آریا بانو

آخرين مطالب

9 مورد از خواص گل مینا و عوارض احتمالی آن خانه داري

9 مورد از خواص گل مینا و عوارض احتمالی آن
  بزرگنمايي:

آریا بانو - گل مینا که به آن گل ستاره ای هم گفته می‌شود، از گیاهان دارویی و زینتی است که از قدیم الایام برای موارد درمانی استفاده می‌شده است. از مهم‌ترین خواص گل مینا باید به رفع سردردهای میگرنی اشاره کرد. اما این گیاه خواص درمانی دیگری نیز همچون درمان یبوست دارد. در این مطلب به 9 مورد از مهم‌ترین خواص درمانی گل مینا و نحوه مصرف آن می‎‎پردازیم.
خواص گل مینا
1. بهبود زخم
اگر برگ‎های ‎گل مینا را له کنید تا به حالت خمیر درآید این خمیر می‎‎تواند به درمان زخم و التهاب کمک کند. همچنین این روش به کاهش و تسکین درد ناشی از التهاب و زخم کمک می‎‎کند. جای نیش حشرات و جای خارش را هم با این روش می‎‎توانید درمان کنید.
2. درمان بیماری‌های رحمی
یکی دیگر از خواص گل مینا کمک به درمان بیماری‎های ‎رحمی، قولنج، بیماری‎های ‎عصبی و هیستری است. البته این گیاه را باید به صورت دمنوش مصرف کنید تا تاثیر آن را مشاهده نمایید. همچنین این دمنوش می‎‎تواند گرفتگی عضلات و دردهای موضعی را درمان کند. یکی دیگر از خواص گل مینا و دمنوش آن، تصفیه خون و پاکسازی کبد است.
3. بهبود دردهای قاعدگی
گل مینا به رفع ترشحات مهبلی کمک می‎‎کند. همچنین می‎‎تواند ناراحتی‎های ‎سندروم قاعدگی را آرام کند. پس اگر قبل از قاعدگی به دردهای شدید مبتلا می‎‎شوید، می‎‎توانید دمنوش این گیاه را میل کنید. در عین حال با خاصیت آرامبخشی، به آرامش روحی شما هم کمک می‎‎کند.
4. خاصیت ادرار آوری
افزایش تعداد دفعات ادرار از دیگر مزایای مصرف گل میناست. به طوری که با این کار به پیشگیری از سنگ کلیه و دفع سنگ های کوچک کلیه و مثانه کمک می‎‎کند. همچنین گل مینا مانع از تجمع آب اضافه در بین نسوج بدن می‎‎شود.
5. افزایش اشتها
دمنوش گل مینا قبل از غذا می‎‎تواند باعث افزایش اشتها شود. به همین دلیل مصرف دمنوش آن برای کودکان و افراد لاغر و ضعیف توصیه می‎‎شود.

آریا بانو


6. رفع یبوست
به دلیل اینکه برگ‎های ‎این گل خاصیت ملین دارند، می‎‎تواند مخاط روده را تحریک کند. در نتیجه یکی از خواص گل مینا از بین بردن همیشگی یبوست‎های ‎مقاوم است.
7. درمان خون مردگی
اگر کمپرس جوشانده گل مینا را بر روی قسمت‎های ‎کبود شده بدن قرار دهید، می‎‎تواند رفع خون مردگی‎ها ‎را سرعت ببخشد. افرادی که با عمل جراحی در صورت مدتی را با کبودی سر می‎‎کنند، می‎‎توانند کمپرس جوشانده گل مینا را بر روی صورت قرار دهند. همچنین این روش باعث درمان دردهای موضعی و گرفتگی‎های ‎عضلانی می‎‎شود.
برای این کار باید ابتدا گلبرگ‎های ‎گل مینا را بجوشانید. سپس آن را داخل کیسه ریخته و در یخچال بگذارید تا خنک شود و آن را روی ناحیه کبود شده بمالید.
8. ضدعفونی کننده بدن
گل مینا می‎‎تواند بدن را ضدعفونی کند. با مصرف دمنوش این گیاه مواد زائد و سموم از راه کبد و کلیه دفع می‎‎شود. در نتیجه به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‎‎کند. از سوی دیگر با پاکسازی خون و کبد، باعث زیبایی و درخشندگی پوست صورت می‎‎شود. همچنین این گیاه به مقابله با اسهال می‌پردازد. این گیاه با از بین بردن ویروس و باکتری‎های ‎مضر در روده، اسهال را درمان می‎‎کند.
9. مقابله با سردردهای میگرنی
از گل دارویی مینا نیز همچون روغن اسطوخودوس می‌توانید برای مقابله با سردردهای میگرنی استفاده کنید. این گیاه با تسکین درد قادر است شما را از شر حملات جدید میگرنی رها کند. این گیاه خاصیت آرامبخشی هم دارد و از حملات عصبی و تشنج نیز پیشگیری می کند. افرادی که به بیماری روحی یا صرع مبتلا هستند، می‌توانند روی دمنوش گل مینا حساب کنند. دم کرده این گیاه رگ‎های ‎مغز را آرام و انقباض را درمان می‌کند. با جریان خون در مغز، مطمئنا آرامش بیشتری خواهید داشت.
افرادی که به میگرن مبتلا هستند می‌توانند به مدت یک دوره سه ماهه، هر روز دمنوش گل مینا میل کنند. با این روش تعداد حملات میگرن به کمتر از 3 بار در ماه می‌رسد.
گیاه شناسی گل مینا
گل مینا (Leucanthemum) یک گیاه با ارتفاع بین 25 تا 150 سانتی‎متر است که عموما در دشت‎ها ‎و نواحی بدون درخت آسیایی و اروپایی می‎‎روید.
البته در نواحی کوهستانی هم به وفور دیده می‎‎شود. این گیاه دارای ساقه ای منشعب و گاهی ساده است. کناره برگ‎های ‎گل مینا دندانه دار هستند و بریدگی‎های ‎نسبتا عمیق بر روی آنها دیده می‎‎شود.
این گیاه در آب و هوای مناطق سردسیر مقاومت بالایی دارد. به صورت خودرو رشد می‎‎کند و اغلب برای زیباسازی فضای شهری و گلکاری در شهر هم دیده می‎‎شود. گل مینا در ایران بیشتر در نواحی شمالی کشور می‎‎روید. این گیاه دارای ترکیباتی از جمله استیک اسید، اکسالیک اسید، وینیک اسیدک، مالیک اسید، تانن، ساپونین و لعاب فراوان است. گل‎های ‎آن ستاره ای شکل و به رنگ‎های ‎صورتی، آبی، بنفش و سفید هستند. قسمت وسط این گل‎ها ‎زرد رنگ و برجسته است.
نحوه مصرف گل مینا
روغن گل مینا یا EPO یکی از فرآورده‎های ‎گل مینا محسوب می‌شود. این دارو که به صورت کپسول اپو در داروخانه‎ها ‎به فروش می‌رسد به رشد و تکثیر سلول‎های ‎بدن کمک می‌کند. همچنین از این گیاه پمادی تهیه شده است که از آن برای درمان زخم و التهاب استفاده می شود.
اما اگر قصد دارید گل مینا را به صورت سنتی مصرف کنید، بهترین روش دم کردن گلبرگ‎های ‎این گیاه است.
برای تهیه دمنوش گل مینا باید برگ‎های ‎خشک شده گیاه را از عطاری تهیه کنید. آنها را در یک قوری چینی ریخته و به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید. مصرف 1 فنجان در روز در فاصله دو وعده غذایی، باعث بهبود عملکرد بدن می‌شود. کمپرس داغ جوشانده گل مینا نیز به درمان کبودی و التهاب پوست کمک می‌کند.

آریا بانو


گل بابونه و مینا چه تفاوتی با هم دارند؟
گل بابونه و گل مینا اگر چه در نگاه اول به نظر شبیه می‎‎رسند، اما از نظر شکل ظاهری تفاوت‎های ‎زیادی با هم دارند.
بابونه دارای ارتفاع بین 20 تا 30 سانتیمتر است؛ در حالی که ارتفاع گل مینا از 25 سانتیمتر شروع می‎‎شود و به بیش از یک متر و نیم می‏‌رسد. تفاوت دیگر بین این دو گیاه در رنگ آنهاست. گل بابونه دارای گل برگ‎های ‎سفید رنگ است اما گل مینا علاوه بر رنگ سفید، در رنگ‎های ‎صورتی، بنفش و آبی وجود دارد. همچنین اندازه و سایز گل مینا بزرگتر از گل های بابونه است.
در پایان؛ عوارض و موارد احتیاطی گل مینا
با وجود خواص گل مینا برای سلامت بدن، ممکن است عوارضی را هم به دنبال داشته باشد. بانوان باردار باید از مصرف دمنوش این گیاه خودداری کنند. زیرا باعث انقباض رحمی می شود. مصرف بیش از حد این گیاه به درد شکمی، مشکلات کیسه صفرا و زخم معده می انجامد.
اگر به بابونه و جعفری حساسیت دارید، باید از مصرف گل مینا هم منصرف شوید. اگر قصد انجام عمل جراحی دارید، باید از مصرف این گیاه قبل از عمل خودداری کنید. اگر شما نیز تجربه ای از مصرف این گیاه دارویی دارید آن را با ما و سایر خوانندگان انگیزه در میان بگذارید. در صورتی که به طب سنتی علاقه مندید پیشنهاد می‌کنیم درباره خواص سعد کوفی نیز مطالعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/629980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است