آستروفیتوم
نام عامیانه: کلاه اسقف، کلاه کشیش، ککتوس ستاره‌ای

آریا بانو


2. اپونتی
نام عامیانه: زبان مادر شوهر

آریا بانو


3. اچینو گروزنی
نام عامیانه: صندلی مادرزن، خمره طلایی، توپ طلایی، بالش مادرزن

آریا بانو


4. استاپلی
نام عامیانه: کاکتوس قورباغه‌ای

آریا بانو


5. استت سونی
نام عامیانه: کاکتوس خلال‌دندان

آریا بانو


6. افوربی اجاپونیکا
نام عامیانه: کاکتوسآناناسی

آریا بانو


7. افوربیا امی
نام عامیانه: مرجان

آریا بانو


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/631333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تولد هجده سالگی دختر تام کروز در غیاب پدرش / شباهت باور نکردنی سوری به مادرش کیتی هولمز

نیم قرن از عمر مهران احمدی بازیگر نقش بهبود پایتخت گذشت/ پنجاه سالگی ات مبارک

دورهمی دوستانه مهرانه مهین ترابی و رابعه اسکویی بعد از مدت ها | تعطیلات آخر هفته دلچسب بازیگران

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی

آرزوی پسر بچه ای که پشت در کنسرت معین فلوت می زد

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

دسر رولت شکلاتی یک عصرانه خفن

طرز تهیه تست مرغ و پپرونی

یک روش راحت برای درست کردن باقلوا

نحوه استفاده از به دانه برای کاهش التهاب گلوی کودک

احتمال گسترش آنفلوآنزای پرندگان در سطح جهان

این ترفندها باعث می‌شود، بلندقدتر به نظر برسید

درمکان های عمومی همیشه مواظب فرزندتون باشید خطر در کمین است!

خواستگاری دارم که پیش قدم نمیشه چه باید بکنم؟

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی